Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2003-10-25, 18:54
  #25
Medlem
Harry_s avatar
hur vet man egentligen att dom inte skulle fixa falsklägg till sig själva när man skickar in personbevis o namnteckning
Citera
2003-10-28, 06:14
  #26
Medlem
Jag måste nog försvara Micke_MG litegrann. Jag plåtar en hel del som amatör och egentligen bara för skojs skull ville jag ha ett pressort.

Jag tog reda på fakta. Vem som helst får trycka upp sitt eget presskort och kalla sig för fotograf/journalist för t.ex. sin hemsida.

Nu är då frågan: Har man en lamineringsapparat hemma? Magnetkort? Något annat som får kortet att se "seriöst" ut?

Har man inte det har man tre val:

1. Införskaffa utrustning som kan prägla, laminera mm... (Dyrt) Göra själv.
2. Skaffa jobb som journalist och få tidningens eget presskort
3. Köpa ett färdigt kort från t.ex. Micke_MG


Eftersom egentillverkade presskort inte är olagliga ser jag inget problem med att någon som har tillgång till utrustning ser en affärsmöjlighet i detta.

Tyvärr har den välkända svenska avundsjukan gjort sig påmind beträffande versamheter typ presskort.org och inte bara på den här siten.
Det är fult att vara innovativ och driftig men det är fint att vinna på Bingolotto eller Tipset.
Vad sverige behöver är just sådana som Micke_MG som ser möjligheter istället för hinder. Sedan kommer frågan om hur seriöst presskort.org är?

Vill man betala vad det kostar så är det upp till var och en att bestämma. Sen har man ju läst lite här och där om att inga adresser förekommer på hemsidan och inte heller telefonnummer.
Min åsikt är: Vad spelar det för roll! Vill man köpa så gör man. Vill man inte så låter man bli. Gammalt välkänt ordspråk från marknadsekonomin.
Jag betvivlar starkt att man kan driva presskort.org som ett levebröd med endast en produkt men det kan ju vara så att presskorten är fröet till något större senare när pengarna börjar rulla in.

Sen kan man ju inte ta för givet att man kommer in överallt gratis med ett presskort, men går det så går det. Chansen är ju större att slinka in någonstans gratis MED ett presskort synligt än utan.
Vem är vi att döma? Som konsument har du makt att välja köp eller inte.
Citera
2018-12-01, 01:52
  #27
Medlem
EPISK TRÅDBUMP!!!

Nu jävlar ska denna 15 år gamla tråd livas upp.

Jag har fortfarande mitt gamla presskort/pressleg från presskort.org från typ år 2003 .

JAG ANSER DETTA VARA DEN BÄSTA INVESTERINGEN JAG NÅGONSIN GJORT!!! Och då menar jag inte pengarna jag har sparat genom åren (säkert 30 000 kr. Ganska bra vinstratio, ca 30:1 ), utan alla olika saker man kunnat gå före till i köer, eller områden/ställen man fått tillgång till, som man annars inte ens skulle fått tillgång till. MEN, det gäller ju att kunna vara kall och snacka och fejka . Det är kanske bara någon eller några procent av de som hade köpt ett sådant här kort, som kunde utnyttja det som jag har gjort genom åren. Man måste kunna vara fräck/kall, och innovativ så att säga.

Jag har faktiskt även använt det i seriösa ändamål skall tilläggas, men jag köpte det dock från första början som ung kille med uppsåtet att enbart använda det för "egen vinnings" skull eller hur man nu ska uttrycka det. Dvs att ha det för att kunna bluffa osv.

Har dock inte använt det på några år nu. (Dom få gångerna senaste 5 åren när jag behövt det, så har jag inte hittat det bland lådorna hemma, och jag är ändå en sådan kvalificerad skitsnackare, i positiv bemärkelse, och snackar omkull och charmar upp folk när det behövs, så det har gått bra i alla fall )

Men jävlar vad jag har använt det genom åren, både i Sverige och utomlands.

Det vore dock dags kanske att skaffa ett nytt kort där man inte är 15 år yngre på fotot

Varför försvann detta företag för?
(Någon som vet NÄR presskort.org försvann?)

Finns det något liknande svenskt företag numera?

Jag har den första versionen av kortet som presskort.org saluförde, dvs den med magnetremsa på baksidan, men som inte hade chippet på framsidan. Jag var väl för snål för att skaffa ett till kort när presskort.org efter några år lanserade den nyare/senare versionen. Den första funkade väl lika bra tänkte jag, eftersom jag alltså redan hade den första versionen. Är det någon som vet om det verkligen var så att ens namn och personnummer verkligen var inpräntat digitalt på magnetremsan? Jag har för mig att presskort.org hävdade att de satte dit den digitala informationen. Jag undrar vad för "standard" det i så fall heter? Vad är det för maskin som läser av det? Är det en dator som informationen går in i då (dvs när t ex någon i en reception eller liknande i så fall skulle ha dragit kortet i någon apparat, något jag dock aldrig var med om)?

Jag har även för mig att presskort.org hävdade gällande den senare/nyare versionen (med chippet på framsidan, precis som betalkort eller moderna leg har) av det presskort de saluförde, att även chippet hade ens namn och personuppgifter (dvs personnummer antar jag?) i sig? Återigen kvarstår ju då frågan, är det några slags apparater som vissa receptioner på t ex större företag hade tillgång till, som kunde läsa av sådana typer av magnetremsor och/eller chipp?

Det vore verkligen intressant att höra någon mera kunnig berätta om detta.

Lever skojaren bakom presskort.org längre?

Stort tack i vilket fall till dig (vad du nu hette) för detta fina initiativ du drev under 00-talet. Jag hoppas att du kör igång igen.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Against-modernity 2018-12-01 kl. 02:14.
Citera
2019-07-30, 23:29
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
EPISK TRÅDBUMP!!!

Nu jävlar ska denna 15 år gamla tråd livas upp.

Jag har fortfarande mitt gamla presskort/pressleg från presskort.org från typ år 2003 .

JAG ANSER DETTA VARA DEN BÄSTA INVESTERINGEN JAG NÅGONSIN GJORT!!! Och då menar jag inte pengarna jag har sparat genom åren (säkert 30 000 kr. Ganska bra vinstratio, ca 30:1 ), utan alla olika saker man kunnat gå före till i köer, eller områden/ställen man fått tillgång till, som man annars inte ens skulle fått tillgång till. MEN, det gäller ju att kunna vara kall och snacka och fejka . Det är kanske bara någon eller några procent av de som hade köpt ett sådant här kort, som kunde utnyttja det som jag har gjort genom åren. Man måste kunna vara fräck/kall, och innovativ så att säga.

Jag har faktiskt även använt det i seriösa ändamål skall tilläggas, men jag köpte det dock från första början som ung kille med uppsåtet att enbart använda det för "egen vinnings" skull eller hur man nu ska uttrycka det. Dvs att ha det för att kunna bluffa osv.

Har dock inte använt det på några år nu. (Dom få gångerna senaste 5 åren när jag behövt det, så har jag inte hittat det bland lådorna hemma, och jag är ändå en sådan kvalificerad skitsnackare, i positiv bemärkelse, och snackar omkull och charmar upp folk när det behövs, så det har gått bra i alla fall )

Men jävlar vad jag har använt det genom åren, både i Sverige och utomlands.

Det vore dock dags kanske att skaffa ett nytt kort där man inte är 15 år yngre på fotot

Varför försvann detta företag för?
(Någon som vet NÄR presskort.org försvann?)

Finns det något liknande svenskt företag numera?

Jag har den första versionen av kortet som presskort.org saluförde, dvs den med magnetremsa på baksidan, men som inte hade chippet på framsidan. Jag var väl för snål för att skaffa ett till kort när presskort.org efter några år lanserade den nyare/senare versionen. Den första funkade väl lika bra tänkte jag, eftersom jag alltså redan hade den första versionen. Är det någon som vet om det verkligen var så att ens namn och personnummer verkligen var inpräntat digitalt på magnetremsan? Jag har för mig att presskort.org hävdade att de satte dit den digitala informationen. Jag undrar vad för "standard" det i så fall heter? Vad är det för maskin som läser av det? Är det en dator som informationen går in i då (dvs när t ex någon i en reception eller liknande i så fall skulle ha dragit kortet i någon apparat, något jag dock aldrig var med om)?

Jag har även för mig att presskort.org hävdade gällande den senare/nyare versionen (med chippet på framsidan, precis som betalkort eller moderna leg har) av det presskort de saluförde, att även chippet hade ens namn och personuppgifter (dvs personnummer antar jag?) i sig? Återigen kvarstår ju då frågan, är det några slags apparater som vissa receptioner på t ex större företag hade tillgång till, som kunde läsa av sådana typer av magnetremsor och/eller chipp?

Det vore verkligen intressant att höra någon mera kunnig berätta om detta.

Lever skojaren bakom presskort.org längre?

Stort tack i vilket fall till dig (vad du nu hette) för detta fina initiativ du drev under 00-talet. Jag hoppas att du kör igång igen.

Mvh


Jag lever, och tack själv!

Ska bara påpeka att det var inget initiativ under 00-talet och det var inte första versionen av presskortet du har Det första presskortet tillverkade och sålda jag 1987 när jag var 15 år.

Till en början handlade det bara om att tjäna pengar men efter ett tag började det komma "riktiga" journalister och fotografer som ville ha presskort utfärdade av mig. De kunde, eller ville inte vara med i Facket (SJF, Svenska Journalist Förbundet) och såg mig som ett alternativ så de rullade på. Facket blev galna och skrev en del hat-artiklar i deras egna tidning Journalisten för fackanslutna. Tror det gav mig bra reklam för efter varje artikel kom det bara ännu fler som ville lämna Facket och få presskort av mig. Att Facket började tugga fradga då deras inbillade monopol på presskort hade hotats taggade mig bara mer att fortsätta.

Från början stod det Fria Journalister på korten men efter 10-15 år ändrade jag till PRESS24 och registrerade allt som förening som sen levde kvar ända till för några år sedan.

Efter nästan 30 år och många många många utfärdade presskort tog en annan kille över föreningen och tanken var att han skulle driva den vidare men la ner allt efter nått år så nu är allt dött.

Kanske kommer det en dag då jag låter det återuppstå igen

Kul att tråden lever!
Citera
2019-08-13, 02:19
  #29
Medlem
Kul att du lever och att du svarade ett så utförligt svar.

Fram tills att du låter det eventuellt återuppstå: finns det något annat alternativ under tiden?



Mvh
Citera
2021-12-21, 16:51
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_MG
Efter nästan 30 år och många många många utfärdade presskort tog en annan kille över föreningen och tanken var att han skulle driva den vidare men la ner allt efter nått år så nu är allt dött.


Status: nedlagt, skriver du i juli 2019... men ett halvår senare dök ett "Nystarterbjudande under januari 2000" upp på sidan press24.org och detta ligger kvar än idag.

Så då uppstår frågan: Är det någon som driver det nu? Gäller januari 2000-erbjudandet fortfarande? Får man över huvud taget något kort om man fyller i formuläret idag?
Citera
2022-02-08, 20:06
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToHell4711
Status: nedlagt, skriver du i juli 2019... men ett halvår senare dök ett "Nystarterbjudande under januari 2000" upp på sidan press24.org och detta ligger kvar än idag.

Så då uppstår frågan: Är det någon som driver det nu? Gäller januari 2000-erbjudandet fortfarande? Får man över huvud taget något kort om man fyller i formuläret idag?

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till om man får kort eller inte nu. Han som tog över är högst opålitlig enligt mig då jag i nu i flera år kämpat att få han att byta adress på föreningen. Jag får fortfarande posten som ska till PRESS24 inkl krav från Nordea och hot om inkasso och Kronofogden då kontot ligger på minus. Men han skiter i att adressändra. Efter några vändor hos Skatteverket fick jag iaf dem att ta bort min adress och skriva adress okänd på föreningen. Men Nordea vägrar ändra adress fast jag säger att jag inte har med föreningen att göra längre. Jag fick till och med ett betalkort utfärdat i mitt namn kopplat till deras konto. Jag tror han är förståndshandikappat på något sätt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback