2014-11-08, 18:33
Medlem
För tre månader sedan skaffade jag ett kreditkort hos min bank. Tog det på 15000:-, mycket för att jag var mitt i en flytt och hade det kärvt på jobbet, så då blev det rätt lägligt att få lite "extra" på sidan av.

Nu har dock pengarna kommit ner under 5000:- och jag har mist mitt jobb, vilket gör att ekonomin i dagsläget är riktigt tufft. Jag funderar därför på att kontakta banken igen och öka krediten till 15000:- igen. Dock precis som sist i ansökan, ska man ange arbetsgivare och inkomst.

Och i avtalet, står det att man kollar med arbetsgivare och dylikt innan godkännande. Tror ni att man kan skriva samma arbetsgivare som innan och samma lön, eller finns en risk att dom faktiskt kollar upp det och det i sin tur leder att jag kan bli polisanmäld för felaktiga uppgifter?

Har tidigare betalt den "faktura" som kommit ifrån Swedbank, dvs "delbetalningen" på det belopp man har på kortet. Och det brukar vara en relativt låg summa, så den är det inga problem att betala. Men, jag känner att jag skulle behöva få de där extrapengarna tills det löst sig med jobb. Lär inte dröja längre än en månad.

Sen nej, jag har ingen släkt eller vänner som kan låna mig pengar eller dylikt.

Oseriösa svara undanbedes.
Citera
2014-11-08, 18:40
Medlem
krokons avatar
Jag är lite förvirrad. Du tog en kredit på 15.000:-....rätt? Hur menar du att du vill höja den till 15.000:- ? Eller vill du höja med ytterligare 15.000:- till 30.000:- ?

Om jag vore i din situation skulle jag nog försöka med ett lån hos banken i stället för ett kreditkort. Brukar vara lägre ränta.
Även om du blivit arbetslös nu har du väl någon form av inkomst? A-kassa eller så?
Citera
2014-11-08, 18:42
Medlem
Späks avatar
För så pass små summor så tror jag inte att det ska vara något problem. Men akta dig för att ljuga i ansökningen.

Akta dig också för det där med lånandet när du står utan inkomst och inte riktigt vet när du får en ny. Alldeles för många människor är belånade idag, många dessutom för skitsaker och konsumtionsvaror.

Kolla i internetbanken om du inte kan ändra gränsen/ansöka där.

Lycka till med jobbsökandet!
Citera
2014-11-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokon
Jag är lite förvirrad. Du tog en kredit på 15.000:-....rätt? Hur menar du att du vill höja den till 15.000:- ? Eller vill du höja med ytterligare 15.000:- till 30.000:- ?

Om jag vore i din situation skulle jag nog försöka med ett lån hos banken i stället för ett kreditkort. Brukar vara lägre ränta.
Även om du blivit arbetslös nu har du väl någon form av inkomst? A-kassa eller så?

Ja, krediten var i början på 15000:-, men beloppet är ju på väg att ta slut. Men om jag utökar den, så blir det väl 30000:- i så fall, så som du säger. Lån har jag inte tänkt på, då det känns ännu svårare utan en inkomst.

Har varit hos Arbetsförmedlingen. I min ålder måste man ha varit arbetssökande i 14 månader innan man kan få Alfa-kassa. Det går att få A-kassa, som du säger, men hon sa att det inte rör sig om något större belopp. Så därför hoppade jag Arbetsförmedlingen, då jag kände att alla möten och ärenden hit och dit enbart tog en massa tid. Får mer gjort på egen hand.
Citera
2014-11-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
För så pass små summor så tror jag inte att det ska vara något problem. Men akta dig för att ljuga i ansökningen.

Akta dig också för det där med lånandet när du står utan inkomst och inte riktigt vet när du får en ny. Alldeles för många människor är belånade idag, många dessutom för skitsaker och konsumtionsvaror.

Kolla i internetbanken om du inte kan ändra gränsen/ansöka där.

Lycka till med jobbsökandet!

Det går att ansöka via Internetbanken. Och jag kan bara skicka in samma uppgifter som sist. Men risken är att dom fördjupar sig i kontot och sen slår en pling till angiven arbetsgivare, för att sen få ett "nej, han jobbar inte hos oss" och då är det Polisen för min del. Och jag tror inte heller att man kan kontakta dem och säga så som det är, då det för dem blir för riskabelt. Eller vad vet jag? Ingen aning om hur banken resonerar.
Citera
2014-11-08, 19:00
Medlem
krokons avatar
Jag tror knappast det blir polisen för att du gör en ansökan om ändrat kreditbelopp via internetbanken utan att ändra arbetsgivare. Det är ju något "man kan missa".
Så ser inte någon fara i att försöka med det rent legalt.
Dock som föregående person skrev är det lätt att hamna i "skuldfällan" när man börjar med sådana saker. Räntan på kreditkort brukar vara ganska hög.

Om du står utan inkomst måste du väl kunna få hjälp av soc?
Citera
2014-11-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokon
Jag tror knappast det blir polisen för att du gör en ansökan om ändrat kreditbelopp via internetbanken utan att ändra arbetsgivare. Det är ju något "man kan missa".
Så ser inte någon fara i att försöka med det rent legalt.
Dock som föregående person skrev är det lätt att hamna i "skuldfällan" när man börjar med sådana saker. Räntan på kreditkort brukar vara ganska hög.

Om du står utan inkomst måste du väl kunna få hjälp av soc?

Står ju dock att man bekräftar att samtliga uppgifter är korrekta. Så någon uppföljning lär definitivt göras ifall det kommer fram att man har ljugit.

SOC kan säkert hjälpa till, men då krävs det dels att jag är aktiv hos Arbetsförmedlingen samt söker A-kassa. Och dessutom går dom tillbaka i min bankhistorik, där jag dels fick en lön förra månaden samt har exempelvis vunnit någon tusenlapp på betting. Så det känns ju sådär.
Citera
2014-11-08, 19:05
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
För tre månader sedan skaffade jag ett kreditkort hos min bank. Tog det på 15000:-, mycket för att jag var mitt i en flytt och hade det kärvt på jobbet, så då blev det rätt lägligt att få lite "extra" på sidan av.

Nu har dock pengarna kommit ner under 5000:- och jag har mist mitt jobb, vilket gör att ekonomin i dagsläget är riktigt tufft. Jag funderar därför på att kontakta banken igen och öka krediten till 15000:- igen. Dock precis som sist i ansökan, ska man ange arbetsgivare och inkomst.

Och i avtalet, står det att man kollar med arbetsgivare och dylikt innan godkännande. Tror ni att man kan skriva samma arbetsgivare som innan och samma lön, eller finns en risk att dom faktiskt kollar upp det och det i sin tur leder att jag kan bli polisanmäld för felaktiga uppgifter?

Har tidigare betalt den "faktura" som kommit ifrån Swedbank, dvs "delbetalningen" på det belopp man har på kortet. Och det brukar vara en relativt låg summa, så den är det inga problem att betala. Men, jag känner att jag skulle behöva få de där extrapengarna tills det löst sig med jobb. Lär inte dröja längre än en månad.

Sen nej, jag har ingen släkt eller vänner som kan låna mig pengar eller dylikt.

Oseriösa svara undanbedes.

Nej du får ingen mer kredit. Det lån du kan få om du ringer dit och berättar din situation är att du får ett lån som dras automatiskt från ditt konto varje månad som betalar av din kortskuld. Säg att du vill ha ett sånt lån, som du inte kan påverka. Du betalar in ditt lägstabelopp och sen handlar du igen, du hamnar i skuldfälla med ditt kreditkort. Skaffa inte kreditkort om du inte kan hantera det.
Citera
2014-11-08, 19:26
Medlem
krokons avatar
Om det inte dröjer mer än en månad innan du har jobb igen så kanske du kan klara det ändå om du "drar åt svångremmen". Du har ju nästan 5.000:- kvar på kortet och vann på betting och fick nyligen en månadslön.

Jag hade hellre ställt mig som aktiv arbetssökande och gått till soc än att ta fler krediter. De skall ju betalas tillbaka igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in