2014-11-16, 20:49
Medlem
postvagns avatar
Jo,

Har Handbrake 0.9.9. Försöker "koda om" en DVD-skiva på ca 1h30m till ".m4v" och allt går bra ett tag. Men sen avslutas omkodningen plötsligt och programmet säger att det är klart. Dock blir det bara 40 min in i filmen som färdigt resultat. Har provat flera gånger (med både "large file size" och inte), men samma sak varje gång.

Så här gör jag:

1. Väljer "VIDEO_TS" på DVDn som källa. Vilket resulterar i en enda fil (på 1h30m) som alternativ.
2. Har "MP4 file" förinställt.
3. Trycker på "start".
4. Programmet börjar tugga och visar att det behöver ca 40m på sig. Efter ca 10-15m är det "klart", men då fattas mer än hälften av filmen.

Har samma inställningar som sist jag kodade om, och då fungerade allt klockrent. Har testat att starta om både program och dator. DVDn funkar utan problem vid uppspelning.

Vad är problemet?
Citera
2014-11-16, 21:49
Medlem
sommarlovs avatar
DVDn kan vara kodad på ett sätt som hindrar Handbrake att korrekt läsa skivan.

Jag brukar använda DVDFab (Windowsprogram) till att först rippa filstrukturen till hårddisken, och sedan låta Handbrake göra jobbet.

Jag vet dock inte vilket Mac-program som kan göra samma sak.
Citera
2014-11-16, 22:32
Medlem
Testa MakeMKV, och kör sedan mkv-filmen i Handbrake. Det kanske funkar. Å andra sidan, ska du se filmen på datorn kan du ju nöja dig med mkv-filmen. MPlayerX lyckas bäst, enligt mina erfarenheter. MKV gör inget med dvd:ns innehåll, utan packar bara om allt i en datastrukturcontainer.
Senast redigerad av Redax 2014-11-16 kl. 22:40.
Citera
2014-11-17, 00:14
Medlem
Jag hade problem med att rippa en dvd för ett tag sedan
testa om den funkar att spela på en standalone dvd (dvd kopplad till tv)
om den funkar (vilket jag märkte min inte gjorde) så rippa dvdn till hårddisken först.
http://www.dvdfab.cn/hd_decrypter.ht...angate&aid=675
Citera
2014-11-21, 20:15
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Testa MakeMKV, och kör sedan mkv-filmen i Handbrake. Det kanske funkar. Å andra sidan, ska du se filmen på datorn kan du ju nöja dig med mkv-filmen. MPlayerX lyckas bäst, enligt mina erfarenheter. MKV gör inget med dvd:ns innehåll, utan packar bara om allt i en datastrukturcontainer.

Cool. Ska testa. Vill ha den i MP4-format just för alla Apple-enheter (fattar inte varför de envisas med att vara prick sämst på den fronten med formatfascism?)

Citat:
Ursprungligen postat av greenhat
Jag hade problem med att rippa en dvd för ett tag sedan
testa om den funkar att spela på en standalone dvd (dvd kopplad till tv)
om den funkar (vilket jag märkte min inte gjorde) så rippa dvdn till hårddisken först.
http://www.dvdfab.cn/hd_decrypter.ht...angate&aid=675

Jodå, den funkar klockrent på vanlig dvd-spelare.
Citera
2014-11-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Cool. Ska testa. Vill ha den i MP4-format just för alla Apple-enheter (fattar inte varför de envisas med att vara prick sämst på den fronten med formatfascism?) ...
MKV hanterar undertexter lite annorlunda och är inte helt enkla att få att funka med Handbrake/MP4. Ett varningens ord, bara.
Citera
2014-11-21, 21:09
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
MKV hanterar undertexter lite annorlunda och är inte helt enkla att få att funka med Handbrake/MP4. Ett varningens ord, bara.

Som jag förstått det, efter att både ha testat och läst lite på nätet, funkar inte det programmet med dvd-skivor. Filerna från skivan jag vill omkoda är ju ".VOB", och det verkar ju inte funka. När jag väljer källa (i VIDEO_TS-mappen) kan ingen av .VOB-filerna väljas. Sökandet går vidare...
Citera
2014-11-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Som jag förstått det, efter att både ha testat och läst lite på nätet, funkar inte det programmet med dvd-skivor. Filerna från skivan jag vill omkoda är ju ".VOB", och det verkar ju inte funka. När jag väljer källa (i VIDEO_TS-mappen) kan ingen av .VOB-filerna väljas. Sökandet går vidare...
Det går utmärkt hos mig. Men man ska inte välja VOB-filer. Du kan se arbetsgången via dumpar, zippade här som jag låter ligga ett tag. OBS! Om du har associerat dvd-skivor med något annat program, får du avsluta detta, och sedan starta om MakeMKV för att det ska läsa in dvd:n.
Citera
2014-11-30, 22:24
Medlem
postvagns avatar
Citera
2014-11-30, 23:32
Medlem
auto607989s avatar
Men ska inte allt vara så användarvänligt och mycket lättare med Appleprodukter?
Tydligen inte vad det verkar.

Innan ni Applefanboys hoppar på mig så är jag den första att säga att jag fattar typ ingenting när jag sitter framför en Appledator, så troligen är jag helt jävla dum i huvudet

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in