Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-02, 12:25
  #577
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Jag tror att du som den välanpassade konformisttattare du är hade följt strömmen och gjort som alla andra, precis som du gör med denna tråd när du gör dig lustig över "foliehattar". Ett sätt begränsa fri debatt är att intimidera personer med avvikande åsikter med hjälp av degraderande termer. Konformisttattarna hade aggressivt och hånfullt avfärdat den enskilde regeringmedlemmens påstående men däremot sett samma påstående som fakta om det kommit från hela regeringen. Konformisstattarna tänker inte, de reagerar. Nu ställer jag en fråga till dig:

Hur styr man ett rymdskepp i vakuum?

Jag är fysiker. I fysikerutbildningen ingår massor med laborationer där man själv får testa de empiriska grunderna till teorin. Därför VET jag hur man styr en raket i vakuum: använd Newtons rörelselagar. Dvs använd reaktionskraften från raketgaserna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Raket#Raketdrift
Citera
2016-08-02, 14:20
  #578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Du hävdar alltså att en raket flyger likadant i rymden som på jorden? Jag har ingen bakgrund inom fysik men väljer ändå att reservera mig för denna förklaring. Det låter rimligt i teorin men jag ser en raket som bara snurrar runt i yttre rymden och inte går att få styrning på. Ungefär som de filmsnuttarna på astronauter i rymdstationer i omlopp runt jorden som släpper saker i "luften" och låter de snurra runt eller kolliderar med någon vägg.

Kasta inte bort ditt alternativa tänkande på att ifrågasätta grundläggande fysik. Det finns inget område där det är mera fruktlöst att försöka hitta fel i den etablerade versionen. Om du istället frågar dig varför det är så som det faktiskt är så kan du kanske hitta mera intressanta frågeställningar.
Citera
2016-08-02, 14:32
  #579
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
1. På jorden finns det motstånd i form av luftmolekyler, vilket inte finns i rymden. Om man inte förstår denna skillnad så bör man nog tänka om.

2. Det går alltid att påstå att någon är okunnig, precis som att det är bekvämt att hålla fast vid vedertagna teorier bara för att de stöds av prefessionella experter. Däremot är det inget som de flesta har verifierat i praktiken, eftersom få har möjlighet att ta sig ut i rymden.

Slutligen,

varje objekt som skjuts upp från jorden ut i yttre rymden kommer aldrig tillbaka. Det är min bestämda uppfattning. De rymdstationer som cirkulerar runt jorden befinner sig alltså inte i yttre rymden.

Som sagt: Foliehattar har en otrolig förmåga att hamna i lägen där de tvingas förneka den enklaste fysik bara för att de har en tro på någon förvirrad konspiration.

Du påstår envist och utan kunskap att Newtons rörelselagar är felaktiga - vilket ger en mycket tydlig inblick i vad som finns i huvudet hos en foliehatt.
Citera
2016-08-02, 14:48
  #580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
1. På jorden finns det motstånd i form av luftmolekyler, vilket inte finns i rymden. Om man inte förstår denna skillnad så bör man nog tänka om.

Även i rymden finns detta motstånd men då i form av de partiklar som raketen sprutar ut. Den enda skillnaden mot på jorden är att det där redan finns partiklar (luftmolekyler). Att styra en raket i rymden är i själva verket mycket enklare för där har man bara raketens partiklar att ta hänsyn till och de är lätta att kontrollera. Att styra en raket i rymden är alltså mycket enklare.

Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
2. Det går alltid att påstå att någon är okunnig, precis som att det är bekvämt att hålla fast vid vedertagna teorier bara för att de stöds av prefessionella experter. Däremot är det inget som de flesta har verifierat i praktiken, eftersom få har möjlighet att ta sig ut i rymden.

Det är verifierat i praktiken men det behöver inte göras för det är hur lätt som helst att simulera hur en raket rör sig i vakuum. Hade vi däremot levt i rymden så hade det varit mycket svårt att simulera raketstyrning i en atmosfär. I själva verket är det så att man med den teknologi man hade på sextiotalet lätt kunde klara av raketfysiken bakom att ta sig till månen men man hade inte tekniken att genomföra en hoax av att man hade varit där.

Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
varje objekt som skjuts upp från jorden ut i yttre rymden kommer aldrig tillbaka. Det är min bestämda uppfattning. De rymdstationer som cirkulerar runt jorden befinner sig alltså inte i yttre rymden.

De befinner sig inte längre ut än att de påverkas av nästan lika mycket tyngdkraft som på jorden men eftersom det är vakuum där så kan de åka så fort att de, så att säga, faller fritt bortom horisonten. De som åkte till månen var däremot i yttre rymden.
Citera
2016-08-02, 14:49
  #581
Moderator
bernad_laws avatar
OT om raketer raderat. /Mod
Citera
2016-08-02, 14:53
  #582
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Men jag förstår att det är lättare att bara säga ja till allting och beundra all "expertis". Adjö.

