Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-11, 18:16
  #1
Medlem
tavelsudds avatar
Hej!

Jag har 50 k. Är sugen på att resa till Nya Zeeland och Australien i februari. Är öppen för att lägga till ett billigare land också, om budgeten tillåter. Är tjej, 20+ och reser själv och vill stanna tre måndader. Håller min budget för det?

Tänkte ta mig till Auckland, busspass ner till Christchurch, flyga till Melbourne och busspass upp till Cairns och sen hem. Är detta realistiskt? Flygbiljetterna hamnar runt 14 k.

Enligt Kilroy är det inte alls realistiskt. De menar att jag har svårt att klara mig två månader om jag till och med skiter i hela Australiens östkust och bara satsar på Brisbane-Cairns. Vad anser ni om Kilroy? Går de att lita på eller inte?

Jag vill inte ligga och softa på en strand dagarna och festa nätterna i ända. Jag vill vandra, paddla kajak, surfa, göra och se grejer. Vilket så klart kostar det också.

Är jag på rätt spår här eller helt fel ute? Hur hade ni gjort? Lite nervös över att resa själv också.

Eller borde jag bara åka ner utan att bestämma något och söka jobb typ? Vad är det ideala att göra utifrån mina premisser tror ni?

Känner mig rådvill, men inser att flyg snart måste bokas.

Tack på förhand.
Citera
2014-11-12, 09:43
  #2
Medlem
Kattpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tavelsudd
Håller min budget för det?

Är jag på rätt spår här eller helt fel ute? Hur hade ni gjort?

Eller borde jag bara åka ner utan att bestämma något och söka jobb typ? Vad är det ideala att göra utifrån mina premisser tror ni?
Det är jättesvårt att säga, då det är väldigt individuellt hur mycket pengar man gör av med och vad man vill göra.

Kilroys trovärdighet vågar jag inte kommentera, de är förstås ett företag som tjänar pengar på resenärer men vet inte vad de skulle vinna på att ljuga för dig egentligen.

Är du riktigt nervig över att det kör ihop sig hade jag försökt korta ner resan, alternativt bestämt mig för att stanna och jobba på vägen. Kan dock krävas lite erfarenhet att jobba i städerna så du vet det.

Men oavsett om du kortar ner resan eller inte hade jag bara kört på och åkt ner. Det värsta som händer är att pengarna tar slut i låt säga Brisbane, och du får vända hem därifrån. Har svårt o se att du kommer ångra dig bara för att du inte skulle ta dig hela vägen till Cairns, och det lär bli en fantastisk resa i vilket fall.

Mvh Kattpaj
Citera
2014-11-12, 12:57
  #3
Medlem
U-Figs avatar
3 månader med 50 kkr - flygbiljetter - busspass? Melbourne-Cairns kostar ca 3 300 kronor, så då återstår 33 kkr.

Flyger du Sverige-NZ och Cairns-Sverige?

Boende kan du räkna med ~150 kr/natt, så bara boendet under de här tre månaderna går på ca 13 kkr. Mat + alkohol + aktiviteter + buss i NZ = max 20 000 för att din budget ska hålla. Med andra ord är det inte alltför orealistiskt, om du vet vad dina aktiviteter kommer kosta (på ett ungefär) samt att du har ett hum om hur mycket sprit som kommer förtäras.
Citera
2015-01-31, 05:05
  #4
Medlem
Fleamans avatar
Bump.

Har du kommit fram till något ännu? Personligen tror jag att 50k bör räcka, men att du kommer behöva leva ganska snålt. Sålänge du har utrustning så är vandring i Nya Zeeland sjukt prisvärt och otroligt fint, så det kan du nog sysselsätta dig med. Dock lär din budget kanske inte tillåta så många andra aktiviteter, som typ fallskärm, bungy och kajakande.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2475256

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback