Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-18, 19:20
  #1
Avstängd
Funderade på en grej tidigare idag. SweClockers är ju ett datorforum mest för hårdvara, men har även mjukvaru-del med "Programmering och digitalt skapande". Förstår dock inte varför man väljer att sitta på forumet där när ALLT finns här? T.ex. Data-delen är ju enorm här på Flashback och jag älskar det. Jag kikar gärna på artiklarna och vissa gallerier, men annars så är forumet där inte alls i samma kaliber när vi pratar om innehåll som på Flashback.

SweClockers har vissa fördelar som Flashback inte erbjuder. Man har möjligheten att bädda in bilder direkt inne i ett inlägg istället för att man ska skickas till en ny flik efter att ha tryckt på länken. Samt "Gillaknapp" vilket är kontroversiellt om man gillar det eller inte, jag har inget emot det iaf.

Men annars, varför ska man egentligen hänga på SweClockers mer än att läsa på artiklar, titta på gallerier av folks projekt?
Citera
2014-11-18, 19:29
  #2
Medlem
vtcs avatar
Personligen är jag glad över att det finns flera olika sidor att vända sig till när man önskar diskutera något. För min del brukar det dock bli Flashback eller Stack Overflow.

Sweclockers har väl för övrigt ingen 18-årsgräns?
Citera
2014-11-19, 17:42
  #3
Medlem
Rotokirs avatar
Användarna på Sweclockers verkar vara lite mer utbildade och vetande om elektronik än den genomsnittlige Flashbackaren.
Citera
2014-11-19, 17:50
  #4
Medlem
Rotokirs avatar
Dessutom är inte flashback för alla.
Citera
2014-11-19, 18:17
  #5
Medlem
Mattelols avatar
Det finns nog lite djupare kompetens på Sweclockers, dock är nyss nämnda forums användare helt fortfarande i tron om att Flashback endast består av dödsknarknazister. Dessutom har Sweclockers den löjliga regeln att man inte får diskutera piratkopiering.
Citera
2014-11-19, 18:24
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Dessutom har Sweclockers den löjliga regeln att man inte får diskutera piratkopiering.

Det är dock inte bara detta forum som har denna regel. Anledningen är att det finns mjukvarusponsorer till forumet. Det hade varit snyggt om någon tjänsteman som sitter på ekonomin hos denna sponsor och läsa " vad kan man hämta hem Windows 8.1? " Jo, den finns på TPB säger man kanske.

SweClockers lever på sina sponsorer. Precis som Flashback gör med sina reklamartiklar.
Citera
2014-11-19, 22:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det finns nog lite djupare kompetens på Sweclockers, dock är nyss nämnda forums användare helt fortfarande i tron om att Flashback endast består av dödsknarknazister. Dessutom har Sweclockers den löjliga regeln att man inte får diskutera piratkopiering.

Finns ju ämnen som är tabu på Flashback också.
Citera
2014-11-20, 00:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det finns nog lite djupare kompetens på Sweclockers, dock är nyss nämnda forums användare helt fortfarande i tron om att Flashback endast består av dödsknarknazister. Dessutom har Sweclockers den löjliga regeln att man inte får diskutera piratkopiering.

Varför skulle det finnas djupare kompetens på SweClockers än på Flashback?
Citera
2014-11-20, 01:33
  #9
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crypton
Varför skulle det finnas djupare kompetens på SweClockers än på Flashback?

Därför att Flashback är ett bredare forum som behandlar hundratals ämnen medan Sweclockers är ett IT-inriktat forum vilket i sin tur lockar mer folk med spetskompetens. Skapa en identisk tråd om grafikkortsproblem eller dylikt här och på Sweclockers, jag är ganska säker på att det sistnämnda forumet kommer ge fler och bättre svar.
Citera
2014-11-20, 18:41
  #10
Moderator
rancors avatar
SweClockers och Flashback har antagligen liknande kompetens, det finns många duktiga på båda forumen. Smaken är väl som baken, vissa vill inte hänga på Flashback, andra gillar att man har allt på samma ställe.

IT skiljer sig en del mot övriga forum eftersom det är ren support och saknar ofta den egentliga debatten så rent tekniskt fallet hela "Dator och IT" under 2.02 och därför kanske det hör hemma bättre på SweClockers
Citera
2014-11-20, 18:51
  #11
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Därför att Flashback är ett bredare forum som behandlar hundratals ämnen medan Sweclockers är ett IT-inriktat forum vilket i sin tur lockar mer folk med spetskompetens. Skapa en identisk tråd om grafikkortsproblem eller dylikt här och på Sweclockers, jag är ganska säker på att det sistnämnda forumet kommer ge fler och bättre svar.
Precis så är det.

Många av de jag har talat med som verkligen besitter kunskap inom IT(säkerhet) skulle aldrig skriva en bokstav på detta forum just pga det rykte som Flashback har. Flashback är ju som sagt ett mycket bredare forum och drar därför till sig fler olikt folk, dessa folk drar oftast ner kvalitén då de på något sätt "utnyttjar" forumet, t.ex ställer dåliga frågor eller ger dåliga svar.
Citera
2014-11-20, 19:34
  #12
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Precis så är det.

Många av de jag har talat med som verkligen besitter kunskap inom IT(säkerhet) skulle aldrig skriva en bokstav på detta forum just pga det rykte som Flashback har. Flashback är ju som sagt ett mycket bredare forum och drar därför till sig fler olikt folk, dessa folk drar oftast ner kvalitén då de på något sätt "utnyttjar" forumet, t.ex ställer dåliga frågor eller ger dåliga svar.

Jag vet många som besitter riktigt djup spetskompetens inom olika grenar av säkerhet som både har skrivit i denna tråd men även på andra ställen som man aldrig skulle kunna tro om man träffade dem på jobbet. Sedan vet jag även att de flesta inte orkar skriva i "vanliga" supporttrådar längre då det ältas samma sak gång på gång på gång... Men om någon skapar en intressant tråd så finns det kompetens att hitta här, antagligen bättre än på SweClockers. Dock lär du hitta bättre spel-folk på SweClockers men inte inom IT-säkerhet och säkerhet som sådan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback