Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-21, 06:46
  #1
Medlem
Ja, när ni läser en bok. Hur många sidor läser ni (ange gärna hur stora sidorna är) och hur länge läser ni per "läspass"?. Var läser ni helst? Sängen, fottöljen eller kanske i soffan?. Vad har ni för "ställning" när ni läser? (den sista frågan har jag lite problem med då jag kan känna att jag får ont i nacken av att böja huvudet nedåt mot boken).
Citera
2014-11-21, 08:04
  #2
Medlem
litteraturfantasts avatar
Tidigare= läste jag allt mellan några tiotals sidor per sittning upp till kanske omkring 100s ( ...sen så tar jag mig en kaffetår eller gör ett badrumsbesök och fortsätter gärna direkt med ytterligare 100s eller ännu mer. Vid åtskilliga tillfällen när jag läste som mest kunde jag läsa både 200-300-400s i en sittning, förutom som jag redan beskrivit med små korta pausar för tex. kaffe eller badrumsbesök ).

Numer läser jag allt mellan 1-2s upp till några tiotals sidor och i sällsynta fall kanske även upp emot 50. Under några timmar så kan jag i sällsynta fall läsa omkring 100s. I år har jag läst ut 5-10 böcker ( men startat i betydligt fler ). Året som jag läste mest läste jag från pärm till pärm 90-95 böcker ( många långa av klassikertypen ) men jag startade i långt fler.

Mitt snitt under det året endast räknat på utlästa böcker var en intensiv läsning på 2-3h ( borträknat mina korta pauser ) per dag+ att man måste lägga till 25-50% i tid på icke utlästa böcker, vi hamnar då på ~3,5h( ~149s per dag ) intensiv läsning ( i själva verket så blir dessa 3,5h kanske närmare 4h inräknat pauser. Så om jag läser endast 2 timmar en dag, så måste jag läsa 6 timmar nästa dag för att hålla tempot ) per dag i snitt. Men det kändes som jag då läste hela dagarna så det gäller att räkna med öppet sinne!

Till detta så kan man också lägga till reflektionstid, att man sitter och smeker bokryggar, letande efter nya böcker osv osv.
Citera
2014-11-21, 08:04
  #3
Medlem
litteraturfantasts avatar
Jag läser ut max var tredje bok som jag startar i, och i vissa böcker läser jag 80-90% för att sedan abrupt sluta.



Viktigt att notera är att jag över tid ej har kunnat öva upp min snabbhet nåt speciellt, utan jag har istället över tid varit ganska jämn i min lästakt

Genomsnittlig lästakt tidigare: 40-45s per timme
Numer kanske 37 -42s per timme ( en grov upskattning )


tidigare=
Enklare bok med få ord per sida= ~60s per timme
Mellansvår bok med ett ungefär genomsnittligt ordantal per sida= ~40-45s per timme
Mycket ansträngande roman samt många ord per sida= ~30s per timme

Kontentan blir att antal ord per sida utgör den största differensen gällande tidsspillan.





Jag har tidigare haft en lästakt av skönlitteratur på ~20-25s ( början av Karamazov, miniskulär texttryckning i pocket ) upp till ~70-75s ( C. Bukowski ) per timme.

Intressant att notera var att min lästakt av Bröderna Karamazov över tid gick upp flera 10-tals procentenheter ( ! ), för att kanske sluta på omkring 30s ( 33% ökning! ifall det nu stämmer ) per timme, detta var enligt mig en oerhörd ökning med tanke på en till helhet ganska jämnsvår bok.

Det fanns dock anledningar till detta, och 2 anledningar som jag ser det, är att undertecknad i början av boken tvingades vara oerhört koncentrerad för att i alla detaljer kunna få ett grepp om helheten, men också för att kunna hålla isär alla dessa snarlika ryska namn.

Den stora skillnaden i lästakt mellan Dostojevski och Bukowski ligger dock i ord per sida. Jag skulle nu genast vilja göra en analys av detta, men tyvärr så har jag nog ingen Dostojevski bok att tillgå f.n.

För det mesta läser jag i sängen med gärna en inbunden bok. Jag ligger på sidan, men ibland byter jag sida, sätter mig även upp mot sänggaveln och kan även flytta mig till fåtöljen. Jag vill dock ha boken liggande ( håller ej i boken! ).
Citera
2014-11-21, 08:37
  #4
Medlem
litteraturfantasts avatar
För att avrunda hela detta och ge ett exempel på att jag inte på nåt sätt är en långsam ( snarare snabb ) läsare fast det kanske verkar så bland många beskrivningar här på forumet, så läste jag ut Svinalängorna ( en enkel bok ) 260s ( men notera att 260s kanske egentligen är 250s? ) på uppskattningsvis 4h ( ej mer. max. 3h 45m effektiv lästid )

Det blir ~65s ( ~62-63s räknat på 250s ) per timme och exklusive pauser, kanske med 3st pauser på i genomsnitt 5 minuter per paus så läste jag 69s ( ~67s räknat på 250s ) effektiv läsning per timme. Och eftersom jag inte försöker överdriva utan snarare hitta bevis för motsatsen, så kanske jag i själva verket läste ~10% snabbare än jag nu anger.

Citat:
Vid åtskilliga tillfällen när jag läste som mest kunde jag läsa både 200-300-400s i en sittning

Varje 100s tar mig alltså ~2h 20m ( effektiv läsning ) per sittning. Med tillhörande pauser, så låt säga 2h 30-35m.
__________________
Senast redigerad av litteraturfantast 2014-11-21 kl. 08:51.
Citera
2014-11-21, 22:21
  #5
Medlem
Germanofils avatar
Väldigt olika, men oftast bara en kort stund på kvällen. 20-40 min ca. På helgerna läser jag mer. Då kan det bli sittningar på uppåt 2 timmar.

Läser helst i sängen men soffan funkar också.
Citera
2014-11-21, 23:19
  #6
Medlem
Lightnights avatar
Inte så mycket tyvärr. Orkar sällan läsa när man kommer hem efter en lång dag. Skönare att ligga utslagen och titta på tv istället. När jag var yngre kunde det bli 100-200 sidor per dag i olika böcker. Idag blir det sällan mer än 10-15 sidor de dagar jag läser.
Citera
2014-11-22, 02:36
  #7
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Olika. Ibland endast 5-10 sidor tills ögonen inte orkar längre eller så kan jag läsa i en 1 h. Läser för det mesta i sängen vid läggdags.
Citera
2014-11-22, 03:27
  #8
Medlem
litteraturfantasts avatar
Herrejävlar, Kirk, den mannen är väl i mitten av dom 90, en av dom bästa skådisarna någonsin och har dessutom böcker publicerade på svenska, med en son som också är trevlig och dessutom ryss av börden med tanke på att detta handlar om litteratur, välkommen, Kirk, du är bäst....


Jaha ontopic, jo, du börjar bli seg du med, det hör jag de...

ps. jag kollade senast i förmiddags att du levde, du var visst 96 då
Citera
2014-11-22, 13:06
  #9
Medlem
Beror ju helt på hur mycket tid man har till sitt förfogande. I snitt läser jag cirka 7-8 timmar per dag, i och med att jag studerar. Idag är det lördag, och då spenderar jag gärna hela dagen läsande på soffan. Störs mycket sällan av myror i kroppen, som många vittnar om. De enda angenäma avbrotten är ju när man äter lunch eller kokar kaffe.

-

Mer lästid åt folket!
Citera
2014-11-22, 15:12
  #10
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Beror ju helt på hur mycket tid man har till sitt förfogande. I snitt läser jag cirka 7-8 timmar per dag, i och med att jag studerar. Idag är det lördag, och då spenderar jag gärna hela dagen läsande på soffan. Störs mycket sällan av myror i kroppen, som många vittnar om. De enda angenäma avbrotten är ju när man äter lunch eller kokar kaffe.

-

Mer lästid åt folket!
Men i dessa 7-8 h per dag ingår bara studielitteratur? Och ingen förströelselitteratur? Och nu i helgen läser du för nöjets skull?
Citera
2014-11-22, 15:13
  #11
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Herrejävlar, Kirk, den mannen är väl i mitten av dom 90, en av dom bästa skådisarna någonsin och har dessutom böcker publicerade på svenska, med en son som också är trevlig och dessutom ryss av börden med tanke på att detta handlar om litteratur, välkommen, Kirk, du är bäst....


Jaha ontopic, jo, du börjar bli seg du med, det hör jag de...

ps. jag kollade senast i förmiddags att du levde, du var visst 96 då
En tackar. Ja, Flashback håller mig ung i sinnet.
Citera
2014-11-22, 15:45
  #12
Medlem
Bittersteels avatar
Allting beror på boken. Om boken är seg som bara den, Kan jag väl läsa typ 50 sidor om jag tvingar mig innan jag säger stop. Om det är en bok jag gillar, kan jag läsa 100 sidor per pass.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback