Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-09, 01:46
  #601
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Nu får man inte vara ifred i sitt hem längre. Jag bor i ett lägenhets hus där ytterdörren är upplåst till klockan 22.00 på vardagarna. Klockan 18.00 ringde det på dörren, jag öppnade. Där stod det en karl som sa några få ord på svenska, sen fick man en lapp uppkörd i ansiktet där det stod hur sjuk hans pojk var. Han ville att jag skulle köpa dekorationer av han, jag sa nej tack och så gick han och ringde på hos grannarna.
Klockan 20.00 var det dags igen, den här gången var det en klassisk tältkärring som sa några ord på svenska och sedan "please gif money, my baby so sick", hon hade även en kaffekopp med sig som hon tog imot allmosorna i.

Frågor:
Är det flera av er som upplevt detta?
Är det här något som kommer bli vanligt i Sverige nu?
Är det något som svensken kommer acceptera?
Hur ska man uppfostra sina barn nu? Ska man lära dom att aldrig öppna dörren när dom är ensam hemma?
Har portkod. Så jag slipper både Jehovas, tiggare och andra tiggare.

Har dock bott utan portkod.
Någon Rom ringde på dörren och ville sälja tavlor.
Jag låtsades inte förstå vad han sa.
Pratade ett påhittat språk.
Spelade lite mysko människa.

Då gick han sin väg.

Trött på alla tiggare. Från telefonförsäljare till tiggandet Romer.
De två är lik varandra. Säger hej hur mååår du. Nu ska du få gratis si eller så eller vassego plåpär påckat skäv i schogen. Mycket pra, ja!!!, do min ompis..

I helvetet jag är..
__________________
Senast redigerad av goran744 2017-01-09 kl. 01:50.
Citera
2017-01-09, 14:47
  #602
Medlem
Fördelen med att vara egoistiska as, är att vi slipper få hit en massa flyktingar och tiggare.

Ni som tycker att man ska prata med romerna. Hur ska man kunna prata med någon, som bara kan några meningar på svenska eller engelska?
Citera
2017-01-09, 15:36
  #603
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Varför gillar ingen romer?
Jag menar, har ni överhuvudtaget haft någon närmare kontakt med dom?
Eller är er enda kännedom om romer kopplat till de människor ni ser tigga på gatan?
Detta kan ni fundera på en stund.


Sen kan jag få förklara från min synvinkel.
-det finns bra och det finns dåliga romer, precis som hos alla andra folkgrupper.
Den största skillnaden är att romerna är ett fattigt folk som tyvärr fortfarande lider under en massiv strukturell diskriminering.

Denna stigmatisering av romen gör det oerhört svårt för den enskilde romen i vardagen, inte minst i östeuropa där byråkratin ofta sätter käppar i hjulen för den här utsatta folkgruppen.
Jag vet vad jag talar om, jag känner ett par romer och har varit hemma hos dom och ätit middag med dom osv.

Det jag främst reagerar över är att många som näthatar mot romer här på forumet har säkert aldrig ens pratat med en rom, och det tycker jag är ganska svagt faktiskt!

Det är en konsekvens av deras beteende som i sin tur är en konsekvens av deras kultur. De är inte fattiga på grund av någons strukturell diskriminering utan för att deras kultur är organiserad så att de med undantag för en liten andel zigenarhövdingar SKA vara fattiga (och utsatta), 99% kommer att fortsätta vara fattiga oavsett hur vi behandlar dem eller vilka resurser de tilldelas eftersom den interna ekonomin i deras kultur är organiserad så. Romer klarar av kulturella skäl inte av att varken generera eller bevara några som helst värden så det är egalt vilka resurser de tilldelas eller vilka möjligheter de ges. Givetvis blir de diskriminerade eftersom det helt enkelt inte går att organisera det på ett sätt som eliminerar "diskrimineringen". Det är inte ett problem som går att lösa inom ramen för romsk kultur och det enda sättet för enskilda romer att ta sig ur sagda fattigdom är att, helst i unga år, helt lämna eller avlägsnas från kulturen i sin helhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback