2014-11-16, 23:43
Medlem
Schackrutigs avatar
Hejsan alla fbare, nu kommer det komma en ''wall of text'' men jag ber er att snälla läsa igenom allt och försöka att hjälpa mig!
Nu är det såhär att jag har hamnat i ett litet dilemma. De flesta av er när ni klickade in här tänker säkert ''klart fan att hon ska betala 50 % om dom bor tillsammans''. Men grejjen är såhär va, min sambo har en fast anställning sedan 3 år tillbaka och tjänar ca. 18 000 i månaden efter skatt, ibland är det MYCKET mer än 18 000 och ibland nån tusenlapp mindre om han vart sjuk.
Jag tog studenten i våras och har fått en vikariat på ett LSS-boende nu och har haft väldigt ''tur'' med att en av dom anställda är sjukskriven och är borta väldigt mycket (alltså så får jag fler pass vilket resulterar i mer pengar) det här har gjort att jag tjänar ca. 10 000 i månaden (ibland nån tusenlapp mindre och ibland nån tusenlapp mer) efter skatt det senaste halvåret.
Nu så att ni ska få en liten bättre insikt i min och min sambos relation, vi har varit tillsammans i 6 år och vi har en hund tillsammans som är 2 år. När min sambo fick jobb efter hans student så flyttade han till en lägenhet och det blev automatiskt så att jag följde med honom, mina föräldrar gav mig 1500 kr i månaden som skulle gå till mat, hygienartiklar, kläder,fika osv plus att jag hade mina 1050 kr i studiebidrag. Det är inte så mycket pengar om man igentligen tänker efter men eftersom att jag gick i skolan och min sambo jobbade så betalade han självklart alla räkningar medan jag hjälpte till med att köpa mat till oss.
Nu känner han såhär att eftersom att han har ''försörjt'' mig i 3 år så vill han att jag ska ge tillbaka, OCH DET FÖRSTÅR JAG! Men grejjen är såhär att våra räkningar ligger oftast mellan 5500-6500 i månaden och om jag ska betala hälften av det så skulle det sluta med att jag får 7000 kr kvar och han får 15 000 kr kvar plus och han vill att vi båda ska betala LIKA mycket för mat. Och vi köper mat för cirka 4000 varje månad, alltså så skulle jag få kvar 5000 efter all mathandling och han 13 000. Plus att jag behöver pendla 5 mil fram och tillbaka varje gång jag ska till mitt jobb medan han behöver gå 50 meter så är han framme på sitt. Alltså så måste JAG betala cirka 2000 i bensin varje månad i pendling, vilket återstår mig 3000 kr medan han fof har kvar sina 13000.
JAG TYCKER INTE ATT DET ÄR RÄTTVIST! INTE ÖVERHUVUDTAGET! Och tänk på att det kommer finnas månader när jag kanske bara kommer tjäna 5000 i månaden, och då är det klart att han inte vill att jag ska betala hälften men han vill ändå att jag ska betala. Jag har försökt resonera med honom och säga att jag kan betala alla räkningar förutom hyran som ligger på 5200 men det vill han inte gå med på, då sa jag att om jag tjänar lite över 10 000 varje månad kan jag ge 2000. Men han går inte med på detta heller utan han vill att jag ska betala mer än 2000 (vilket blir typ en tredjedel eller nästan hälften av alla utgifter) fastän att han tjänar SÅ HIMLA MYCKET MER ÄN MIG OCH HAR EN FAST INKOMST!!!
ASSÅ JAG BLIR GALEEEEEN!!!!! Jag skulle kunna flytta hem till min pappa och inte behöva betala ETT PISS, vilket jag har sagt till honom flera gånger men han bryr sig inte (jag är inte skriven här utan hos mina föräldrar) asså jag vill bara börja gråta, hur ska jag få honom att förstå hur jag tänker? Han har alltid haft problem med pengar, alltså han har ALLTID bråkat om det.. Som under min gymnasietid och om jag vill fika och umgås med mina kompisar och inte köpte lika mycket mat som honom så kunde han flippa totalt och säga att han vill göra slut typ, för att jag inte betalade lika mycket mat som han gjorde (Fast det igentligen inte spela nån roll för honom för han kunde lika gärna betalat all mat och ändå köpt massa kläder och gått ut på krogen utan minsta problem).
Hur ska jag få vett i honom?! Eller är det jag som är helt ute och cyklar och har helt fel i mitt tankesätt? Är jag bara egoistisk?? snälla hjälp mig!!!!!!!!

Jag ursäktar för ev. stavfel och räknefel
Citera
2014-11-16, 23:49
Medlem
Enklare och läsa nu förhoppningsvis.

Nu är det såhär att jag har hamnat i ett litet dilemma. De flesta av er när ni klickade in här tänker säkert ''klart fan att hon ska betala 50 % om dom bor tillsammans''. Men grejjen är såhär va, min sambo har en fast anställning sedan 3 år tillbaka och tjänar ca. 18 000 i månaden efter skatt, ibland är det MYCKET mer än 18 000 och ibland nån tusenlapp mindre om han vart sjuk.

Jag tog studenten i våras och har fått en vikariat på ett LSS-boende nu och har haft väldigt ''tur'' med att en av dom anställda är sjukskriven och är borta väldigt mycket (alltså så får jag fler pass vilket resulterar i mer pengar) det här har gjort att jag tjänar ca. 10 000 i månaden (ibland nån tusenlapp mindre och ibland nån tusenlapp mer) efter skatt det senaste halvåret.

Nu så att ni ska få en liten bättre insikt i min och min sambos relation, vi har varit tillsammans i 6 år och vi har en hund tillsammans som är 2 år. När min sambo fick jobb efter hans student så flyttade han till en lägenhet och det blev automatiskt så att jag följde med honom, mina föräldrar gav mig 1500 kr i månaden som skulle gå till mat, hygienartiklar, kläder, fika osv plus att jag hade mina 1050 kr i studiebidrag. Det är inte så mycket pengar om man igentligen tänker efter men eftersom att jag gick i skolan och min sambo jobbade så betalade han självklart alla räkningar medan jag hjälpte till med att köpa mat till oss.

Nu känner han såhär att eftersom att han har ''försörjt'' mig i 3 år så vill han att jag ska ge tillbaka, OCH DET FÖRSTÅR JAG! Men grejjen är såhär att våra räkningar ligger oftast mellan 5500-6500 i månaden och om jag ska betala hälften av det så skulle det sluta med att jag får 7000 kr kvar och han får 15 000 kr kvar plus och han vill att vi båda ska betala LIKA mycket för mat. Och vi köper mat för cirka 4000 varje månad, alltså så skulle jag få kvar 5000 efter all mathandling och han 13 000. Plus att jag behöver pendla 5 mil fram och tillbaka varje gång jag ska till mitt jobb medan han behöver gå 50 meter så är han framme på sitt. Alltså så måste JAG betala cirka 2000 i bensin varje månad i pendling, vilket återstår mig 3000 kr medan han fof har kvar sina 13000.

JAG TYCKER INTE ATT DET ÄR RÄTTVIST! INTE ÖVERHUVUDTAGET! Och tänk på att det kommer finnas månader när jag kanske bara kommer tjäna 5000 i månaden, och då är det klart att han inte vill att jag ska betala hälften men han vill ändå att jag ska betala. Jag har försökt resonera med honom och säga att jag kan betala alla räkningar förutom hyran som ligger på 5200 men det vill han inte gå med på, då sa jag att om jag tjänar lite över 10 000 varje månad kan jag ge 2000. Men han går inte med på detta heller utan han vill att jag ska betala mer än 2000 (vilket blir typ en tredjedel eller nästan hälften av alla utgifter) fastän att han tjänar SÅ HIMLA MYCKET MER ÄN MIG OCH HAR EN FAST INKOMST!!!
ASSÅ JAG BLIR GALEEEEEN!!!!!

Jag skulle kunna flytta hem till min pappa och inte behöva betala ETT PISS, vilket jag har sagt till honom flera gånger men han bryr sig inte (jag är inte skriven här utan hos mina föräldrar) asså jag vill bara börja gråta, hur ska jag få honom att förstå hur jag tänker? Han har alltid haft problem med pengar, alltså han har ALLTID bråkat om det.. Som under min gymnasietid och om jag vill fika och umgås med mina kompisar och inte köpte lika mycket mat som honom så kunde han flippa totalt och säga att han vill göra slut typ, för att jag inte betalade lika mycket mat som han gjorde (Fast det igentligen inte spela nån roll för honom för han kunde lika gärna betalat all mat och ändå köpt massa kläder och gått ut på krogen utan minsta problem).

Hur ska jag få vett i honom?! Eller är det jag som är helt ute och cyklar och har helt fel i mitt tankesätt? Är jag bara egoistisk?? snälla hjälp mig!!!!!!!!

Enklare och läsa nu förhoppningsvis.
Citera
2014-11-16, 23:55
Medlem
Abattoirs avatar
Du är en egoist, ja. Sluta lipa nu och börja dra ditt strå till lasset. Jävla parasituppförande.
Citera
2014-11-16, 23:57
Bannlyst
du ska inte få något vett i honom. du är helt enkelt en bortskämd liten feminist som vill att du som kvinna ska få glida på räkmacka igenom livet.

även om han hade fått ut 50 000 efter skatt så anser jag fortfarande att du ska betala hälften. inte hans fel att du har ett skitjobb och om din pisslön betyder att du inte kan roa dig något vissa månader för att dina pengar går till hyra och mat och bensin så ja då får du bita i det sura äpplet.

välkommen till vuxenlivet tösen..

ge din kille tummen upp fån mig och hälsa att han tänker helt rätt. om det inte passar så kan ju pappas flicka flytta hem till flickrummet igen. att du hotar med att flytta hem för att du tycker att det är orättvist att du ska behöva betala lika mycket som din kille visar ju bara på vilken låg person du egentligen är..

EDIT: usch!
Citera
2014-11-16, 23:57
Medlem
bithaxs avatar
Men skaffa bättre jobb.

Om du bode själv, hur hade det varit då?

Vad hade du haft kvar efter hyra och mat?

Inte ett jävla skit. Precis så har det sett ut för mig, under hela den del av studietiden då jag bott själv, villket är 3 år nu. Nu när du ändå har pengar kan du väll betala vad det kostar att leva.
Senast redigerad av bithax 2014-11-16 kl. 23:59.
Citera
2014-11-17, 00:04
Medlem
ElCampeadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abattoir
Du är en egoist, ja. Sluta lipa nu och börja dra ditt strå till lasset. Jävla parasituppförande.

Jag håller med ovanstående. Sluta klaga och betala din del av hyran. Om det är så att du bara tjänar 5000, så betala vad du kan, även om du inte sen har råd att köpa en enda sminkpinal eller klädesplagg på hela månaden. Om du inte kan jobba alls så ska han givetvis betala för båda.

Skyldighet går före någon sorts missriktad idé om att man har rätt att konsumera även fast man inte drar sin del av lasset.
Citera
2014-11-17, 00:09
Medlem
Om ni vill ha en delad ekonomi så är det inte mer än rätt att du betalar hälften. Jag tycker det låter som att han har betalat allt fram tills nu och nu tycker du det är orättvist att du ska betala hälften?
Nä jag tycker din kille har helt rätt.
Citera
2014-11-17, 00:11
Medlem
Schackrutigs avatar
Hahaha fan då, jag antar att ni har rätt! Det är sant att jag kan vara jävligt bortskämd, antar att jag får bita i det sura äpplet och betala han det han vill(ÄVEN FAST JAG HELLRE SKULLE VILJA SPARA OCH KÖPA EN SPRILLANS NY BIL.) Ibland jag kan bli så förblindad utav det jag tänker så jag ser inte det som är rätt. Jag BEHÖVER ha åsikter från andra för att kunna se klart, men jag kan inte fråga mina vänner för jag vet att dom bara skulle hålla med mig. Ni kan kalla mig allt vad ni vill, jag har tillräckligt med självkännedom för att säga jag håller faktiskt med er till viss del
Jag skulle inte kunna skaffa bättre jobb (läste en teoretisk-linje på gymnasiet), det jag skulle kunna göra är att skaffa mig ett annan vikariat som är närmare så att jag slipper bensinkostnaden, BUT IM 2 LAZY.
Antar att jag är skyldig min sambo en fet ursäkt när han vaknar imorgon,tack för hjälpen!
Senast redigerad av Schackrutig 2014-11-17 kl. 00:13.
Citera
2014-11-17, 00:13
Medlem
Schackrutigs avatar
Måste bara påpeka att jag älskar att alla FBare är så brutalt ärliga, love it!
Citera
2014-11-17, 00:17
Du vill alltså att han ska straffas för att han tjänar mer än dig och således har mer pengar kvar efter att han betalat av sina fasta utgifter..

Det kan inte bli mer rättvist än att man betalar 50% var, oavsett om han hade haft en miljon efter det. Du får skaffa bättre jobb om du vill ha mer pengar.
Citera
2014-11-17, 00:18
Medlem
waikikiis avatar
Kanske lite snålt av honom, väldigt lite.

Varför i helvete vill du köpa en ny bil?
Citera
2014-11-17, 00:19
Medlem
Schackrutigs avatar
Japp, jag förstår! Som sagt, bara att bita i det sura äpplet and pay up!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in