Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-03, 09:27
  #433
Medlem
Adonis.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Ååå - är du mäklare? Vad fiiint. Du äter säkert väldigt exklusiv lunchmat.


OnT: Jag äter alltid ute. Det har att göra med att jag vill ha miljöombyte och koppla bort jobbet på lunchen.

Haha Ful & fattig har vaknat ser jag.

Sedan handlar det om vart man äter. McDonalds i förorten vs lunch på Sture är två skilda saker. Du är äter på donken, det förstår jag. Men har du verkligen råd? Hehe

Kanske bättre ifall du håller dig till ugnsbakad falukorv eller mamma scans köttbullar med tillhöramde stekos.
Citera
2020-05-03, 09:37
  #434
Medlem
Loeptiks avatar
Är väl knappast raketforskning att laga en stor mängd mat på söndagen, så det räcker under veckan....
Citera
2020-05-03, 09:42
  #435
Medlem
Varför inte matlåda?

A) Äta ute för 3 personer (3 vuxna)

90:- * 20 arbetsdagar * 11 månader = c:a 20.000:- bara på lunch ute.

20k PER PERSON räcker till en riktigt BRA semestervistelse.

För 3 vuxna är det 60.000 per år i bara lunchkostnad - på ett sunkigt lunch hak

B) Varje gång vi lagar mat hemma gör vi extra till 3 matlådor.
-Rullar vi köttbullar så rullar vi ett gång extra
-Spagetti med köttfärssås , hur enkelt som helst
och så vidare...

Satt och räknade på öret för någon månad sedan - vi har en extra kostnad på c:a 30-50:- per dag (Beror på ingredienser) på 3 matlådor per dag.

Har man tid och ork så gör man det - vi tjänar +200:- per dag på att lägga ner lite extra tid varje kväll vi lagar middag istället för att vi alla 3 skall käka lunch ute.

Vi var slappa förut - men har märkt 2 saker med att lägga ner extra tid vid middagslagningen

1) Vikten/Välmåendet är fan så mycket bättre då det är ordentligt hemlagat och nyttigare
2) Den 24:e så finns det sjukt mycket pengar kvar på lönekontot
Citera
2020-05-03, 09:58
  #436
Medlem
Har märkt att alla är antingen eller.

Jag förstår att folk vill ha med sig matlåda då det är billigare om man inte tjänar så bra, en hyrläkare exempel skulle gå minus på att tillaga sin mat, då det han tjänar på 15 min är mer än vad en utelunch kostar.
Citera
2020-05-03, 11:43
  #437
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Har märkt att alla är antingen eller.

Jag förstår att folk vill ha med sig matlåda då det är billigare om man inte tjänar så bra, en hyrläkare exempel skulle gå minus på att tillaga sin mat, då det han tjänar på 15 min är mer än vad en utelunch kostar.

Fast nu räknar du ju på att man skulle ställa sig specifikt och laga mat för att göra lunchlåda, och så är ju inte fallet någon gång för mig så det är ju helt orealistiskt.

Om jag gör någon gryta till middag så tar det ju knappast mer än 1 minut extra för mig att laga lite extra mat, och det är knappast 1 min jag skulle göra något annat vettigt med. Således slösar man ingen tid alls, tvärtom så tjänar man tid eftersom man slipper gå ut och köpa lunch(tar minst 45min ~ att äta lunch ute), något som tar betydligt längre tid än att äta i lunchrummet (~30 min måste man ta, men då hinner du ju dricka kaffe och prata skit ett tag också).

Jobbar man som konsult kan du alltså fakturera åtminstone 15 min extra om du äter lunchlåda, eller gå hem en kvart tidigare. För mig är en kvart fakturerad betydligt mer än vad en lunch kostar.
Citera
2020-05-03, 11:46
  #438
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Konsten är att köra storkok på söndagar. Matlådor som man fryser in. Energieffektivt på många sätt.
Citera
2020-05-03, 12:15
  #439
Medlem
Vi käkar middag varje kväll, resterna blir matlådor. Är jag sugen på att äta ute så äter jag ute och sparar matlådan till nästkommande dag.
Citera
2020-05-03, 12:29
  #440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Fast nu räknar du ju på att man skulle ställa sig specifikt och laga mat för att göra lunchlåda, och så är ju inte fallet någon gång för mig så det är ju helt orealistiskt.

Om jag gör någon gryta till middag så tar det ju knappast mer än 1 minut extra för mig att laga lite extra mat, och det är knappast 1 min jag skulle göra något annat vettigt med. Således slösar man ingen tid alls, tvärtom så tjänar man tid eftersom man slipper gå ut och köpa lunch(tar minst 45min ~ att äta lunch ute), något som tar betydligt längre tid än att äta i lunchrummet (~30 min måste man ta, men då hinner du ju dricka kaffe och prata skit ett tag också).

Jobbar man som konsult kan du alltså fakturera åtminstone 15 min extra om du äter lunchlåda, eller gå hem en kvart tidigare. För mig är en kvart fakturerad betydligt mer än vad en lunch kostar.

Är som sagt olika från person till person jag käkar bara två mål om dagen alltså lunch sen ngt när man kommer hem vilket blir lite gröt med ägg så för mig sparar det tid då jag slipper laga mat överhuvudtaget.

Sen har jag lunchrestaurang bredvid och de ser till att laga till min mat exakt när jag har lunch så spenderar lika lång tid med lunchen som ngn med matlåda förutom att jag slipper stå o diska efter då

Det jag menar med detta är att för dig är det säkert vettigt med matlåda men för vissa andra exempel mig så är ute lunch ngt som gynnar mig på flera områden (får vara social och skapa kontakter på lunchstället vilket givit mig kunder, äta god mat då min matlagning är ok men inte som en som är yrkeskock, sparar mig tid)

Men som sagt allas liv ser olika ut något som passar mig kanske inte alls passar dig
Viktigaste är att man är nöjd i slutet av dagen men sin dag i helhet
Citera
2020-05-03, 12:50
  #441
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Har märkt att alla är antingen eller.

Jag förstår att folk vill ha med sig matlåda då det är billigare om man inte tjänar så bra, en hyrläkare exempel skulle gå minus på att tillaga sin mat, då det han tjänar på 15 min är mer än vad en utelunch kostar.
Nja, jag tycker det är tveksamt att räkna på det sättet. Själv har jag inte alltid med mig lunchlådor men jag försöker ha det. Dels för att jag tycker att det är löjligt dyrt med lunch där jag jag jobbar mot vad man får. Jag tycker sällan lunchmaten är värd pengarna, och jag tjänar bra med pengar så jag har egentligen råd. Ska nog dock villigt erkänna att det blir utelunch någon gång i veckan i alla fall. Men vi försöker att ta med oss i möjligaste mån.
Citera
2020-05-03, 13:14
  #442
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Men som sagt allas liv ser olika ut något som passar mig kanske inte alls passar dig
Viktigaste är att man är nöjd i slutet av dagen men sin dag i helhet

Det kan vi enas om

Jag är inte helt främmande för att gå ut, om det är för att det gynnar något socialt, träffa kunder osv, men det är ju inte riktigt vardagen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback