2005-09-14, 18:49
Medlem
shoemans avatar
Fadern min har fått ett sug efter ny dator och han undrade om inte jag kunde hjälpa honom. Jag är inte helt ovan med att plocka och sätta i delar i datorn, men har aldrig byggt en själv och är inte det minsta hemma på hur saker går ihop och fungerar, men spanade ut lite komponenter och gjorde ett prisförslag.
Är det någon kunnig som kan peka ut om något inte fungerar med något annat, eller om jag överhuvudtaget gjort korkade val, elelr vad som helst.

Helt enkelt, funkar detta?
http://img153.imageshack.us/img153/2245/dator5ay.jpg
Citera
2005-09-14, 19:07
Medlem
Seagates avatar
Tyvärr så är detta inget svar på din fråga, men bara en fråga;
Varför har du valt en Western Digital-disk? Jag menar, vem sätter frivilligt in en sådan i sin dator?

Det du behöver är en Seagate Barracuda.
Citera
2005-09-14, 19:11
Awaiting Email Confirmation
Vaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Varför har du valt en Western Digital-disk? Jag menar, vem sätter frivilligt in en sådan i sin dator?

Om inte jag misstar mig är Western Digital ett extremt pålitligt företag vad gäller hårddiskar. IBM har använt sig mycket av Western Digital om jag inte missminner mig.
Citera
2005-09-14, 19:14
Moderator
impieteers avatar
Nätverkskort och ljudkort är oftast integrerat på moderkortet numera, om inte din far är väldigt intresserad av att ha bra ljud, eller är i behov av ett trådlöst nätverkskort så kan du spara in på det.

Western digital brukar vara lite mer högljudda än t ex Segate. Annars skiljer det från modell till modell vilka av hårddiskmärkena som är bäst och har minst antal trasiga diskar.
Citera
2005-09-14, 19:15
Medlem
shoemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate

Tja, det stod/står mellan en Barracuda och en Western, hade för mig att båda skulle vara bra. Har bara erfarenhet av Maxxtor och det var verkligen ingen höjdare.
Citera
2005-09-14, 19:30
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoeman
Tja, det stod/står mellan en Barracuda och en Western, hade för mig att båda skulle vara bra. Har bara erfarenhet av Maxxtor och det var verkligen ingen höjdare.

Mja, Maxtor är inte så dålig faktiskt. Finns betydligt sämre diskar, exempelvis Fujitsu, Hitachi och Western Digital.
Sedan beror det ju lite på vad diskarna skall användas till också, men till arbetsdatorer, speldatorer och "vanliga" servrar skulle jag rekommendera Seagate Barracuda.

Western Digital är en av de sämre diskarna jag har arbetat med, Seagate är helt klart överlägsen.

Jag har erfarenhet av följande diskar: Seagate, Fujistu, Maxtor, Western Digital och Hitachi. Kan utan tvekan säga att Seagate är överlägsen på så gott som alla punkter.

Har dock för mig att Western Digital skall vara lämpligare än Seagate om du planerar att sätta upp en större serverfarm där varje dator innehar ett RAID-system innehållandes några dussin hårddiskar, men jag kanske missminner mig. Dock så är väl detta inte vad din far planerar att göra? För allt "normalt" användande är Seagate lämpligare än WD
Citera
2005-09-14, 22:04
Medlem
Varför så mycket pengar på ett grafikkort när du satsar så litet pengar på ett moderkort? Diskussionen om hårddiskar tycker jag är litet löjlig eftersom de flesta diskar i den här klassen är likvärdiga.
Eftersom det nu är din far som ska ha datorn så är det bättre att satsa på ett bra och inte minst tyst chassie.
Citera
2005-09-15, 19:02
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoeman
Helt enkelt, funkar detta?
http://img153.imageshack.us/img153/2245/dator5ay.jpg

Köp inte en gammal XP när du ändå ska köpa nytt, satsa på en 64-bits Sempron till socket 754 istället för samma eller en mindre peng än din CPU/moderkort-kombination. Med en boxad Sempron 2500+ & ett Asus K8U-X kan du klocka skiten ur CPU:n, kostar runt 500:-/st, kolla på http://buggy.no-ip.com/ för att hitta bra priser.
Håller med de andra i tråden om att ljudkortet är helt onödigt när det inbyggda fungerar alldeles utmärkt, samt att hårddisken bör vara en Seagate & grafikkortet av en billigare sort om din far inte spelar eller liknande.
Citera
2005-09-15, 19:03
Bannlyst
får man fråga vad din pappa ska ha en ati radeon 9800 pro grafikort till? Eller tycker han om spel`?
Citera
2005-09-16, 03:21
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Eftersom informationen om din fars behov inte är överväldigande omfångsrik så drar jag, baserat på empiriska studier följande slutsatser:

Din far kommer primärt använda datorn till surfning, mailande, ordbehandling, nedladdning/lyssnande av/på populärmäsik. Dessutom chansar jag vilt på att han gärna sysselsätter sig med enklare spel, t.ex. Backpacker, Mulle Meck och online-poker.

Din far lägger gärna pengarna på viktigare saker så som säsongsplåtar, gott vin/öl, och julklappar. Dessutom är han filatelist.

En lämplig datorkonfiguration för att passa din far skulle i.s.f. vara.

Alps Diskettstation (Floppy) 3,5'' - Svart - HV st ā 59kr
AMD Sempron - Socket 754 - 2600+ (Box) - HV st ā 609kr *
Asrock - Socket 754 - K8M800 (K8UPGRADE-VM800) - SATA / Raid / 8Ch / VGA - HV st ā 525kr *
Corsair Value S. DDR 512MB PC3200 400MHz CL2.5 - HV st ā 495kr
Nec Intern IDE DVDąRW 16x Dual Layer ND-3540 - Svart (Bulk) - HV st ā 395kr
Q-Tec Miditower G5 ATX 350W - Svart - HV st ā 449kr **
Samsung 200GB IDE Spin P120 (8MB Cache) - HV st ā 949kr ***

Tot. 3481kr. (allt taget från Webhallen)

* = Om mina antaganden omdin far är hyffsat korrekta så kommer dessa räcka och bli över för en ganska lång tid. Visst, socket 939 och passande CPU's är av senare modell men prisskillnaden är i detta fall enligt min mening för stor för att motivera s939. Dessutom har detta moderkortet en port för en ev. uppgradering till s939 i framtiden genom ett tillägskort för ca. 2-300kr. Dessutom har detta moderkort inbyggd grafik, ljud och nätverkskort varav dom två senare är fullt tillräckliga. Just grafikkortet är väl det som jag ser som största svagheten i detta system. Ett lämpligt kort skulle i.s.f. kunna vara:

PowerColor Radeon 9250 128MB - Tv-ut / DVI (AGP) (64bit) - HV st ā 389kr

** = Detta chassi är ok och förmodligen fullt tillräckligt. Ett något stabilare och tystare chassi kostar 2-400 extra.

*** = Behöver han verkligen 300gb ? Här valde jag Samsung p.g.a. att den är något (knappt märkbart) snabbare och i princip lika tyst som motsvarande Seagate.

Prisskilnaden mellan detta och trådstartarens system lämnar dessutom utrymme till ny ordentlig mus/tangent eller rent av en ny fin skärm.

/#LOUDmouth#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in