Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-12-13, 08:37
  #73
Medlem
Jag tycker det är raka motsatsen nuförtiden. Det är hård konkurrens mellan restaurangerna och de som har vett att servera riktiga portioner är också de som har mest att göra.
De som jag däremot tycker har bantat ner storlekarna är hamburgerkedjorna, om man inte vill ha den dyraste menyn för typ 100 kr, men då får man ändå mer för pengarna på en riktig restaurang.
Sedan tycker jag också att Kina restauranger gör verkligen skäl för sina "små" rätter. Antar att de är baserat på någon 150 cm lång kines ska bli mätt på det.
Citera
2017-12-13, 08:44
  #74
Moderator
rotadents avatar
Två trådar sammanfogade.

//Mod
Citera
2017-12-13, 08:49
  #75
Medlem
hashs avatar
Det finns restauranger för alla.

Självklart varierar portioner på tallrikarna beroende på vilken restaurang du väljer.
Väljer du fine-dining konceptet med 4 rätter eller mer, då blir det inte stora portioner. Sen kan man ju alltid diskutera om det är prisvärt eller inte. Kanske landar runt 2k/person med vin-paket.

Går du på donken för motsvarande pengar så blir det oerhört mycket mat ;-)

Personligen tycker jag att alltför många restauranger har ganska dålig kvalité på maten.
Citera
2017-12-14, 15:37
  #76
Medlem
Med svenska skatter är det ju helt klart ovärt med lyxmat.... Allt är ju ovärt med svenska skatter iof sig.

Internationellt dock, så kan det vara helt underbart...

Åt på en av Italiens bästa restauranger, kostade kanske 1500kr per person, men å andra sidan var det en middag jag minns än idag.

Perfekt mat, perfekt service, perfekt miljö. Mate såg ju ut som konstverk, man kände sig lite kymig som började kniva i den... Dessutom var allt så gott, som smakexplosioner på tunga och i själ....
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback