Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-13, 05:43
  #13
Medlem
Kan man, så undviker man väl att få en sjukdom ?
Citera
2014-11-13, 08:30
  #14
Medlem
TheElizas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
???
Lite läsförståelse kanske?
"Hon är inte smittsam 365 dagar om året" syftar ju bara helt enkelt på att man bara är smittsam när man har blåsor. Och det har man inte jämt.

Stämmer inte! Herpes kan smitta även utan blåsor. Och många bär på viruset utan att få blåsor. http://www.rfsl.se/halsa/?p=1003
Citera
2014-11-13, 08:49
  #15
Medlem
Självklart ska man låta känslorna avgöra . Vissa får symtom EN gång i livet och aldrig mer .

Skulle symtom uppstå fler gånger kan man väl undvika intima handlingar just då. Samtidigt som det finns väldigt mycket bra läkemedel i dagens läge mot just herpes . Har herpes och haft symtom en gång för 15 år sedan .
Citera
2014-11-13, 10:32
  #16
Medlem
knarress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Vilka dagar är hon smittsam då. På skottår?

Uttala dig inte om saker du inte vet någonting om är mitt tips till dig.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sju...rpes-i-munnen/

"Första gången man får en herpesinfektion så smittar man mest de första veckorna. Efter tre veckor smittar man knappt alls. Om man senare får munsår med blåsor igen, är man mest smittsam första dygnet. När det har bildats skorpor på såren, vanligtvis efter några dagar, brukar risken för att man ska smitta någon vara låg. Det är också vanligt att viruset aktiveras utan att man har några symtom."
Citera
2014-11-13, 13:49
  #17
Medlem
Det visade sej, drygt 2 månader in i vårt förhållande, att min partner har mun-herpes.
Han visste om det, men tänkte precis lika som jag faktiskt gör; varannan jäkla människa har det - ska man börja sålla bort folk efter det, i vår ålder dessutom, så är man ganska...nej.

Så, när jag fick reda på det så sa jag "Aj, stackars dej" och sen var det inte mer med det. Vi är 32 och 38 och har hånglat, och knullat, runt en hel del båda två, så det är ju dessutom rätt stor risk/chans att jag redan är bärare, statistiskt sett.
Citera
2014-11-13, 17:00
  #18
Medlem
Är det lika vanligt att man har herpes i fittan/kuken?
Citera
2014-11-13, 18:15
  #19
Medlem
Herpes är bra om man gillar alzheimers:

http://www.medicaldaily.com/alzheime...lopment-307995
Citera
2019-01-12, 16:19
  #20
Medlem
graffdatshits avatar
Tja! Min respektive har fått ett herpes munsår, hon har tidigare aldrig haft det, ej heller jag.
Det blossade upp nu först 6mån efter att vi träffats... -är hon en otrogen hora eller? 1-2v efter kontakt sp bryter det ut om jag fattat det rätt? -hon började med att inleda med att hennes mamma eller syster ”kan” ha det och hon skall ha fått det därigenom, men min farsa har haft det i flera år och man smittar inte genom att dela ölglas tex, isf skulle jag ha haft det sedan way back ju!
I samband när kontakt skall ha skett så hade vi storbråk med... hon bara skyller ifrån sig, skall jag göra mig av med henne eller?
Citera
2019-01-12, 16:33
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
Tja! Min respektive har fått ett herpes munsår, hon har tidigare aldrig haft det, ej heller jag.
Det blossade upp nu först 6mån efter att vi träffats... -är hon en otrogen hora eller? 1-2v efter kontakt sp bryter det ut om jag fattat det rätt? -hon började med att inleda med att hennes mamma eller syster ”kan” ha det och hon skall ha fått det därigenom, men min farsa har haft det i flera år och man smittar inte genom att dela ölglas tex, isf skulle jag ha haft det sedan way back ju!
I samband när kontakt skall ha skett så hade vi storbråk med... hon bara skyller ifrån sig, skall jag göra mig av med henne eller?

Det betyder nog inget alls. Hon kan ha fått det som barn och sedan bryter det ut senare, ibland när man är stressad eller immunförsvaret är försvagat.

Vad jag har förstått så blir blåsorna mindre när det ”reaktiveras” dock. Så om hela läpparna är fulla av blåsor och hon har feber etc så kanske hon just blivit smittad för första gången.
Citera
2019-01-13, 01:01
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
Tja! Min respektive har fått ett herpes munsår, hon har tidigare aldrig haft det, ej heller jag.
Det blossade upp nu först 6mån efter att vi träffats... -är hon en otrogen hora eller? 1-2v efter kontakt sp bryter det ut om jag fattat det rätt? -hon började med att inleda med att hennes mamma eller syster ”kan” ha det och hon skall ha fått det därigenom, men min farsa har haft det i flera år och man smittar inte genom att dela ölglas tex, isf skulle jag ha haft det sedan way back ju!
I samband när kontakt skall ha skett så hade vi storbråk med... hon bara skyller ifrån sig, skall jag göra mig av med henne eller?

Googla herpes så ser du hur vanligt det är, bara HSV-1 ligger i västvärlden latent i ca 75% av befolkningen medans HSV-2 (vilket förmodligen inte är den det gäller) ligger lantent hos ca 30-40%.
Kommer hon från något U-land så är det än mer vanligt.

Att hon har herpes är således helt normalt, varför det har blossat upp borde egentligen frågeställningen gälla och det skulle ju kunna vara oroväckande men inte alls säkert att hon pussat på någon annan.

Även om sjukdomen oftast ligger latent, utan att hon ligger runt, så kan den ändå nån gång blossa upp; och bara för att den gör det så betyder det inte alls att hon har varit otrogen men det är ju definitivt en varningsklocka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback