Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-20, 00:19
  #1
Medlem
Vi har i västvärlden varit förskonade från totalförbud vad gäller försäljning av tobaksvaror som tur väl är även om själva möjligheterna till konsumtion har reglerats i form av förbud mot att röka inomhus, i samband med kollektivtrafik, på skolgårdar och så vidare. Dessa regleringar finns nästintill i hela västvärlden så vitt som jag vet. Sådana regleringar tycker jag till viss del kan vara befogade eftersom att många rökare dessvärre uppvisar en respektlöshet mot ickerökare. Därmed inte sagt att alla är det eftersom att jag vet att många ser till att inte röka bland barn, folksamlingar eller på andra ställen som kan skada omgivningen.

Lite överflödig fakta för er som inte visste det så har landet Bhutan i Asien totalförbjudit tobakshandel (Tobacco Control Act of Bhutan, 2010) helt och hållet sedan 2010 i ett försök att reducera tobakens skador på folkhälsan och tobaksförbudet gör helt enkelt att det kan liknas vid en narkotikalag; all framställning, försäljning och verksamhet kring tobak blir förbjuden på samma sätt som för narkotika. Den enda skillnaden är att innehav och användande inte är olagligt ur ett individperspektiv - även om möjligheten till användning är kraftigt strypt eftersom att rökning endast tillåts på utvalda platser.

Nu däremot så kanske detta är på väg att ta slut, speciellt om man är lite paranoid och blåser upp scenariot till en domedagsskala. En liten stad vid namn Westminister i delstaten Massachusetts i USA håller just nu på att försöka att driva igenom ett fullständigt förbud mot försäljning av tobaksprodukter helt i likhet med den lag som reglerar tobakshandel i Bhutan.

Citat:
A small town in Massachusetts made national news recently when the local health board moved to make Westminster, MA the first place in the country where no one could buy cigarettes, e-cigarettes, cigars and chewing tobacco.

http://www.drugpolicy.org/blog/what-...es-ban-tobacco

Citat:
Firestorm Erupts in Anti-Smoking Massachusetts Town

WESTMINSTER, Mass. — The fury — and make no mistake, it is white-hot fury — went way beyond the ordinary wrath of offended citizenry. A plan here to ban the sale of tobacco has ignited a call to arms.

http://www.nytimes.com/2014/11/18/us...ml?ref=us&_r=2

Läs mer om Bhutans tobakslagar här: http://en.wikipedia.org/wiki/Tobacco...of_Bhutan_2010

Nu är min första reaktion på detta; är detta början på slutet för tobak i västvärlden?

Ett totalförbud mot all form av tobakshandel kommer inte att ske på extremt länge - om ens någonsin - i västvärlden och tidigare har det endast existerat i Asien som tidigare presenterat. Nu däremot så uppkommer försök till att förbjuda tobak som försäljningsprodukt i en stad i västvärlden - vilket jag ser som en liten men inte obefintlig början på slutet för oss tobakskonsumenter. Staden är liten och det kanske inte spelar så stor roll egentligen att en sådan liten stad genomför ett sådant experiment, men jag tycker ändock att det är själva handlingen som är relevant. Det är trots allt en stad i västvärlden och de genomför en tämligen radikal åtgärd mot problemet med tobaken.

Det stora problemet är själva förbudspolitiken per se enligt mitt tycke. Den har aldrig fungerat förr och varför skulle den börja fungera nu? Alkoholförbudet i USA föranledde till kraftig eskalation inom den kriminella världen och Al Capone tog över försäljningen helt och hållet. Vad tror makthavarna och beslutsfattarna egentligen kommer att hända denna gången?

Om ett förbud i hela USA exempelvis införs mot tobak och folk inte slutar att röka - vad händer? Jo, mexikanska drogkarteller kommer att börja odla tobak och smuggla cigaretter utöver den redan stora narkotikasmugglingen de sysslar med.

Vad är era tankar?

Jag hoppas inte att jag bryter mot några regler nu, N3ss3.
Citera
2014-11-20, 01:13
  #2
Medlem
DennisReynoldss avatar
Stor skillnad på alkohol och tobak. Alkohol påverkar ditt sinne medan tobak mest är beroendeframkallande. Alkohol kan du konsumera på en dold plats för att få din kick medan tobak är en drog som du använder mer frekvent under dagen. Skulle tobak göras olagligt tror jag faktiskt majoriteten skulle sluta med det (efter en kortvarig samhällskollaps pga abstinens).
Citera
2014-11-20, 01:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisReynolds
Stor skillnad på alkohol och tobak. Alkohol påverkar ditt sinne medan tobak mest är beroendeframkallande. Alkohol kan du konsumera på en dold plats för att få din kick medan tobak är en drog som du använder mer frekvent under dagen. Skulle tobak göras olagligt tror jag faktiskt majoriteten skulle sluta med det (efter en kortvarig samhällskollaps pga abstinens).

Du har en poäng - men det är ändock ungefär samma sak. De båda är berusningsmedel av olika grad och jag tror att motståndet för ett totalt förbud mot skulle få katastrofala följder; inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv. Hela 18 procent av den amerikanska vuxna befolkningen röker (American Cancer Society, Inc, 2012). Det är en väldigt stor del av befolkningen och somliga skulle säkerligen sluta, ganska många till och med kanske - men många hade också fortsatt, vilket sedan hade lett till en svart marknad och helt plötsligt kommer tobakshandeln se precis likadan ut som illegal narkotika- eller alkoholhandel.

Antalet personer som har slutat röka har kraftigt minskat sedan 1960-talet i hela världen och det har man utbildning inom risker med användandet av tobak att tacka. Att aktivt informera om riskerna med rökning, att varna för beroende och försöka att arbeta preventivt för att få ungdomar att inte börja röka och vuxna att sluta röka har tagit oss dit vi är idag. Det är inte verksamt att förbjuda en substans och säga aja baja och sedan bara låta det vara så. Jag kan bara tänka mig vad som hade hänt om vi hade inlett med att förbjuda tobaken i samma veva som övriga droger.

Förmodligen så hade det totala bruket varit lägre, men kriminaliteten kring själva produktionen och försäljningen till den ringa skaran som ändå hade rökt trots förbudet hade ökat och därtill våldet - precis som vi kan se inom cannabishandeln idag exempelvis. Våld, misär, blod och svarta pengar.

Jag tror personligen inte på förbudspolitiken i alla fall och ställer mig kraftigt emot försöken i att förbjuda tobak. Dock så ska det bekännas (om det inte redan tydligt framgått mellan raderna) att jag är tobakskonsument själv, i synnerhet vad gäller cigaretter. Således är jag inte helt opartisk i avseendet att skydda tobaken som sådan. Jag är dock emot narkotikaförbud också och kommer tobaken att förbjudas hamnar den i exakt samma fack som dagens narkotikaklassade substanser.
__________________
Senast redigerad av Farenhigh 2014-11-20 kl. 01:27.
Citera
2014-11-20, 01:32
  #4
Medlem
DennisReynoldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Du har en poäng - men det är ändock ungefär samma sak. De båda är berusningsmedel av olika grad och jag tror att motståndet för ett totalt förbud mot skulle få katastrofala följder; inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv. Hela 18 procent av den amerikanska vuxna befolkningen röker (American Cancer Society, Inc, 2012). Det är en väldigt stor del av befolkningen och somliga skulle säkerligen sluta, ganska många till och med kanske - men många hade också fortsatt, vilket sedan hade lett till en svart marknad och helt plötsligt kommer tobakshandeln se precis likadan ut som illegal narkotika- eller alkoholhandel.

Antalet personer som har slutat röka har kraftigt minskat sedan 1960-talet i hela världen och det har man utbildning inom risker med användandet av tobak att tacka. Att aktivt informera om riskerna med rökning, att varna för beroende och försöka att arbeta preventivt för att få ungdomar att inte börja röka och vuxna att sluta röka har tagit oss dit vi är idag. Det är inte verksamt att förbjuda en substans och säga aja baja och sedan bara låta det vara så. Jag kan bara tänka mig vad som hade hänt om vi hade inlett med att förbjuda tobaken i samma veva som övriga droger.

Förmodligen så hade det totala bruket varit lägre, men kriminaliteten kring själva produktionen och försäljningen till den ringa skaran som ändå hade rökt trots förbudet hade ökat och därtill våldet - precis som vi kan se inom cannabishandeln idag. Våld, misär, blod och svarta pengar.

Jag tror personligen inte på förbudspolitiken i alla fall och ställer mig kraftigt emot försöken i att förbjuda tobak. Dock så ska det bekännas (om det inte redan tydligt framgått mellan raderna) att jag är tobakskonsument själv, i synnerhet vad gäller cigaretter. Således är jag inte helt opartisk i avseendet att skydda tobaken som sådan. Jag är dock emot narkotikaförbud också och kommer tobaken att förbjudas hamnar den i exakt samma fack som dagens narkotikaklassade substanser.

Snusar och röker (även fast jag på senare år har lyckats hålla det nere till en s.k feströkning), är extremt liberal av mig och tror ö.h.t inte på dagens knarkjakt. Men annars håller jag faktiskt inte med dig. Kan inte se att jag hade hamnat i nikotinets våld om det vart olagligt.

Dels tar det ett tag att bli beroende. Jag kan inte se hur jag skulle skaffa mig en kran för att under en lång tid få tag på en vara som jag egentligen inte gillar så värst mycket (innan jag är fast i beroendet). Jag kan inte heller så hur jag på ett smidigt sett hade kunnat konsumera cigaretter och snus om det var olagligt. Inte så att jag smyger in i en mörk gränd varje gång jag ska ta en cigg eller en snus. Hade jag vart tvungen att göra det i dagsläget hade jag nog faktiskt slutat, och då har jag ändå ett extremt jävla nikotinberoende.
Citera
2014-11-20, 10:39
  #5
Medlem
cdxz11s avatar
låter helt idiotiskt, prohibition har ju gång på gång visats vara så efterblivet att det är pinsamt att vi fortfarande försöker förbjuda droger.
Citera
2014-11-20, 19:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisReynolds
Snusar och röker (även fast jag på senare år har lyckats hålla det nere till en s.k feströkning), är extremt liberal av mig och tror ö.h.t inte på dagens knarkjakt. Men annars håller jag faktiskt inte med dig. Kan inte se att jag hade hamnat i nikotinets våld om det vart olagligt.

Dels tar det ett tag att bli beroende. Jag kan inte se hur jag skulle skaffa mig en kran för att under en lång tid få tag på en vara som jag egentligen inte gillar så värst mycket (innan jag är fast i beroendet). Jag kan inte heller så hur jag på ett smidigt sett hade kunnat konsumera cigaretter och snus om det var olagligt. Inte så att jag smyger in i en mörk gränd varje gång jag ska ta en cigg eller en snus. Hade jag vart tvungen att göra det i dagsläget hade jag nog faktiskt slutat, och då har jag ändå ett extremt jävla nikotinberoende.

Det kan säkerligen ligga mycket i det du skriver. Jag säger absolut inte att du har fel - jag bara tror att problem hade uppstått som ett resultat av ett eventuellt förbud mot nikotin som drog.

Om man ska jämföra det med någon form av drog så är khat och kokablad de två som jag tror tobak i första hand kan jämföras med. Det är inte många som använder dessa substanser, men det finns ett intresse för dem trots deras olaglighet och att de är så svaga och otympliga jämfört med andra katinoner eller kokain.

Men annars så förstår jag helt ditt argument och köper det helt klart. Bruket hade med största sannolikhet försvunnit till väldigt stor del. Frågan är bara vad priset blir i efterhand för de som fortsätter trots förbudet att bruka den tillika hur den organiserade brottsligheten hade organiserat sig inom handel med tobak.

Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
låter helt idiotiskt, prohibition har ju gång på gång visats vara så efterblivet att det är pinsamt att vi fortfarande försöker förbjuda droger.

Jag håller med dig till fullo.
Citera
2015-07-31, 22:41
  #7
Medlem
Gingers avatar
Absolut! Förbjud dessa stinkande potatisväxter! De skapar bara cancer och gula tänder.
Tycker man borde ersätta tobaken med ganja!
Citera
2017-04-09, 16:14
  #8
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisReynolds
Stor skillnad på alkohol och tobak. Alkohol påverkar ditt sinne medan tobak mest är beroendeframkallande. Alkohol kan du konsumera på en dold plats för att få din kick medan tobak är en drog som du använder mer frekvent under dagen. Skulle tobak göras olagligt tror jag faktiskt majoriteten skulle sluta med det (efter en kortvarig samhällskollaps pga abstinens).
man är rejält avtrubbad när man går runt i ett ständingt nikotinrus som precis ligger på gränsen till nikotinförgiftning.. Det är lätt att stänga av alla känslor och ignorera alla problem med nikotin i höga doser
Citera
2017-04-09, 16:15
  #9
Medlem
japanskbruds avatar
Islamiska staten är dom enda som tar farorna med tobakskonsumtion och passiv rökning på allvar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback