Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-16, 17:52
  #1
Medlem
Bonnatorps avatar
Har sedan min introduktion i arabkulturen börjat uppskatta tillvägagångssättet att tvätta arslet med vatten istället för dasspapper.
Detta då jag så länge jag kan minnas har haft känslig magstruktur med mycket varierande biprodukter. Allra värst är förstås fekaliemotsvarigheten till varm underredsmassa som tar fruktansvärt lång tid att torka bort där torkningsproceduren dessutom tenderar att lämna mindre skavsår som svider jävel om man råkat missa en bajspartikel.

Under min senaste vistelse i mellanöstern där dasspapper var obefintligt så fick jag helt enkelt finna mig i att spola med slang och tvätta med nakna händer. Kändes förstås väldigt fel i början, men efter någon dag insåg jag att smärtan efter även den allra värsta semesterskit var som bortblåst efter vattentvagning.
Att rövsvetten följer med är förstås ett plus det också.
Då jag är hyfsat lång har jag inga problem att bruka handfatet på offentliga platser till samma procedur. Tar det allra värsta med papper varefter vattnet sköter resten.

Anses detta som ohygieniskt i Sverige?
Det är ju ändå inte så att man gör sin grej och sedan går ut utan att varken tvätta händerna eller torka bort vattnet med dasspapper. Inte heller lämnar jag bajsrester i handfatet i sådan mängd att det skulle utgöra någon sanitär olägenhet (såvida ingen slickar på porslinet).
Citera
2014-11-16, 18:00
  #2
Medlem
ManJuices avatar
Jag är arab och har själv svårt att förstå hur svenskar bara kan torka med papper. Vi talar om den smutsigaste delen på hela kroppen som behöver noggrann rengöring minst en gång om dagen.

Personligen brukar jag torka med papper tills det är helt rent, sen så blöter jag sista pappret med lite varmvatten och torkar - för att sedan ta fram en vattenkanna som jag fyller med ljummet vatten och tvättar rent som avslutning. Alltså hela tre processer för att få rent rumpan. Givetvis tvättar jag händerna med tvål och vatten även om händerna egentligen inte ska ha blivit smutsiga.

Det kallar jag renhet. Det är trots allt kroppshygien som skiljer oss från djuren. Sen så är jag omskuren också, ingen jävla flensost här. Förstår inte hur ni europeiska killar kan gå runt med era hundliknande kukar, ser ut som en jävla strumpa förfan.

Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous
Vi svenskar duschar en gång om dagen, då passar vi givetvis på att tvätta oss.

Duschar araber överhuvudtaget?
Jag duschar varje dag. Sen så ligger jag också i varmvatten (turkiskt bad) en gång i veckan för att sedan "skala bort" överflödiga bakterier genom en speciell textil som ni svennar inte känner till. Slå det du!

Jag kan såklart inte tala för alla från MENA, så ja - du kommer säkert träffa på en och annan arabgubbe som doftar skunk. Men era gubbar luktar knappast finare.
__________________
Senast redigerad av ManJuice 2014-11-16 kl. 18:23.
Citera
2014-11-16, 18:04
  #3
Avstängd
Vi svenskar duschar en gång om dagen, då passar vi givetvis på att tvätta oss.

Duschar araber överhuvudtaget?
Citera
2014-11-16, 18:05
  #4
Medlem
Jag har torkat och tvättat arslet noggrant efter varje toalettbesök sedan jag var åtminstone 10 år. Har man inget val så får enbart dasspapper duga tills man kommer hem och tvättar sig ordentligt samt slänger kalsongerna i tvätten.
Citera
2014-11-16, 18:33
  #5
Medlem
C-3POs avatar
Vi fortsätter diskussionen i ett annat forum.

Socialantropologi, etnologi och sociologi --> Hår- och kroppsvård
/Moderator
Citera
2014-11-16, 18:34
  #6
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Har reflekterat över detta med dasspapper.
Inte skulle man nöja sig med att torka händerna med papper om man tagit i skit...

Än värre var det väl förut när man körde med rövpinne (som dessutom flera använde...).
Citera
2014-11-16, 19:39
  #7
Medlem
Obskyrdelfins avatar
Njae, i väst har industrialiseringen fört med sig något vi stolt kallar toalettpapper, detta för att inte få avföring under naglarna och fekaliestinkande händer, då bajslukt har förmågan att sitta kvar länge. I koranen står det ju tydligt vilken hand man ska torka sig i arslet med, och vilken man skall äta med, (för att förenkla denna (tydligen) svåra procedur för folk som fortfarande efter 50 000 år behöver vägledning i detta.
Svensken är överlag otroligt renlig i jämförelse med många araber, och detta är en naturlig utveckling av en högt stående civilization, vilket får till följd av affärer där schampo, balsam och andra tvålprodukter flitigt inhandlas. Svensken (precis som andra västerlänningar) duschar i regel 2 ggr per dag, luktar gott, rensar öronen, ansar näshåret mm mm, vilket arabgubbar och gummor i stark kontrast knappast bemödar sig med. (Det är bara att beskåda närmaste individ på valfri busshållplats).

Självklart kan det vara svårt att ta till sig nymodigheter när man som flykting kommer till ett land där nymodigheter som toalettpapper och tandkräm finns. Att man länge ansåg att gnagandet på en kvist i mellanöstern fick ersätta tandborstning säger en hel del om inställningen till detta.

Sen skall det ju erkännas att de gamla babylonierna och egyptierna var betydligt renare och fräschare än sina "germanska" motparter för sisådär 4000 år sedan, och detta är en naturlig del av människans ursprung och civilisationsvagga, men det tåget har gått för längesedan. Att man som arab blir både svartsjuk och irriterad över den teknologiska överdådigheten man ställs inför när man som flykting anländer till väst är knappast något ovanligt, men att starta en tråd där man försöker framställa Svensken som en smutsig varelse är rätt osjysstm felaktigt och rätt ovidkommande.
Citera
2014-11-16, 19:39
  #8
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Vi har/hadde bidéer i Sverige. Vilket är ungefär som slangen som hittas i vissa länder i mellanöstern.
Anser att en mix av toapapper och bidé är renligare än bara slangen. Anser även att slangen är i sig extremt bakterieöverförande och inte alls renlig på offentliga toaletter men hade absolut kunnat se att det introduceras i svenska hem.

Sverige är inte så smutsigt som vissa här vill ha det till. Tror personligen att vår hygien har rätt hög standard pga, vårt vatten, byte av underkläder osv.

Hade gärna hört vilket tyg det är som araberna använder som vi svenskar aldrig hört om. Tvål är väl en av många arabisk uppfinningar?
Citera
2014-11-16, 19:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maowdig
Vad snackar du om? Det är väll inte mer än en promille som inte byter underkläder varje dag och har uppenbart skitiga kalsonger?

Att en sjuksköterska skulle berömma en patient för att denne inte har bajs i kalsongerna kan ju endast bero på 2 skäl.
1. Patienten är otroligt ung och behöver varken blöj eller torkhjälp.
2. Patienten lider av ett uppenbart mentalt handikapp.

Jag antar att du hamnat i fack nummer två och detta styrktes bara av att du skröt om hur duktig du var på att hålla kalsongerna rena.

ska vi konstatera att mellan dina duschtillfällen så är du rentav lortig? du har bajs på dina underkläder från tidpunkten du går till toa tills att du duschar? säg att du skiter på jobbet, då är du "lortig" fram tills att du duschar? tveksamt...
Citera
2014-11-16, 19:42
  #10
Medlem
VonFanderblads avatar
Jag kombinerar det bästa av båda världarna. Toalettpapper som dränks i hett vatten gör röven skinande ren samtidigt som det känns som ett rimjob. Avsluta med att torka med torrt papper. Enda nackdelen är att papperskonsumtionen fördubblas.
Citera
2014-11-16, 19:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Jag kombinerar det bästa av båda världarna. Toalettpapper som dränks i hett vatten gör röven skinande ren samtidigt som det känns som ett rimjob. Avsluta med att torka med torrt papper. Enda nackdelen är att papperskonsumtionen fördubblas.

Ok att en fuktig röv absorberar små bitar av det torra pappret i avslutningen?
Citera
2014-11-16, 19:49
  #12
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenpamanen
Ok att en fuktig röv absorberar små bitar av det torra pappret i avslutningen?
Nej, ett segt högkvalitativt papper förhindrar detta. Fnösiga och luftiga papper kan dock säkert göra det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback