Eftersom informationen om din fars behov inte är överväldigande omfångsrik så drar jag, baserat på empiriska studier följande slutsatser:
Din far kommer primärt använda datorn till surfning, mailande, ordbehandling, nedladdning/lyssnande av/på populärmäsik. Dessutom chansar jag vilt på att han gärna sysselsätter sig med enklare spel, t.ex. Backpacker, Mulle Meck och online-poker.
Din far lägger gärna pengarna på viktigare saker så som säsongsplåtar, gott vin/öl, och julklappar. Dessutom är han filatelist.
En lämplig datorkonfiguration för att passa din far skulle i.s.f. vara.
Alps Diskettstation (Floppy) 3,5'' - Svart - HV st ā 59kr
AMD Sempron - Socket 754 - 2600+ (Box) - HV st ā 609kr
*
Asrock - Socket 754 - K8M800 (K8UPGRADE-VM800) - SATA / Raid / 8Ch / VGA - HV st ā 525kr
*
Corsair Value S. DDR 512MB PC3200 400MHz CL2.5 - HV st ā 495kr
Nec Intern IDE DVDąRW 16x Dual Layer ND-3540 - Svart (Bulk) - HV st ā 395kr
Q-Tec Miditower G5 ATX 350W - Svart - HV st ā 449kr
**
Samsung 200GB IDE Spin P120 (8MB Cache) - HV st ā 949kr
Tot. 3481kr. (allt taget från
Webhallen)
* = Om mina antaganden omdin far är hyffsat korrekta så kommer dessa räcka och bli över för en ganska lång tid. Visst, socket 939 och passande CPU's är av senare modell men prisskillnaden är i detta fall enligt min mening för stor för att motivera s939. Dessutom har detta moderkortet en port för en ev. uppgradering till s939 i framtiden genom ett tillägskort för ca. 2-300kr. Dessutom har detta moderkort inbyggd grafik, ljud och nätverkskort varav dom två senare är fullt tillräckliga. Just grafikkortet är väl det som jag ser som största svagheten i detta system. Ett lämpligt kort skulle i.s.f. kunna vara:
PowerColor Radeon 9250 128MB - Tv-ut / DVI (AGP) (64bit) - HV st ā 389kr
** = Detta chassi är ok och förmodligen fullt tillräckligt. Ett något stabilare och tystare chassi kostar 2-400 extra.
*** = Behöver han verkligen 300gb ? Här valde jag Samsung p.g.a. att den är något (knappt märkbart) snabbare och i princip lika tyst som motsvarande Seagate.
Prisskilnaden mellan detta och trådstartarens system lämnar dessutom utrymme till ny ordentlig mus/tangent eller rent av en ny fin skärm.
/#LOUDmouth#