2014-11-20, 09:38
Tjena! Står i valet och kvalet av köp av surfplatta eller en billig smartphone (Budget 1700:-)
Har ett mobilt Telia 4G abbonemang på datorn just nu. MEN ,datorn är ca 13 år gammal och funkar inte på alla sajter, det tar typ 40sek att komma in på Aftonbladets sida. Skitskoj!!!

När det gäller telefon så har jag en uråldrig knapptelefon som jag har ett kontantkort i. Är väl läge att uppdatera den också. Men det är detta med ekonomin också.

Har precis blivit arbetslös också så jag vill kunna sköta ärende när det gäller detta. Skriva ut/redigera personliga brev och cv, skicka arbetsansökningar mm. Även bankärenden.
Är inget stort fan av spel eller filmtittande. Kan bli ngn musiksnutt på youtube ngn gång.

Vilket är det vettigaste valet för mig? En billig surfis eller en billig smartis?? Om jag ska utveckla det mer så säg till bara. /M
Citera
2014-11-20, 09:43
Medlem
cdxz11s avatar
hade jag vart du hade jag kollat på ngt begagnat, du får rejält mkt mer teknik för pengarna och är inte vidare svårt att få tag på ngn begagnad platta/mobil i gott skick. För 1700 kan du nog köpa dig både lur och platta om du köper begagnat
Senast redigerad av cdxz11 2014-11-20 kl. 09:47.
Citera
2014-11-20, 09:59
Medlem
Loxuss avatar
Låter som du har mer nytta av en surfplatta.
Vad har du för krav isf?
Citera
2014-11-20, 10:28
Har tänkt på beggat,men man vet inte vad man får.Och går ngt sönder så sitter man där utan garanti.Har inga inkomster så det är jämt precis att jag har råd med min tänkta budget.Tycker det är lite gambling med beggat mao.Men jag ska kolla runt,men det är knappt det funkar gå in på blocket och tradera

När det gäller krav så är dom inte höga. Bara det funkar att göra det jag beskriver i första inlägget.
Visst,10" skärm kanske? Kollade på en billig Denver som inte fick allt för dålig kritik i ett test, resterande plattor i det testet hade 7" skärm men jag tycker det är lite plottrigt.Vet att Denver är
riktigt lågbudget men vad gör man.Det är iallafall garanti på en ny platta.
Citera
2014-11-20, 10:28
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamats
det tar typ 40sek att komma in på Aftonbladets sida. Skitskoj!!!

Vad fan ska du där å göra?!?!
Citera
2014-11-20, 10:58
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Vad fan ska du där å göra?!?!

He-he! Det kan man undra,gammal vana gissar jag på /
Citera
2014-11-20, 11:38
Hur funkar en billig smartphone när det gäller dokumenthantering och dyl.Är det helt fel att tänka i dessa banon??? /M
Citera
2014-11-20, 12:43
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Då tycker jag att du skall kolla på denna surfplatta!

Den kostar 1200kr och har RIKTIGA 64bitars Windows 8.1 (Det står inte RT någonstans, så det måste vara riktiga W8.1) så du kan installera alla program osv. som du behöver, t.ex. bankid, VLC-mediaplayer, mm. Dessutom får du med office 365 i ett år!!!

Citat:
HP Stream 7 är en kompakt surfplatta som gör det möjligt att vara produktiv i farten. Surfplattan har en effektiv Quad Core-processor för jämn användning av alla dina appar. Med Windows 8.1 64-bit och gratis Microsoft Ofiice 365 i ett år, kan du jobba med alla dina dokument och räkneark - oavsett vart du är. Surfplatta kommer även med ett års molnlagring via OneDrive som gör att du alltid kan komma åt dina filer.

Processor och grafik
Surfplattan har en effektiv Intel Atom Z3735G Quad Core-processor som är klockad till 1,33 GHz och kan överklockas till 1,83 GHz för sömlös multitasking. Datorn kommer även med 1 GB onboard RAM-minne och Intel HD Graphics.

Lagring
Det 32 GB inbyggda flashminnet kan enkelt utökas via den integrerade Micro SD-minneskortläsaren.

Skärm
Med en 7 tums IPS LED-pekskärm får du bra och detaljerad WXGA-upplösning (1280 x 800) och hög ljusstyrka, Tack vare multitouch-teknologi kan du enkelt kontrollera surfplattans alla funktioner.

Batteri
Litiumpolymer-batteriet på 3000 mAh ger upp till 8 timmars batteritid på en enda laddning.

Anslutningar
- Anslut till Wi-Fi -nätverk via det trådlösa gränssnittet 802.11b/g/n
- Micro USB 2.0-port för sladdförsedd överföring mellan enheter och laddning
- Överför filer via trådlöst Bluetooth 4.0-gränssnitt
- Anslut hörlurar eller headset via 3,5 mm-ljudanslutning

Den har kameror också, men dessa är nog mindre intressanta i din situation.

För 1.200kr får du en RIKTIG DATOR, fast i ren surfplatteformat!
En du KAN installera alla program du vill ha, precis som i en riktig dator.
Här lär du dej lite om
startskärmens funktioner

och här får du en länk till en snabbkurs i Windows 8.1!

När dina kvarvarande 600kr växt med 300kr kan du t.ex. köpa en sådan här smartphone! Där alla mail, foton etc. automatiskt synkas till surfplattan! Och mobilen har livstids office program.
(Dess storebror vann nyligen priset för Bästa budgettelefon år 2014 (igen)
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2014-11-20 kl. 13:04.
Citera
2014-11-20, 15:47
Tack för bra tips där Nisse Hult.Ska spana in dessa apparater.

Tänkte höra ang surfplattan,dom billiga stödjer väl inte 4G antar jag.Men funkar det om man drar i 4G dongeln/modemet i usbuttaget på plattan?? Eller blir man tvungen att skaffa en wifi eller vad det nu heter. /
Citera
2014-11-20, 20:35
Moderator
Protons avatar
Vi provar i surfplattor istället.

Övriga dator- och IT-diskussioner --> Surfplattor och läsplattor
/Moderator
Citera
2014-11-28, 02:46
Medlem
Vad är bäst att köpa en ny Asus eller Samsung surfplatta för 2000 eller att köpa en beg ipad?

Ska bara användas till att surfa med.

Gärna tips på vilken jag ska ta. Den får gärna va enkel UI i också då den är till mor.
Citera
2014-11-28, 08:58
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokmastarn
Vad är bäst att köpa en ny Asus eller Samsung surfplatta för 2000 eller att köpa en beg ipad?

Ska bara användas till att surfa med.

Gärna tips på vilken jag ska ta. Den får gärna va enkel UI i också då den är till mor.

Beror väl på vad den ska användas till. Och om personen i fråga har en smartphone exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in