Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-21, 08:53
  #361
Medlem
mastejags avatar
Är väl främst de som jobbar på slappkontor eller myglar mycket med sin arbetstid som går ut och äter, då få seriösa arbetare kan lägga 1-2 timmar på lunch varje dag.
Citera
2014-11-21, 14:06
  #362
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Sjukt ovärt att lägga 115 spänn för en trött köttbulletallrik på någon av restaurangerna runt jobbet. Därför lagar jag hellre fem-åtta portioner på söndagen, fryser in alla och sen när man gjort det två till tre veckor i rad så har man olika rätter att växla mellan.

Sen tycker jag det är kul att laga mat också, det är rätt avslappnande.
Vad för slags lunchrestauranger tar 115 spänn för en köttbullstallrik?
Citera
2017-11-13, 18:15
  #363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad för slags lunchrestauranger tar 115 spänn för en köttbullstallrik?

Kring Stureplan
Citera
2017-11-13, 18:20
  #364
Medlem
Conams avatar
Man vänjer sig! Och trots allt kan man omfördela lite kosing å göra nåt kul
Citera
2017-11-16, 17:58
  #365
Medlem
Finns absolut inget sätt för mig att äta lunch förutom matlåda, finns inga butiker eller restauranger att köpa mat ifrån där jag jobbar
Citera
2018-09-23, 04:19
  #366
Medlem
Onanikrems avatar
Man lagar några extra portioner när man lagar mat, lägger det extra i platslådor, inget konstigt med det.
Skulle aldrig i livet idas gå nån sträcka mer än 15 meter för att äta min lunch och skulle definitivt inte sen stå i kö och betala 100 spänn för något jag själv rör ihop för 12kr.

Ni är allt bra konstiga ni som knatar ner till lokala lunchhaket, står i kö där för att pröjsa överpris för slafset, (visst finns det "fina lunchhak") men orkar fortfarande inte röra mig mer än 15 meter och står absolut inte i kö!

Edit: Däremot äter jag fan inte maten ur plastlådan! gör inte så hemma så varför skulle jag gör göra så borta?? Riktigt porslin och stålbestick alla dagar i veckan!
__________________
Senast redigerad av Onanikrem 2018-09-23 kl. 04:23.
Citera
2018-09-23, 09:04
  #367
Medlem
Köper oftast. Det här med matlagning är inte min grej.
Citera
2018-09-23, 09:24
  #368
Medlem
Duerfs avatar
Om man är duktig på matlagning och kan göra storkok är det lätt att göra bättre mat än många dagens för 30 kr/portion. I Stockholm kostar dagens över 100kr i genomsnitt.

Du spar alltså 70kr*20=1400 kr per månad. På ett år blir det ungefär 1400kr*11=15400kr. Allt det kostar mig är ett par timmar på Lördag/Söndag.

Jag skulle aldrig orka handla och laga mat efter jobbet varje dag, då jag pendlar.
Citera
2018-09-23, 11:38
  #369
Medlem
Planera vad som ska lagas varje vecka, handla i förväg och laga lite extra till matlådor. De flesta recept är på 4 portioner. När jag bodde ensam så fick jag 3 matlådor varje dag. Problemet var hur många matlådor jag ägde och utrymmet i frysen. Det gjorde att jag efter en vecka hade matlådor för 3 veckor framåt.
Nu med familj så blir det oftast bara 1-2 matlådor från varje middag.

Någon påstår att man äter ur matlådan. Om det är plastlåda är det direkt olämpligt eftersom man får i sig ämnen som man inte ska ha i sig. Lägg upp på tallrik och värm.
Citera
2018-09-25, 08:58
  #370
Medlem
mastejags avatar
Får ju alltid mat över från kvällen innan så att lägga ned det i en låda och lägga i väskan jag ändå bär med mig med dator osv och på kuppen spara 15-2000kr netto varje månad utöver att bidra till matsvinnet om jag skulle slängt maten istället känns ganska självklart.

Att inte göra det framstår som ganska korkat faktiskt. Dessutom får jag mat av hög kvalitet för både hälsa och miljö/djur.
Citera
2019-08-20, 13:44
  #371
Medlem
Kebbabturkens avatar
Är du högutbildad så lär det knappast svida i plånkan att äta ute/köpa lunch dagligen. Skulle fan skämmas och jag arbeta som IT-konsult eller bankanställd och komma med matlåda. De som tar med matlåda till arbetet är säkert på lager eller andra skitjobb.
Citera
2019-08-20, 19:40
  #372
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Är du högutbildad så lär det knappast svida i plånkan att äta ute/köpa lunch dagligen. Skulle fan skämmas och jag arbeta som IT-konsult eller bankanställd och komma med matlåda. De som tar med matlåda till arbetet är säkert på lager eller andra skitjobb.

Det handlar inte om att man rent principiellt har råd utan om vad alternativkostnaden blir. Själv jobbar jag mitt i centrala Stockholm och har noterat att lunchpriserna höjs kontinuerligt, en lunch i mitt jobbkvarter kostar lätt 130 kr som minst. Äter jag lunch 5 dagar i veckan, 46 veckor per år (med avdrag för semesterveckor, mellandagarna/julen, osv.) blir det 130 * 5 * 46 = 29900 kr per år på lunch ute.

När jag lagar mat själv kostar det max 20 kr per portion vid storkok, vilket blir 20 * 5 * 46 = 4600. Vi snackar alltså om en merkostnad på 25 300 per år för att äta överprisad mat ute, även om jag i dagsläget har en bra lön lägger jag mkt hellre de pengarna på t.ex. en resa istället. Det är en väldigt klen tröst att jag "har råd" bara för att jag tjänar hyfsat, matpriserna ute har blivit så höga att det inte är värt pengarna helt enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback