• 1
  • 2
2014-11-15, 18:25
Medlem
Buffedbygods avatar
Detta är något som har hänt i den lilla stad jag bor i ett antal gånger under sommaren/hösten, och jag undrar om detta är juridiskt försvarbart av polisen? Eller är det ett sjukt oansvarigt maktspel?

Det som har hänt är alltså att polisen har cirkulerat i staden, speciellt på kvällar då folk festar, och arresterat folk som har befunnit sig i området runt krogarna. Grunderna för arresterande har alltid varit mycket oklara. De har sedan satt personerna i sin grisbil och kört iväg med dom en bra bit för att sedan släppa av dom där och sedan köra iväg tillbaka in till staden medans den "arresterade" personen får gå hem helt enkelt.

Känner personerna nedan, därför jag har fått höra om dessa sjuka händelser.

Incident 1: En bekant står på stan och har en portabel högtalare i en kasse som har går runt med. Polisen ser detta och ber han att stänga av musiken, han stänger av musiken, polisen sätter han i deras bil och kör iväg 2.4km med han för att säga till han att gå ur bilen. Polisen kör iväg.

Incident 2: En vän är utanför krogarna och är väldigt full, han bor bara 500meter ifrån krogen ungefär och är på sin väg att gå hem för kvällen. Halvvägs dit plockar polisen upp han och de kör han INTE till en fyllecell (polisstationen ligger ungefär 700m bort), utan kör han 2.9km bort och släpper av honom. Polisen kör iväg.

Incident 3: Vet inga detaljer men har hört att det hänt en annan också.

Har kollat upp avstånden på Google maps. Känner att jag bör klargöra att dessa personer inte har betett sig förargelseväckande eller gjort någonting alls som i vanliga fall skulle leda till ett arresterande. Men även om dom hade gjort det, så måste polisens agerande vara felaktigt?

Detta är bara de incidenter som jag vet om såklart, och då kan man ju undra hur många gånger det har hänt egentligen.

Tänker gå till tidningen med detta men vill först vara säker på att polisen har agerat fel. Vad har ni för tankar kring detta?
Citera
2014-11-15, 18:27
Bannlyst
Vilken Stad?
Citera
2014-11-15, 18:31
Medlem
Detta tillhör inte ovanligheten faktiskt... Lagligt kan det inte vara iaf...
Citera
2014-11-15, 18:33
Medlem
eXtremos avatar
Du blir inte arresterad i Sverige. Sedan får du läsa 13 § polislagen samt anknytande lagrum, och bilda dig en egen uppfattning om huruvida avlägsnandet var lagenligt eller inte.
Citera
2014-11-15, 18:34
Medlem
HobartMuddys avatar
Vet att polisen gör detta för att bryta upp mindre folksamlingar med fylla eller stökigheter, om de tror att det kommer bli bråk. Säger man åt full människor att gå kommer de bara tillbaka. Kör man bort dem en bit så tar det ett tag.
Det är alltså till för att förhindra att ansamlingar med packade människor uppstår eller liknande. Det är ett normalt arbetssätt för polisen vad jag förstått.

Och är det inte mer än 3km har jag svårt att bli upprörd. C:a 45min till fots i normal takt.
Citera
2014-11-15, 18:37
Medlem
NisseGhandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Detta är något som har hänt i den lilla stad jag bor i ett antal gånger under sommaren/hösten, och jag undrar om detta är juridiskt försvarbart av polisen? Eller är det ett sjukt oansvarigt maktspel?

Det som har hänt är alltså att polisen har cirkulerat i staden, speciellt på kvällar då folk festar, och arresterat folk som har befunnit sig i området runt krogarna. Grunderna för arresterande har alltid varit mycket oklara. De har sedan satt personerna i sin grisbil och kört iväg med dom en bra bit för att sedan släppa av dom där och sedan köra iväg tillbaka in till staden medans den "arresterade" personen får gå hem helt enkelt.

Känner personerna nedan, därför jag har fått höra om dessa sjuka händelser.

Incident 1: En bekant står på stan och har en portabel högtalare i en kasse som har går runt med. Polisen ser detta och ber han att stänga av musiken, han stänger av musiken, polisen sätter han i deras bil och kör iväg 2.4km med han för att säga till han att gå ur bilen. Polisen kör iväg.

Incident 2: En vän är utanför krogarna och är väldigt full, han bor bara 500meter ifrån krogen ungefär och är på sin väg att gå hem för kvällen. Halvvägs dit plockar polisen upp han och de kör han INTE till en fyllecell (polisstationen ligger ungefär 700m bort), utan kör han 2.9km bort och släpper av honom. Polisen kör iväg.

Incident 3: Vet inga detaljer men har hört att det hänt en annan också.

Har kollat upp avstånden på Google maps. Känner att jag bör klargöra att dessa personer inte har betett sig förargelseväckande eller gjort någonting alls som i vanliga fall skulle leda till ett arresterande. Men även om dom hade gjort det, så måste polisens agerande vara felaktigt?

Detta är bara de incidenter som jag vet om såklart, och då kan man ju undra hur många gånger det har hänt egentligen.

Tänker gå till tidningen med detta men vill först vara säker på att polisen har agerat fel. Vad har ni för tankar kring detta?

Det är ju snudd på människorov. Låter jävla allvarligt. Jag frågar också vilken stad, det här är ju ett scoop. Ring statspravdan och få lite tipspengar!
Citera
2014-11-15, 18:37
Medlem
weltalls avatar
Ett lindrigare straff än fyllecell, meningen är ju att personerna ska nyktra till där de inte kan göra skada, spelar ingen roll var de bor. Det konstiga är väl i så fall att poliserna ibland skjutsar dem en bit på vägen, så då blir det någon sorts taxi istället för enbart ett straff. Jag har sett poliser dumpa folk vid Grindstugan i Uppsala t.ex, och då antar jag att de sedan går till Gottsunda/Valsätra där de bor.
Citera
2014-11-15, 18:46
Medlem
ArturoBandinis avatar
Hahahaha. "Scoop".

Citat:
13 § Om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna, får en polisman, när det är nödvändigt för att ordningen skall kunna upprätthållas, avvisa eller avlägsna honom från visst område eller utrymme. Detsamma gäller om en sådan åtgärd behövs för att en straffbelagd handling skall kunna avvärjas.

Under 3 kilometer är faktiskt rätt lindrigt i sammanhanget. Klart att alla dina tre kompisar som drabbats har varit fromma som lamm.
Citera
2014-11-15, 18:48
Medlem
NisseGhandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Vet att polisen gör detta för att bryta upp mindre folksamlingar med fylla eller stökigheter, om de tror att det kommer bli bråk. Säger man åt full människor att gå kommer de bara tillbaka. Kör man bort dem en bit så tar det ett tag.
Det är alltså till för att förhindra att ansamlingar med packade människor uppstår eller liknande. Det är ett normalt arbetssätt för polisen vad jag förstått.

Och är det inte mer än 3km har jag svårt att bli upprörd. C:a 45min till fots i normal takt.

Citat:
Ursprungligen postat av weltall
Ett lindrigare straff än fyllecell, meningen är ju att personerna ska nyktra till där de inte kan göra skada, spelar ingen roll var de bor. Det konstiga är väl i så fall att poliserna ibland skjutsar dem en bit på vägen, så då blir det någon sorts taxi istället för enbart ett straff. Jag har sett poliser dumpa folk vid Grindstugan i Uppsala t.ex, och då antar jag att de sedan går till Gottsunda/Valsätra där de bor.

Alltså, det är OK? Skulle det varit ok ifall någon av personerna hittats sönderslagen eller påkörd eller rånad eller bara allmänt vilse i pannkakan livrädd och antagligen inte vågar ringa snuten efter hjälp när shit happens? Är det bara OK ifall det handlar om unga män, som kan antas kunna reda sig själv(och ändå blivit bortforslad) Eller är lagen lika för alla oavsett kön som är över 15 år? Idioti!
Citera
2014-11-15, 18:50
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseGhandi
Är det bara OK ifall det handlar om unga män, som kan antas kunna reda sig själv(och ändå blivit bortforslad) Eller är lagen lika för alla oavsett kön som är över 15 år? Idioti!

Det händer tjejer också.
Citera
2014-11-15, 18:52
Medlem
NisseGhandis avatar
He he, måste nog maila Cold Case GW.

edit.
*läste 29km och tänkte shit! Det är ju till en annan kommun*
Senast redigerad av NisseGhandi 2014-11-15 kl. 18:56. Anledning: tillägg
Citera
2014-11-15, 18:58
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseGhandi
He he, måste nog maila Cold Case GW.

Misstänker att GW är rätt medveten.

Citat:
"Tillsynsrapporten bekräftar bilden att antalet avlägsnanden enligt 13 § polislagen har ökat mellan 2005 och 2012."
http://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/G...erar-ofta-bra/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in