Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-20, 22:16
  #1
Medlem
Hej alla,

Jag och en grupp ska resa till Montevideo, Uruguay under nyår och tänkte resa runt lite i Sydamerika. Vårt mål är att åka upp till Rio, via kusten och kommer att stanna på olika platser längst vägen.

Vi kommer att resa i ca. 3 veckor så har inte någon brådska längst vägen och jag undrar vilka platser man ABSOLUT måste se och vilka platser ska man undvika?

Hur farligt är det egentligen att resa denna väg? Vi kan inte så värst mycket spanska kan jag tillägga.

Sen så undrar jag även om ni vet vilken väg är lättast att ta? Vilket bussbolag bör man åka med osv? Hade verkligen uppskattat alla svar som jag får, tack!
Citera
2014-11-21, 13:01
  #2
Medlem
Lacerdas avatar
Haer kanske du finner lite. Florianopolis moste ni stanna i och ligga med so monga ni bara kan.
https://www.lonelyplanet.com/thorntr...punta-del-este
Citera
2014-11-24, 19:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Haer kanske du finner lite. Florianopolis moste ni stanna i och ligga med so monga ni bara kan.
https://www.lonelyplanet.com/thorntr...punta-del-este


Haha känns inte riktigt som vår agenda, men tack för tipset!
Citera
2014-12-02, 11:32
  #4
Medlem
Dharmabums avatar
Det går direktbussar feån Montevideo till Porto Allegre, södra Brasiliens stad. Porto Allegre ska vara säkert, progessivt och ha hög levnadsstandard i förhållande till Brasilianskt genomsnitt. Gör en abstickare därifrån till Gramado för en dos Alp-kitsch och ännu högre levnadsstandrad.

Florianopolis är ett logiskt stop på väg mot Rio och det finns mycket fint inom wn dagsutflykts räckhåll. T ex Blumenao - Brasiliens tyskinfluerade ölmecka med en levande micronryggerikultur.

Ganska nära rio har ni sedan Paraty som jag rekommenderar varmt. Kolonial arkitektur vid kusten. En av flera orter som konkurrer om titeln Brasiliens Visby. Från Paraty tar det bara några timmar till Rio.
Citera
2014-12-10, 02:33
  #5
Medlem
Håller med om att florianapolis är riktigt bra!
Porto Alegre är inte särskilt speciellt.
Södra Brasilien är betydligt lugnare än norra, så rutten är inget problem
Jag hade dock stannat lite extra i Rio då det är en fantastisk stad som erbjuder allt.
Citera
2014-12-10, 20:29
  #6
Medlem
Jag tycker att du ska flyga. Det finns inte mycket att se mellan Uruguay och Rio. Floriano är enligt mig inte värt att stanna till vid, även om det finns några fina stränder i närheten. Hade hellre lagt min tid och mina pengar på t.ex. Ilha Grande eller åkt upp till norra Brasilien.
Citera
2014-12-12, 03:01
  #7
Medlem
fishbanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recoleta
Jag tycker att du ska flyga. Det finns inte mycket att se mellan Uruguay och Rio. Floriano är enligt mig inte värt att stanna till vid, även om det finns några fina stränder i närheten. Hade hellre lagt min tid och mina pengar på t.ex. Ilha Grande eller åkt upp till norra Brasilien.
Hur mycket sparar man på att ta bussen istället för flyg? mas o menos..
Citera
2014-12-12, 13:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishbane
Hur mycket sparar man på att ta bussen istället för flyg? mas o menos..

Man sparar förmodligen några hundralappar, då flyg är skapligt dyrt i Sydamerika. Däremot ödslar man en jäkla massa tid och energi genom att ta bussen.

Det är ju dock ofta såhär. Man vill "se så mycket som möjligt", men man inser inte vilka jävla skithålor som finns längs vägen... Har gjort det misstaget själv några gånger.
Citera
2014-12-15, 19:46
  #9
Medlem
Instämmer med föregående talare ang Floriiiipaa

Kan starkt rekommendera ön Ilha grande, finns flera trekkingspår och går du upp på den högsta toppen som ligger 1000m över havet ser du ända till Rios storstadsljus vid klart väder

Det här är en ö där det är förbjudet med motorfordon (förutom polisens beachbuggy och skolbussen), så det är väldigt lugnt och stilla på ön, dom flesta restauranger stänger relativt tidigt och det är inget ställe man far till för att festa, men det kan man ju trots allt göra i Rio, vilket ligger typ 2 timmar bort.

Det är en gammal fängelsekoloni som fortfarande finns att beskåda på andra sidan ön, du får ta en trekk på 13km till nordöstra sidan där det även finns en strand med en kille som sitter och säljer korv (och brahma såklart ).
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2480163

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback