• 1
  • 2
2014-11-12, 00:33
Medlem
Hej
kommit över en motsvarande summa på 1.5 miljoner kr utomlands (turkiet) och vill flytta över de pengarna där man kan få högst ränta någonstans i världen..
Sverige kommer nog inte bli aktuellt idags läget men planen blir att köpa lägenhet här efter ett tag.. fram till dess så tänkte jag kolla om man kan ha pengarna i någon bank i världen (val av valuta?) där man kan också få något som motsvara statens ersättning vid konkurs på 100k euro (ska man i så fall dela upp summan på 2 banker så det täcker tex?) samt en hög ränta 3% eller högre?

har inte så mycket koll på varken vilka regler som gäller utomlands samt hur man sen för över vinst räntan hit.. låt säga var 3e månad osv..

Har ni tips eller råd så är jag jätte tacksam för hjälpen
Citera
2014-11-12, 15:10
Medlem
Ryssland såklart! Ränta på över 10%!
Citera
2014-11-12, 22:03
Medlem
Kommit över?

Varför inte ha kvar dom i Turkiet? Måste ju ha bland dom bättre räntorna? En kompis sitter på 10 % ränta där..
Citera
2014-11-12, 22:06
Medlem
Ni förstår väl att valutarisken ni tar mot SEK är betydligt större än den eventuella räntan ni kan få?
Citera
2014-11-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
Hej
kommit över en motsvarande summa på 1.5 miljoner kr utomlands (turkiet) och vill flytta över de pengarna där man kan få högst ränta någonstans i världen..
Sverige kommer nog inte bli aktuellt idags läget men planen blir att köpa lägenhet här efter ett tag.. fram till dess så tänkte jag kolla om man kan ha pengarna i någon bank i världen (val av valuta?) där man kan också få något som motsvara statens ersättning vid konkurs på 100k euro (ska man i så fall dela upp summan på 2 banker så det täcker tex?) samt en hög ränta 3% eller högre?

har inte så mycket koll på varken vilka regler som gäller utomlands samt hur man sen för över vinst räntan hit.. låt säga var 3e månad osv..

Har ni tips eller råd så är jag jätte tacksam för hjälpen

Välj valfri bank i Zimbabwe, är du ny här eller?
Citera
2014-11-19, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Kommit över?

Varför inte ha kvar dom i Turkiet? Måste ju ha bland dom bättre räntorna? En kompis sitter på 10 % ränta där..
Ok låter ju intressant vilken bank kan det rör sig om.. hoppas du har tid och kolla upp det kanske?
överför han över ränta summan hit annars.. isåfall va säger banken om man håller på såhär var 3 månad.. kommer inte de ställa frågor tex nordea..
va tycks om handelsbanken annars tror ni de är lättare och göra med..?
Citera
2014-11-20, 20:16
Medlem
jag har kikat lite på deras valuta och hur utveckligen har varit de senaste 10-5 åren http://finance.yahoo.com/echarts?s=T...=on&z=l&q=l&c=
vet inte riktigt om man ska våga satsa på turkisk valuta när man har pengarna i dollar just nu… va tycker ni jag bör göra..
de finns vissa banker enligt denna sida där man kan binda en ränta varje månad eller 3 månader.. http://turkey.deposits.org

jag har dock fort inte hittat info ang statlig ersättning eller annan ersättning ifall banken skulle gå i konkurs.. någon som vet något ang det..
hoppas någon kan svara snarast möjligt då jag vill ordna detta helst innan nyår och kan börja få in lite avkastning..
Citera
2014-11-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ok låter ju intressant vilken bank kan det rör sig om.. hoppas du har tid och kolla upp det kanske?
överför han över ränta summan hit annars.. isåfall va säger banken om man håller på såhär var 3 månad.. kommer inte de ställa frågor tex nordea..
va tycks om handelsbanken annars tror ni de är lättare och göra med..?

Ska se om jag kan träffa på honom och se vilken bank det gäller.

Vet att när han förde över en miljon till Sverige från Turkiet så låste banken pengarna tills han visat bevis på hur pengarna kom till och det hade han ju som tur var
Citera
2014-11-20, 23:00
Medlem
En dåre och hans pengar går snart skilda vägar.
Citera
2014-11-21, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
En dåre och hans pengar går snart skilda vägar.
har du inget vettigare kommentar att komma med så kan du väl låta bli !
Citera
2014-11-21, 17:02
Medlem
Citat:
har du inget vettigare kommentar att komma med så kan du väl låta bli !
whey har redan sagt allt som behövs sägas, men han ignorerades.
Citera
2014-11-21, 18:17
Medlem
jag håller med whey och hans påstående det finns väl en risk med turkisk lira men i förta hand kommer jag ta reda på om det finns statligt ersättning eller annan ersättning ifall banken skulle gå i konkurs.. annars kommer jag aldrig behålla pengarna där..
sen om liran sjunker så pass mycket så att 1 TYR ger 1 krona efter 1 år bara får man väl skylla på oturen eller dylik..
men i dags läget kommer jag ändå ha runt 350k lira om jag växlar med dagens kurs 1$ = 2.2 TYR.. och får runt 8% på den summan där borta.. sen kanske efter ett par år återhämtar sig liran.. vem vet.. eller tvärtom..
däremot skulle det bli ett rejält bakslag ifall deras centralbank sänker ränta till 1-3% efter 2-3 år och samtidigt liran till 1.2kr eller lägre då har man verkligen förlorat halva beloppet och kan ångra sig rejält då..

än så länge finns pengarna säkra i dollar hos växlningskontor där nere.. och kan överför de vart jag vill mer el mindre.. de kommer ändå in via deras företags konto och varit redan på kontroll i usa och blivit godkända för vidare överföring..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in