2015-02-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Vill utfärda en varning för nyreggade medlemmen "Rorsac" som pm:at mig. Missbrukare som blivit nyfrälst på psykedelia som för ett eget korståg mot HPPD på ett väldigt nedsättande sätt. Har du nyss fått HPPD eller skriver här och börjar undra och blir kontaktad av denne så skriv gärna det. Desinformation är tyvärr det värsta vi har att göra med i den här sjukdomen.
Jag får be om ursäkt om jag sårade dina känslor.

" HPPD "
Amerikanska experter inom HPPD området säger att 1 av 50.000 drabbas, så räknat på Flashbacks medlemmar så bör det vara cirka 20 personer som finns på fb som verkligen har det.

Om du tillhör den gruppen vet jag ej, men jag tvivlar på det verkligen.
Speciellt nu när du hade ett behov av att skriva av dig 12 timmar efter vår lilla konversation, är du rädd för att jag har rätt? Verkar så.

http://www.webmd.com/balance/feature...chondria-worse
Senast redigerad av Rorsac 2015-02-17 kl. 15:30.
Citera
2015-02-17, 15:36
Medlem
steveY2Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorsac

" HPPD "
Amerikanska experter inom HPPD området säger att 1 av 50.000 drabbas, så räknat på Flashbacks medlemmar så bör det vara cirka 20 personer som finns på fb som verkligen har det.

Speciellt nu när du hade ett behov av att skriva av dig 12 timmar efter vår lilla konversation, är du rädd för att jag har rätt? Verkar så.

Så dessa "Amerikanska experter inom HPPD" har kontakt med alla hundratusentals, eller ska jag slå till och säga miljontals "kriminella" som aldrig tar kontakt med vården för sina problem efter användning av hallucinogener?

Nej, jag tror att HPPD är med utspritt än vad vi tror, även om många kanske "bara" har derealisation/depersonalisation med perceptionsstörningar.
Citera
2015-02-17, 16:30
Medlem
Efterbengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesper2013
hppd är vanligare än ni tror, kom nyligen fram till att en vän hade det och han har rökt oavbrutet i ett halvår sen dess och tagit ecstacy och tjack. dock tänker inte han så ofta på det och därför blir det inte värre, han sa att han trodde det var vanligt. Min hppd blir värre när jag röker dock gör jag det endå. allting sitter i huvet om man inte tänker på det försvinner det tills man kommer på det igen har jag märkt ett flertal gånger. Önskar alla lycka till med att bli av från sin hppd iallafall

Perceptionsstörningar efter användandet av hallucinogena droger är mycket vanligt ja, men det är inte HPPD. HPPD är sjukdom där vissa kriterier måste uppfyllas. Riktig HPPD som jag och bland annat Tridnod har märker du av i varje vaken sekund, rent visuellt och psykiskt, kroppsligt. Det är en permanent signalstörning i din hjärna, som kan bli stegvis bättre med tiden. Du måste se det hela från ett mer relativt perspektiv, man kan ha visuella perceptionsstörningar som knappt stör vardagen, men det kan alltid bli värre, och när det är så pass att det stör ditt vardagliga liv på olika nivåer, ja först då har du HPPD, det är ett kriterium för diagnosen.
Citera
2015-02-17, 16:45
Medlem
Efterbengs avatar
Citat:

" HPPD "

Ursäkta men källan där "amerikanska experter" hänvisar till att 1/50000 drabbas är urgammal och inte längre aktuell. En mer korrekt siffra är att ca 1-5% av alla som brukar hallucinogena preparat får perceptionsstörningar, vilket vid fortsatt bruk eller också helt plötsligt kan resultera i HPPD. Denna siffran uppges av Dr. Abraham som har forskat kring HPPD de senaste 50 åren. Han har haft tusentals patienter. Många av vi som har HPPD har singalstörningarna på papper. Förstår du vad det betyder? Din teori är 100% motbevisad. Vårt visuella cortex är överstimulerat där det sker en hypermetabolism. Vår hjärna har alltså ändrats permanent, låst sig i en tripp. Det är oundvikligt att förneka. Förutom om du är en religiös man som inte tror på vetenskapen.

Och ja, det är mycket ovanligt, men det finns en chans, och tar du den så är det möjligt att det leder till ett mycket handikappat liv, eller grovt medicinerat levande eventuellt alkoholism där självmord också är vanligt på grund av okunskap inom vården och missförstådda människor som du.
Det finns ett stort mörkertal kring HPPD. Jag för inte en propaganda mot hallucinogena preparat, jag är glad över att dem finns. Men det är viktigt att ta upp nackdelar också. Om du på riktigt hade uttalat dig på detta vis så som du skrev till mig i ett PM, i en öppen konversation eller bara slängt ut dig detta på t. ex krogen lite hastigt, och jag skulle höra det. Så kan jag lova dig att du hade önskat att du istället för att trycka skallen full av droger hade studerat och utbildat din trångsynta hjärna innan den blev din död.
Citera
2015-02-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterbeng
Ursäkta men källan där "amerikanska experter" hänvisar till att 1/50000 drabbas är urgammal och inte längre aktuell. En mer korrekt siffra är att ca 1-5% av alla som brukar hallucinogena preparat får perceptionsstörningar, vilket vid fortsatt bruk eller också helt plötsligt kan resultera i HPPD. Denna siffran uppges av Dr. Abraham som har forskat kring HPPD de senaste 50 åren. Han har haft tusentals patienter. Många av vi som har HPPD har singalstörningarna på papper. Förstår du vad det betyder? Din teori är 100% motbevisad. Vårt visuella cortex är överstimulerat där det sker en hypermetabolism. Vår hjärna har alltså ändrats permanent, låst sig i en tripp. Det är oundvikligt att förneka. Förutom om du är en religiös man som inte tror på vetenskapen.

Och ja, det är mycket ovanligt, men det finns en chans, och tar du den så är det möjligt att det leder till ett mycket handikappat liv, eller grovt medicinerat levande eventuellt alkoholism där självmord också är vanligt på grund av okunskap inom vården och missförstådda människor som du.
Det finns ett stort mörkertal kring HPPD. Jag för inte en propaganda mot hallucinogena preparat, jag är glad över att dem finns. Men det är viktigt att ta upp nackdelar också. Om du på riktigt hade uttalat dig på detta vis så som du skrev till mig i ett PM, i en öppen konversation eller bara slängt ut dig detta på t. ex krogen lite hastigt, och jag skulle höra det. Så kan jag lova dig att du hade önskat att du istället för att trycka skallen full av droger hade studerat och utbildat din trångsynta hjärna innan den blev din död.

Tack Efterbeng, kan inte se något som Rorsac skriver efter blocken om det inte är citerat av någon men orkar inte med all negativ energi när man ska kombatera alla snöflingor stora som konfetti, tavlor som flyter runt på väggarna och virvlar som förvränger marken man går på för att avnjuta ett geometriskt bombardemang lagom till läggdags (pre-meds alltså).
Citera
2015-02-17, 19:15
Medlem
Citat:

" HPPD "

Du verkar vara ett empatibefriat passiv-aggressivt rövhål. Varför ska du lönlöst hålla på att motbevisa folk som uppenbarligen drabbats av perceptionsstörningar?
Citera
2015-02-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Du verkar vara ett empatibefriat passiv-aggressivt rövhål. Varför ska du lönlöst hålla på att motbevisa folk som uppenbarligen drabbats av perceptionsstörningar?
Nej, det handlar inte om att motbevisa. Istället vill jag belysa det faktum att perceptionsförändringar är något normalt. som alla människor upplever lite då och då. Jag känner en kompis som gick igenom en dålig tripp på LSD. Efter två dagar utan några problem så började han läsa och fann " HPPD " på flashback, från att gå från fullt frisk utan några problem och symtomer fick han precis allt! Och bara det ifrån att läsa vad Tridnod eller Efterbeng skrev. Han blev alltså skrämd till sjukdom.. Det tog flera månader innan han konstaterade att han inte drabbats på riktigt. Så tänk på vad ni skriver om, utan att ni vet om det så kan andra känsliga människor drabbas av symtomer utan att ha förstört sina receptorer ( om det ens är möjligt via psykedeliskt bruk? Källor som inte bara är teorier?) och lida i onödan och få en handikappad vardag. Så i min impulsiva vrede skrev jag ut min ilska till er alla " hppdare ". Ni har aldrig funderat på om ni fick samma ångestreaktion som min kompis, och att ni överdriver normala fenomen?
Senast redigerad av Rorsac 2015-02-17 kl. 20:05.
Citera
2015-02-17, 23:38
Medlem
Efterbengs avatar
Citat:
Nej, det handlar inte om att motbevisa. Istället vill jag belysa det faktum att perceptionsförändringar är något normalt. som alla människor upplever lite då och då. Jag känner en kompis som gick igenom en dålig tripp på LSD. Efter två dagar utan några problem så började han läsa och fann " HPPD " på flashback, från att gå från fullt frisk utan några problem och symtomer fick han precis allt! Och bara det ifrån att läsa vad Tridnod eller Efterbeng skrev. Han blev alltså skrämd till sjukdom.. Det tog flera månader innan han konstaterade att han inte drabbats på riktigt. Så tänk på vad ni skriver om, utan att ni vet om det så kan andra känsliga människor drabbas av symtomer utan att ha förstört sina receptorer ( om det ens är möjligt via psykedeliskt bruk? Källor som inte bara är teorier?) och lida i onödan och få en handikappad vardag. Så i min impulsiva vrede skrev jag ut min ilska till er alla " hppdare ". Ni har aldrig funderat på om ni fick samma ångestreaktion som min kompis, och att ni överdriver normala fenomen?

NEJ.

Jag lider varken av ångest eller depression. Jag har signalstörningar i min hjärna bevisat på papper. Det är på grund av rekreationellt bruk av psykadelika. Jag förstår att din kompis blev orolig. Och jag är glad att det inte gick värre för honom. Men det tyvärr sådana nojiga historier om HPPD som sprider fel information t. ex till dig och det gör det svårare för oss som verkligen lider av diagnosen att få rättfärdig vård.

Jag har långa trails av allt som rör på sig. Från varje ljuskälla går ett långt ljusspår som sträcker sig flera meter. Jag ser hundratals av mörka prickar och maskliknade objekt i mina ögon i nästan alla ljusa miljöer. Det är skuggor av fysiskt existerande glaskroppssavlossningar som består av protein i mina ögon. En normal hjärna som jag hade tidigare, kunde filtrera ut allt detta. Nu kan den inte det längre. Jag kommer förmodligen att utföra en operation för detta symptom utomlands som kostar närmare 100000 SEK. Där riskerar jag att bli blind. Då har jag redan vägt riskerna mot att lyckas bli av med ett symptom och jag vet att det är värt risken och insatsen som ingen försäkrings heller täcker för den delen.

Det är fullständigt allvar, du kan inte fortsätta att uttrycka dig så som du gör. Det är hjärtlöst. Snälla lämna denna tråden för vad du står för är precis vad en FAQ kring HPPD inte behöver. Nu har jag varit snäll och utbildat dig också, så ta det som en läxa tills nästa gång du uttalar dig där du utgår ifrån osäkra och personliga källor.
Citera
2015-02-18, 01:11
Medlem
Citat:

Det är fullständigt allvar, du kan inte fortsätta att uttrycka dig så som du gör. Det är hjärtlöst. Snälla lämna denna tråden för vad du står för är precis vad en FAQ kring HPPD inte behöver. Nu har jag varit snäll och utbildat dig också, så ta det som en läxa tills nästa gång du uttalar dig där du utgår ifrån osäkra och personliga källor.

Citera
2015-02-18, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steveY2K
Så dessa "Amerikanska experter inom HPPD" har kontakt med alla hundratusentals, eller ska jag slå till och säga miljontals "kriminella" som aldrig tar kontakt med vården för sina problem efter användning av hallucinogener?

Nej, jag tror att HPPD är med utspritt än vad vi tror, även om många kanske "bara" har derealisation/depersonalisation med perceptionsstörningar.
Nej - Kan man klassas för " HPPD " om problemen inte går så långt att man behöver söka vård?

Jag tror att en människa som blivit så sjuk att hen inte kan leva ett drägligt liv uppsöker vård vare sig konsekvenserna, allt för att bli frisk.
De som ej gör detta har alltså inte tillräckliga problem.
Senast redigerad av Rorsac 2015-02-18 kl. 14:14.
Citera
2015-02-18, 14:09
Medlem
Citat:

Nej, Dr. John Halpern är en Amerikansk expert (" HPPD ").
Om han väljer att använda sig av 1 av 50.000 år 2013 så är det lika aktuellt och legitimt som något som Dr.Abraham säger.

Ord står mot ord mellan dessa doktorer alltså.

Det jag säger stöds av ledande forskare inom området också.
Men du verkar vilja stödja den delen av forskningen som är värst och mest destruktiv?

Hypermetabolism hittades under en Visual Snow studie där en direkt koppling till bruk av Psykedelia inte kunde finnas, det var bara en extra teori. Så överdriv inte tack!
Det du säger är inte hugget i sten! Det sista du skrev visar bara på att du är psykiskt instabil.

Jag ser helt klart en koppling mellan att vara psykiskt instabil och övertygelsen om att vara permanent skadad/sjuk.
Senast redigerad av Rorsac 2015-02-18 kl. 15:04.
Citera
2015-02-18, 14:25
Medlem
steveY2Ks avatar
Citat:
Nej - Kan man klassas för " HPPD " om problemen inte går så långt att man behöver söka vård?

Jag tror att en människa som blivit så sjuk att hen inte kan leva ett drägligt liv uppsöker vård vare sig konsekvenserna, allt för att bli frisk.
De som ej gör detta har alltså inte tillräckliga problem.
Vad ger dig rätten att säga så?
När jag först fick problem tänkte jag söka hjälp men avstod.

Du har ingen koll och borde lämna den här delen av forumet ifred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in