Att som du vara okunnig inom fysik men samtidigt argumentera för att t.ex raketer inte fungerar är såklart ett dilemma. Du kan antingen välja att lita på människor med kunskap eller så skaffar du kunskapen själv.

Och för att knyta an till trådens ämne: Jag upplever ofta att foliehattar är precis såsom du framstår: de tror en massa saker men orkar inte ta reda på hur det verkligen är. Jag upplever det som att man faktiskt inte ens vill ha reda på fakta eftersom det många gånger försvårar "tron".

Newtons rörelselagar har varit kända i många hundra år och det är självklart ingen som någonsin har lyckats falsifiera dem. Att då som du komma och ifrågasätta dem bara för att du inte tror på raketer är fullständigt befängt och visar med all tydlighet hur det står till i huvudet hos en foliehatt.
Citera
2016-08-02, 15:27
  #583
Medlem
Det finns sanna och falska foliehattar. De sanna tror verkligen att något är fel och försöker komma på varför medan de falska bara spexar eller trollar. Den falska typen är ointressant så den nämner jag inget mer om.

När det då gäller de sanna foliehattarna så befinner sig de alltid i olika faser i sin utveckling. I de första faserna så brukar deras ifrågasättande komma i konflikt med hur det faktiskt är men ju längre de kommer i sin utveckling ju mera anpassar de sig till verkligheten. I den slutliga fasen så kommer de sedan verkligen på något alternativt som verkligen stämmer.

Alla som kommer på något alternativt som stämmer har börjat som foliehattar i de första faserna. De kanske lyckades dölja det men hade de inte tänkt som foliehattar så hade de aldrig kommit fram till något nytt.

Det finns sanna och falska debunkers. De sanna är sådana som bara lever för att alltid ha rätt medan de falska bara agerar som bollplank för foliehattarna när de utvecklas.

Om det bara fanns sanna foliehattar så skulle allt bara bli utflippat och om det bara fanns sanna debunkers så skulle vi överhuvudtaget inte utvecklas. För att utvecklas så behövs det en kombination av sanna foliehattar och falska debunkers.
Citera
2016-08-06, 11:52
  #584
Medlem
Varför finns Konspiratörer på FB

Jag blir emellanåt fundersam varför konspiratörer använder FB som plattform.
Som alla vet så är FB ett diskussion forum, man är alltså här för att debattera.

Jag har läst ett flertal ggr att konspiratörer ber alla som är skeptiker att lämna tråden,
Det samma gäller när det kommer häpnadsväckande inlägg från konspiratörer och skeptiker frågar efter källor, även detta kan väcka ett jävla hallå. Det är underligt för om man skriver något häpnadsväckande så måste man ju fått den infon någon stans ifrån och allt som frågas efter är om man kan dela med sig av det.

Jag kan förstå att det hade varit mer fritt utanför boxen, mindre hjärntvättat osv om skeptiker fick ha sina trådar för sig själva, men om det är det man vill så är väl FB och allt det står för det sämsta stället att använda.

- Varför finns konspiratörer på FB om det inte vill debattera
Citera
2016-08-06, 12:03
  #585
Medlem
tarjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Jag blir emellanåt fundersam varför konspiratörer använder FB som plattform.
Som alla vet så är FB ett diskussion forum, man är alltså här för att debattera.

Jag har läst ett flertal ggr att konspiratörer ber alla som är skeptiker att lämna tråden,
Det samma gäller när det kommer häpnadsväckande inlägg från konspiratörer och skeptiker frågar efter källor, även detta kan väcka ett jävla hallå. Det är underligt för om man skriver något häpnadsväckande så måste man ju fått den infon någon stans ifrån och allt som frågas efter är om man kan dela med sig av det.

Jag kan förstå att det hade varit mer fritt utanför boxen, mindre hjärntvättat osv om skeptiker fick ha sina trådar för sig själva, men om det är det man vill så är väl FB och allt det står för det sämsta stället att använda.

- Varför finns konspiratörer på FB om det inte vill debattera

För att det finns ett intresse för det givetvis. Sen att det finns oseriösa skribenter sticker ju inte ut från något annat av FBs forum heller.

Sen finns det ju tyvärr en del skribenter som enbart är inne i trådarna för att idiotförklara och kalla folk för foliehattar, dom tillför inget alls och förstör bara läsningen.
Citera
2016-08-06, 12:12
  #586
Medlem
Cartomanis avatar
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/konspirat%C3%B6r

Du menar förmodligen något annat än "konspiratör". Jag tror att "foliehatt" eller "uppvaknad" är gängse begrepp här, beroende på vilken slags dåre som skriver.
Citera
2016-08-06, 13:26
  #587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cartomani
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/konspirat%C3%B6r

Du menar förmodligen något annat än "konspiratör". Jag tror att "foliehatt" eller "uppvaknad" är gängse begrepp här, beroende på vilken slags dåre som skriver.

Du har säkert rätt i sak.
Citera
2016-08-07, 00:10
  #588
Moderator
Ämnen sammanfogade.
länk till startinlägg i infogad tråd: (FB) Vad finns i huvudet på debunkers och foliehattar? (mod)

/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback