Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-14, 19:34
  #1
Medlem
Ja, kanske en dum kategori att posta i, men eftersom det handlar om bygg borde ni kanske också ha koll på vad man skulle kunna önska sig? För då julen närmar sig så har jag börjat fundera på julklappar.

Jag är lika stressad varje år för alla klappar man ska komma på, vill ju att alla ska bli nöjda! Ett problem är att komma på till min pappa, det är det svåraste tycker jag.

Men då han ska bygga hus så undrar jag om ni kan tänka er något åt det hållet som man kan köpa? Kanske inte lite cement och målarfärg och heller kanske inte så mycket inredning då det inte är säkert en vad det ska vara för tema på inredningen. Men om ni har något annat förslag på kul saker man kan behöva?
Citera
2014-11-14, 19:42
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Vad får det kosta? Lite elverktyg blir man väl alltid glad över, kanske en finare skruvdragare om han inte redan har det.
Citera
2014-11-14, 19:44
  #3
Medlem
Inaniss avatar
Har du tillgång till ritningar och sånt för det? vet inte vad det kostar men en 3d print av huset hade ju varit lite kul. Men det kanske är dyrt, vet inte vad det kostar. Annars är ju det typiska vissa verktyg som han kommer att behöva.

Ex arkitektkopia gör 3d modeller:
http://www.arkitektkopia.se/tryck/3d-print/3d-modeller/
Citera
2014-11-14, 19:49
  #4
Medlem
Fallmans avatar
Ska själv bygga hus snart, jag är inte någon farsa utan rätt ung, men jag kan bara tala för mig själv och eftersom ekonomin kommer bli rätt begränsad så kommer typ allt uppskattas, mest är nog saker man inte prioterar som kanske nyare kläder eller liknande. Men det som är bäst och viktigast är helt klart vettigare vertyg som gör jobbet roligare.

Material är kul, men jobbet ska göras. Vertyg är att föredra då det alltid går hem
Citera
2014-11-14, 23:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Har du tillgång till ritningar och sånt för det? vet inte vad det kostar men en 3d print av huset hade ju varit lite kul. Men det kanske är dyrt, vet inte vad det kostar. Annars är ju det typiska vissa verktyg som han kommer att behöva.

Ex arkitektkopia gör 3d modeller:
http://www.arkitektkopia.se/tryck/3d-print/3d-modeller/

Ja herregud, en sån kostar VÄLDIGT mycket lägsta är väl 8000;- och högsta runt 80 000;- kanske, men bra idé kanske kan kolla med något ställe som kan göra det. Kanske finns möjlighet att någon skola göra det mot pengar
Citera
2014-11-14, 23:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad får det kosta? Lite elverktyg blir man väl alltid glad över, kanske en finare skruvdragare om han inte redan har det.

Ja, det kanske är det jag ska köpa då. Finns ju dock hundratals verktyg, och med mig så blir det svårt att hitta det som behövs kanske, men får väl hitta någon som vet. Tackar.
Citera
2014-11-15, 00:20
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safeandsound
Ja herregud, en sån kostar VÄLDIGT mycket lägsta är väl 8000;- och högsta runt 80 000;- kanske, men bra idé kanske kan kolla med något ställe som kan göra det. Kanske finns möjlighet att någon skola göra det mot pengar
Om det var för dyrt så kan du ju göra deras hus i miniatyr som pepparkakshus, det tror jag skulle uppskattas. Fast det kostar deg

Citat:
Ursprungligen postat av safeandsound
Ja, det kanske är det jag ska köpa då. Finns ju dock hundratals verktyg, och med mig så blir det svårt att hitta det som behövs kanske, men får väl hitta någon som vet. Tackar.
Kolla vad de har för grejer först. Ska det vara något att ha så snackar vi ofta ett par tusen spänn per maskin, undantag finns. Skruvdragare, cirkelsåg, grästrimmer, ja det finns ju mycket att välja på om de står mer eller mindre maskinlösa idag.
Citera
2014-11-15, 08:53
  #8
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safeandsound
Ja herregud, en sån kostar VÄLDIGT mycket lägsta är väl 8000;- och högsta runt 80 000;- kanske, men bra idé kanske kan kolla med något ställe som kan göra det. Kanske finns möjlighet att någon skola göra det mot pengar

Det låter lite överdrivet, med tanke på att en 3d skrivare kostar mindre än det så tvivlar jag på det du säger. Men det beror ju på detaljrikedom mm. Det dyra är troligen framställningen av 3d modellen i ritningsformatet, inte själva utskriften.
Citera
2014-11-15, 15:25
  #9
Medlem
zemeks avatar
Köp en redig batteriskruvdragare av bättre kvalitét så att batterierna håller, eller en girsåg. Om det får kosta så mycket förstås och dom inte har något av det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback