Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-14, 13:35
  #1
Medlem
Carl-Johan.s avatar
Jag har alltid havt uppfattningen att ladugårdsgärdet eller gärdet som det kallas i allmänna ordalag till hör Östermalm. Att Östermalmsnytt ges ut på gärdet är en orsak som har fått mig att bilda denna uppfattning.
Vad säger ni om saken? Argumenterande svar uppskattas
Citera
2014-11-14, 15:28
  #2
Avstängd
folvidons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Johan.
Jag har alltid havt uppfattningen att ladugårdsgärdet eller gärdet som det kallas i allmänna ordalag till hör Östermalm. Att Östermalmsnytt ges ut på gärdet är en orsak som har fått mig att bilda denna uppfattning.
Vad säger ni om saken? Argumenterande svar uppskattas

Gärdet borde väl logiskt sett tillhöra Djurgården då Norra Djurgården ligger just där och Södra ligger på andra sidan kanalen..
Citera
2014-11-14, 19:45
  #3
Medlem
Varför skulle inte Gärdet tillhöra Östermalm?
Citera
2014-11-16, 19:14
  #4
Medlem
Carl-Johan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4ll4h
Varför skulle inte Gärdet tillhöra Östermalm?
håller med fullständigt
Citera
2014-11-16, 20:22
  #5
Medlem
Till vardags refererar man väl till Östermalm som området mellan Oxenstiernas gata, Strandvägen, Birger Jarlsgatan och Valhallavägen men stadsdelsförvaltningen är väsentligt större än så.
Citera
2014-12-05, 21:30
  #6
Medlem
lagartos avatar
Jag anser att Gärdet inte tillhör Östermalm. Gränsen går vid Valhallavägen.
Tror de flesta som bor på Östermalm håller med.
Citera
2014-12-15, 21:29
  #7
Medlem
Detta oerhört viktiga samhällsproblem kräver ett förtydligande. Östermalms stadsdelsområde inkluderar stadsdelarna Östermalm, Hjorthagen, Gärdet, Djurgården och Norra Djurgården. Denna definition är förnämlig ty den låter alla ha rätt på sitt sätt. Tidigare hette hela rasket Ladugårdslandet, då var det enklare med definitionerna.
Citera
2018-11-02, 14:53
  #8
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Självklart ligger varesig Gärdet, Hjorthagen eller Lappkärrsberget på Östermalm bara för att de tillhör Östermalms stadsdelnämd.

Den som påstår det har fel! För att belysa frågeställningen ur en annan vinkel så kan ju de som påstår att Gärdet tillhör Östermalm förklara var man bor om man bor på den delen av Östermalm som tillhör Norrmalms stadsdelsnämd. Bor man på Norrmalm då?

Kolla på Hemnet på bostäder till salu på Östermalm så ser ni exakt var gränserna går!

Det är direkt felaktigt att påstå att man bor på Östermalm om man bor ovanför Valhallavägen.
Citera
2018-11-03, 08:21
  #9
Medlem
Caspern50s avatar
Gärdet ingår inte i stadsdelen Östermalm, gränsen går vid Vallhallavägen. Det finns en del småområden som innevånarna gett namn åt. Lärkstan och Sibirien några av dom.
Citera
2018-11-07, 17:48
  #10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Gärdet ingår inte i stadsdelen Östermalm, gränsen går vid Vallhallavägen. Det finns en del småområden som innevånarna gett namn åt. Lärkstan och Sibirien några av dom.

Sibirien, som i och försig saknar fastställda gränser, anses inte tillhöra Östermalm.
Citera
2018-11-11, 14:39
  #11
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Läste i kvällspressen att Magdalena Ribbings lägehet på Östermalm sålts men man såg på bilden att den ligger på Gärdet, klassiskt journalist / mäklargrepp för Östermalm är ju lite fiiiiiinare än Gärdet!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback