Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-29, 11:52
  #661
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
en massa text

Du hade kunnat bespara dig besväret med den långa texten om du läst ett antal sidor bakåt i tråden.
För övrigt är Linux user base på desktopen runt 1,5 %:

http://gs.statcounter.com/os-market-...604-201704-bar
Citera
2017-04-29, 13:22
  #662
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du hade kunnat bespara dig besväret med den långa texten om du läst ett antal sidor bakåt i tråden.
För övrigt är Linux user base på desktopen runt 1,5 %:

http://gs.statcounter.com/os-market-...604-201704-bar

Jag förklarade i den långa texten (dyslektisk much?) att många luras i sin UA, varpå stats counter inte gäller. Min Firefox säger att jag kör Windows, många sajter failar om de inte har en version att visa.

Sak samma, Linux som desktop är det en massa människor som har, det kommer dock att vara mer tekniskt och mer strul då det inte finns någon organisation bakom som kan muta hårdvaruföretagen att sammarbeta.
Citera
2017-05-01, 00:47
  #663
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Kan slå vad om allt jag äger att jag är en bättre utvecklare än vad du är och någonsin kommer att bli.

Det är precis den attityden som du visar nu som hela tråden går ut på. Du har ingen riktig kunskap inom något så det ända du kan hålla fast vid är att du är bra på att pilla i Linux, du har lärt dig lite scripting, wow. Därför ska ni se ner på andra människor och kalla dom för okunniga bara för att man tycker annorlunda än vad du gör när det gäller linux. Du måste hålla fast vid det lilla du har lärt dig.

De flesta som använder Linux använder ändå gui-baserade distros, det är ingen skillnad på ubuntu och osx utseendemässigt. Då kan du lika gärna använda något som är bättre, användarvänligare och kan använda terminalen på exakt samma sätt som vilken linux distro.

Verisionshantering går exakt lika bra på osx som det gör på Linux, så förstår inte vart du vill komma med dina påståenden. Ge mig något som Linux gör bättre än osx. Även om du hittar något så överväger det inte det positiva med att slippa Linux.

Året är 2014, man jobbar snabbare i gui miljö. Vill du kicka upp terminalen, varsegod, det är inte linux-only-feature. Det ni Linux-människor saknar är standarder. Ni bråkar och tjafsar om allt, mäter era små kunskapskukar medan vi som har riktigt kunskap, som spelar roll inte lägger ner tid på att bråka om vilken syntax man ska ha.

Datorer och mjukvaror är till för att underlätta våra liv. Man strävar framåt. Linux är så jävla 90tal att det inte existerar. När du börjar tjäna pengar, där varje timme i ditt liv är en peng så kommer du själv inse att det inte är värt att sitta i linux miljö och bråka med drivrutiner 24/7. Du förlorar bara tid på Linux, allt du kan göra i Linux kan du göra i osx också.

Antar att du gillar att koda i notepad också? Du är en sån kille.
Helt otroligt trångsynt attityd från din sida.

Självfallet har ett gui fördelar, men cli har också fördelar. De är bra till olika saker och jag använder en kombination. Vissa saker gör jag hellre i ett gui och vissa gör jag hellre i terminalen. Ibland kör jag terminal för saker jag hellre hade gjort i ett gui för att underhålla kunskaperna, för rätt ofta hamnar jag i situationer där jag inte har något alternativ. Ett typiskt exempel är administration av virtuella servrar. Nu gällde det här visserligen desktop, men jag tycker ändå att kopplingen är rätt klar. Eftersom jag är tvungen att köra cli på de servrarna är jag även van att köra cli, och därmed blir det bekvämt för mig även när jag har tillgång till ett gui.

Jag förnekar inte att det finns massor av problem med Linux. Väldigt mycket beror på att det helt enkelt inte har någon marknad och hårdvaruleverantörer bryr sig inte om att tillverka bra drivrutiner. Andra saker är precis som du säger bristen på standarder. Ändå gillar jag det. Det har en viss charm. Om man som du vill se datorn som ett rent verktyg kan jag förstå att du inte vill sitta och pilla med massa småsaker, men för många linuxfans är datorn en hobby. Jag kan inte se något fel i det. Vi tycker att det är roligt att nörda ner oss i småsaker. Att du ser varje timme som en peng är ditt problem. Jag tjänar fullt tillräckligt men tycker att min tid är för dyrbar för att värdera den i pengar. Jag gör det jag gillar helt enkelt. Att nörda ner sig i en dator är inte konstigare än att samla frimärken eller sticka tröjor.

Och nej, man jobbar inte alls snabbare i gui-miljö. Vissa saker går snabbare där, men vissa inte. Jag är öppen för att ha fel, men jag undrar hur snabbt du skulle kunna ändra alla förekomster av strängen xxx till yyy i alla filer som har ändelsen .conf i en katalog i ett gui. En annan sak som är väldigt trevligt med cli är när man ska följa instruktioner för att göra ditten och datten. En enkel copy-paste. Det fixar du inte med ett gui.

Man kan heller inte göra allt i OsX som man kan i Linux. Testa att installera det på en Raspberry Pi. Eller att avinstallera guit helt.

Sen finns det för mig rätt starka politiska skäl att köra Linux. Jag ogillar starkt både MS och Apple och jag är helt enkelt väldigt för konceptet med öppen källkod.
Citera
2017-05-01, 00:53
  #664
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Är Ubuntu Mate känt för att vara fyllt av problem, eller vad är problemet?
Ubuntu överlag är väl lite sådär. Själv kör jag Debian.
Citera
2017-05-01, 02:20
  #665
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kan bara se att om man behöver något speciellt program, typ något spel eller annat, så måste man använda Win.
Ska man läsa Komvux på distans så kräver dom Skype och webbkamera, vilket ej stöds av Linux, dessvärre.
Citera
2017-05-01, 03:08
  #666
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thissuitisblacknot
Ska man läsa Komvux på distans så kräver dom Skype och webbkamera, vilket ej stöds av Linux, dessvärre.

Det gör det troligen visst det. https://www.skype.com/en/download-sk...ype-for-linux/ Annars kan du ju testa web skype. Jag har dock inte behövt varken Skype (använder inte) eller webkamera för att jag studerat distans.
Citera
2017-05-01, 11:48
  #667
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thissuitisblacknot
Ska man läsa Komvux på distans så kräver dom Skype och webbkamera, vilket ej stöds av Linux, dessvärre.
Alla gör inte det, i alla fall inte för ett gäng år sen. Har gått på båda varianter.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Det gör det troligen visst det. https://www.skype.com/en/download-sk...ype-for-linux/ Annars kan du ju testa web skype. Jag har dock inte behövt varken Skype (använder inte) eller webkamera för att jag studerat distans.
Har för mig att "skype for linux" som är någon typ av beta inte har haft webcamstöd för linux, och kanske fick det nyligen. Och hur det var med gamla linuxskype vet jag inte heller.

Annars har väl alla en smartphone och platta som man kan skypea från.
__________________
Senast redigerad av towb 2017-05-01 kl. 11:53.
Citera
2017-05-01, 14:49
  #668
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Alla gör inte det, i alla fall inte för ett gäng år sen. Har gått på båda varianter.


Har för mig att "skype for linux" som är någon typ av beta inte har haft webcamstöd för linux, och kanske fick det nyligen. Och hur det var med gamla linuxskype vet jag inte heller.

Annars har väl alla en smartphone och platta som man kan skypea från.

Tidigare har jag också för mig att Skype for Linux inte stödjer webcam. När jag söker såverkar det dock som att den iaf idag ska göradet. Använder som sagt inte skype, och inte använt på ett antal år.
Citera
2017-05-31, 12:59
  #669
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Tidigare har jag också för mig att Skype for Linux inte stödjer webcam. När jag söker såverkar det dock som att den iaf idag ska göradet. Använder som sagt inte skype, och inte använt på ett antal år.

Skype för linux fungerar utmärkt med webcam och har gjort väldigt länge.
Citera
2017-05-31, 19:37
  #670
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Skype för linux fungerar utmärkt med webcam och har gjort väldigt länge.

Funkar linux för annat folk än programmerare nuförtiden ?
Citera
2017-06-01, 00:19
  #671
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Funkar linux för annat folk än programmerare nuförtiden ?

Det fungerar väl för alla svenssonanvändare idag. Kolla facebook, youtube och sin webmail. Inte direkt så att folk har höga krav
Citera
2017-06-01, 07:32
  #672
Medlem
Zhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Funkar linux för annat folk än programmerare nuförtiden ?

Klart det gör. Titta på Ubuntu eller Android
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback