Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Nu lanseras ett svenskt censurfilter mot nätdroger

flashback.se

Zertus Webguard är namnet på ett svenskt censurfilter som ska försöka försvåra handeln med de lagliga nätdrogerna. Det finns redan idag en fungerande prototyp, och nu letar företaget efter samarbetspartners för att kunna sälja filtret vidare.

Läs hela artikeln
  • 3
  • 4
2014-11-26, 19:49
  #37
Medlem
Svenne-rasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Du kanske har missförstått vad det är för filter. Det är inte ett allmänt filter som påtvingas alla Sveriges internetanvändare, utan mer som de porrfilter som oroliga föräldrar installerar eftersom de inte vill att Kalle, 15 år, ska kolla på porr. (Kalle kollar förstås på porr ändå.)
Kan det inte vara som barnporrsfiltret då? Att internetleverantörerna får välja om de ska använda det.
Citera
2014-11-30, 10:03
  #38
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-rasse
Kan det inte vara som barnporrsfiltret då? Att internetleverantörerna får välja om de ska använda det.
Det hade snackats mer om det i media ifall internetleverantörerna hade planerat att införa ett till filter. Det finns iofs inget som hindrar att leverantörer inför drogfilter om de tror att kunderna vill ha det. Hoppas det blir både frivilligt och opt-in i så fall. Man ska inte behöva höra av sig och berätta vilken typ av sidor man vill ha tillgång till. Om folk vill ha filtrering på sin egen anslutning får de väl ha det.
Citera
2014-12-11, 21:15
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Hur skall dom filtrera TOR då?
Det är väll där de största handelsplatserna finns.

De spice varianter som säljs är väll föresten inte olagliga, så skall dom altså filtrera mot något som inte är olagligt? Tycker inte det låter bra alls att man börja filtrera internet hejvillt mot saker som anses "omoraliska" eller "dåliga för folkhälsan".

När skall man börja filtrera mot "kvinnohatare" och SD?

Detta sker redan i skolor/gymnasier. I dom skolorna jag gick på så var det inte möjligt att komma in på sidor med politiskt inkorrekta eller "olämpliga" sidor. Särskilt allt som inte är för socialdemokraterna eller moderaterna var blockerat. Jag var tvungen att använda TOR/Onion nätvärket (som sedan också blev blockerat att ladda ner.) för att hitta någon balanserad information.
Dom hade också affischer med "ja till internet körkort" reklamer och liknande.
Usch längtar inte tillbaks till skolan och dess påtryckningar om vad som är rätt och fel.
Jag är oerhört tacksam att en del lärare iallafall gav tummen upp till Tor/onion och ville sprida vidare..
__________________
Senast redigerad av FlygandeBajset 2014-12-11 kl. 21:52.
Citera
2014-12-17, 16:20
  #40
Medlem
InvalidSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k.oAs-12t
Är det ens någon ISP som använder sig av detta filter? Att filtret finns är väl inte så galet, så länge ingen ISP implementerar det som standard för sina kunder har jag knappt något emot det.


Word! Fast om nu det skulle aktiveras som standard hos någon ISP visar ju det att det är okej för ett företag att ta lagen i egna händer. Tänker t. ex. på när PayPal (m. fl.) slutade med inbetalningar till Wikileaks utan ett domslut eller att polis ens var inblandad. Nu är i och för sig spice och RC-droger t o m. lagliga.
Håller med. Jag väntade mig av titlen att det här skulle implementeras på ISP-nivå. Kina-nivå på censur, typ.

"nätdroger" är ett jävla gift. men samtidigt kan vi väl kanske istället för att bekämpa (miss/risk)brukare hjälpa dem ur skiten? det finns alltid vägar runt en sån här blockering, så det är ett ganska dumt sätt att försöka bekämpa brukare ändå. det kanske stoppar någon procent, resten blir bättre på att få tag i droger.
Citera
2015-01-28, 14:57
  #41
Medlem
Är det inte gött när pengarna ges till dom på gatan som står med en skön utblandad mix för din unge som skall prova då han inte får tag på något... Själv e jag från götet så jag vet inte vad som är "först i prova-på" i övriga städer men här e det lättare var dag som går (eller så ser jag mer o mer väck ut.. ) .. Eller varför inte filter för sluta lära kids hur dom skall få symptomen för ADHD, för det ges ut diagnoser fortare än flygblad för fadderbarn på centralen! Iofs är det läkare som inte har tid längre som är grunden till allt detta. Med rätt vägledning o medikament från start och inget för att behållas i vakuumet av "inget" känslan.. Men det är min åsikt, sent sagd dock... Detta är en dum idé att ens annonsera om... För ju mer vi vet om att det FINNS, desto mer folk försöker tackla det som står i vägen så med tid som allt annat kommer det fodras fläckar på "drogfritt surf" systemet. För det måste alltid komma "problem" innan det kommer en lösning i Sverige ....

Sen är det tragiskt att det finns bevis på hur giftigt och olikt batch från batch droger från legala nätsidor är... Provat min beskärda del och att aldrig veta hur starkt något är, det är bara en av sakerna. Det kan ju vara skoj och veta det aktiva ämnet OCH övrigt och inte vara försökskanin för bi-effekter. Det brukar man få deg för ? :P Min sak sagd. Jag antar det kommer hatas på mig nu. Men rätta mig gärna...
Citera
2015-03-24, 12:36
  #42
Medlem
Men varför ha konstiga namn på droger? Använder man ord som används i alldaglig språkbruk så blir det svårt att filtrera. Om drogen heter "How are you?"

köp våra specialförfriskningar How are you?. Man kan ta namn på befintliga produkter, att drogen heter Superman return. Innebär att det inte går att söka på filmer.
__________________
Senast redigerad av Gzerd 2015-03-24 kl. 12:41.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback