Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-07, 11:11
  #49
Medlem
tjena,

om man råkar logga in på dnet utan vpn på, hur farligt är det egentligen?

om man inte e inne nån längre tid eller så, men gör något som i lagens ögon inte är helt kosher?

krävs det att man e bevakad av polis och att dom väntar på att man klantar sej och glömmer vpn'n för att dom ska kunna tracka ens trafik?

mvh
ovetandes noob
Citera
2017-03-07, 13:36
  #50
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THEbuttgrabber
tjena,

om man råkar logga in på dnet utan vpn på, hur farligt är det egentligen?

om man inte e inne nån längre tid eller så, men gör något som i lagens ögon inte är helt kosher?

krävs det att man e bevakad av polis och att dom väntar på att man klantar sej och glömmer vpn'n för att dom ska kunna tracka ens trafik?

mvh
ovetandes noob
Du är ändå anonym med Tor om du surfar på darknet. Det är sen betydligt svårare att avidentifiera någon som kör Whonix än någon som kör Tor Browser.
Citera
2017-03-07, 14:56
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Du är ändå anonym med Tor om du surfar på darknet. Det är sen betydligt svårare att avidentifiera någon som kör Whonix än någon som kör Tor Browser.

e whonix the frontrunner när det gäller vpn?
Citera
2017-03-07, 14:56
  #52
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THEbuttgrabber
e whonix the frontrunner när det gäller vpn?
Det är ingen VPN, det är en virtuell maskin som enbart kopplar upp sig mot nätet via Tor.
Citera
2017-03-07, 15:09
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Det är ingen VPN, det är en virtuell maskin som enbart kopplar upp sig mot nätet via Tor.

aahh jag e med. låter assmart. satsar på å installera det då. ty
Citera
2017-06-07, 22:58
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Det är ingen VPN, det är en virtuell maskin som enbart kopplar upp sig mot nätet via Tor.



Så jag är ännu säkrare om jag använder Whonix och dessutom en VPN?



//Siegestor
Citera
2017-06-07, 23:31
  #55
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Så jag är ännu säkrare om jag använder Whonix och dessutom en VPN?



//Siegestor
Ja eftersom det uppdagats svagheter som FBI och liknande använt för att få fram IP för någon som använder Tor Browser. Sådant har aldrig hänt med Whonix då det är så pass isolerat.

Och ja, VPN är bra att ha om du är superparanoid eftersom om nu Whonix läcker din riktiga IP, vilket i praktiken är omöjligt, syns då enbart din IP för din VPN.
__________________
Senast redigerad av salxar 2017-06-07 kl. 23:38.
Citera
2017-06-07, 23:58
  #56
Medlem
suomifin555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Ja eftersom det uppdagats svagheter som FBI och liknande använt för att få fram IP för någon som använder Tor Browser. Sådant har aldrig hänt med Whonix då det är så pass isolerat.

Och ja, VPN är bra att ha om du är superparanoid eftersom om nu Whonix läcker din riktiga IP, vilket i praktiken är omöjligt, syns då enbart din IP för din VPN.
Håller på att installera Whonix på Virtualbox, OSX som host

Några frågor

1. Ändrar Virtualbox något i ens boot, som t.ex Bootcamp?
2. Rekommenderar du att köra Tor genom VPN? Vet du hur man konfigurerar detta?
3. Hur säkrar man sig mot den sista noden i nätverket?
Citera
2017-06-08, 00:06
  #57
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suomifin555
Håller på att installera Whonix på Virtualbox, OSX som host

Några frågor

1. Ändrar Virtualbox något i ens boot, som t.ex Bootcamp?
2. Rekommenderar du att köra Tor genom VPN? Vet du hur man konfigurerar detta?
3. Hur säkrar man sig mot den sista noden i nätverket?
1. Nej
2. Ser inte meningen med det. Finns guider för hur man gör det med Tor Browser men med Whonix vet jag faktiskt inte
3. Du har två alternativ
A) Använd bara sidor med TLS
B) Använd strict exit nodes för att använda en specifik exit node du tycker är säker, typ den som drivs av Ipredator.

Sen handlar ju tråden om Darknet och inte om Tor i allmänhet, så exit node kommer inte vara ett problem om du bara använder onions
__________________
Senast redigerad av salxar 2017-06-08 kl. 00:15.
Citera
2017-06-08, 00:58
  #58
Medlem
suomifin555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
1. Nej
2. Ser inte meningen med det. Finns guider för hur man gör det med Tor Browser men med Whonix vet jag faktiskt inte
3. Du har två alternativ
A) Använd bara sidor med TLS
B) Använd strict exit nodes för att använda en specifik exit node du tycker är säker, typ den som drivs av Ipredator.

Sen handlar ju tråden om Darknet och inte om Tor i allmänhet, så exit node kommer inte vara ett problem om du bara använder onions
Tack för svar!

Vad är skillnaden på att köra Whonix-gateway och Workstation? Importerat båda, startade Gateway först, allt gick bra. Nu Gateway, allt gick bra.

Är Gateway endast för surfning (Tor) och Workstation ett "OS" där man kan installera mjukvara?

Håller på att installera Tor på Workstation. Fanns endast version 6 och 7. Installerar 7.
__________________
Senast redigerad av suomifin555 2017-06-08 kl. 01:02.
Citera
2017-06-08, 01:06
  #59
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suomifin555
Tack för svar!

Vad är skillnaden på att köra Whonix-gateway och Workstation? Importerat båda, startade Gateway först, allt gick bra. Nu Gateway, allt gick bra.

Är Gateway endast för surfning (Tor) och Workstation ett "OS" där man kan installera mjukvara?

Håller på att installera Tor på Workstation. Fanns endast version 6 och 7. Installerar 7.
Gateway ska du aldrig surfa i. Den finns bara för att tunnla det du gör i Workstation.


Du ska alltså köra båda samtidigt.
Citera
2017-06-08, 01:14
  #60
Medlem
suomifin555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Gateway ska du aldrig surfa i. Den finns bara för att tunnla det du gör i Workstation.


Du ska alltså köra båda samtidigt.
Då förstår jag! Tack för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback