Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-19, 00:01
  #1
Medlem
bwahahahas avatar
Får inte så mkt svar i matematiktråden så testar här.

"Behöver er hjälp!

Anta att P(Teism) är priorisannolikheten för att den teistiska hypotesen är sann, P(E) utgör ett visst faktum om världen, dvs. P(E) = 1. Samt att P(E | Teism) är sannolikheten för E givet Teism. Jag hävdar att P(E | Teism) är odefinierat. Är det möjligt givet att 0 < P(Teism) < 0.50 ?

Utan någon vidare reflektering så känns det sant. Antar att jag måste hävda att P(Teism | E) är odefinierat?

Tacksam för hjälp."
Citera
2014-11-23, 23:28
  #2
Medlem
Betyder inte P(E) = 1 att P(Teism | E) = P(Teism)?
Citera
2015-06-12, 15:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Får inte så mkt svar i matematiktråden så testar här.

"Behöver er hjälp!

Anta att P(Teism) är priorisannolikheten för att den teistiska hypotesen är sann, P(E) utgör ett visst faktum om världen, dvs. P(E) = 1. Samt att P(E | Teism) är sannolikheten för E givet Teism. Jag hävdar att P(E | Teism) är odefinierat. Är det möjligt givet att 0 < P(Teism) < 0.50 ?

Utan någon vidare reflektering så känns det sant. Antar att jag måste hävda att P(Teism | E) är odefinierat?

Tacksam för hjälp."
Mjo, du kan dock anta att E bör förhålla sig korrekt givet att teismen är sann om teism implicerar/förutsäger E.
Citera
2015-10-04, 16:18
  #4
Medlem
Bayes sats säger att

P(teism | E) = P(E|teism) * P(teism) / P(E)

Mycket viktigt: P(E) handlar här om hur troligt du tror att det E är, innan du har sett bevis för det. Du kan alltså inte sätta in P(E) = 1, i denna formel.

EDIT: oj tråden var visst väldans gammal. Hoppas någon hjälps av detta i alla fall.
Citera
2016-02-08, 23:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Får inte så mkt svar i matematiktråden så testar här.

"Behöver er hjälp!

Anta att P(Teism) är priorisannolikheten för att den teistiska hypotesen är sann, P(E) utgör ett visst faktum om världen, dvs. P(E) = 1. Samt att P(E | Teism) är sannolikheten för E givet Teism. Jag hävdar att P(E | Teism) är odefinierat. Är det möjligt givet att 0 < P(Teism) < 0.50 ?

Utan någon vidare reflektering så känns det sant. Antar att jag måste hävda att P(Teism | E) är odefinierat?

Tacksam för hjälp."

Var får du 0.50 ifrån, varför inte 0?

Hjälp oss förstå hur du tänker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback