Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-12, 22:21
  #13
Medlem
Nytt-kontos avatar
Valfri PA-system om inte ljudkvalitet spelar någon roll utan bara volym och bas. CV systemet ovan är också att rekommendera isåfall om man vill ha något renare ljud än PA men ska det gå att se film och annat så är det andra högtalare som gäller.
Citera
2014-11-13, 08:23
  #14
Medlem
Eufomodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Valfri PA-system om inte ljudkvalitet spelar någon roll utan bara volym och bas. CV systemet ovan är också att rekommendera isåfall om man vill ha något renare ljud än PA men ska det gå att se film och annat så är det andra högtalare som gäller.

Det går väl också att använda pa-system för film om man vill ha exstra mycket ljud och bas..

Grannen blir jätteglad när han/hon också vet vad som händer i filmen.....................

Med vänliga häsningar: Eufomode...
__________________
Senast redigerad av Eufomode 2014-11-13 kl. 08:25.
Citera
2014-11-14, 01:29
  #15
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eufomode
Det går väl också att använda pa-system för film om man vill ha exstra mycket ljud och bas..

Grannen blir jätteglad när han/hon också vet vad som händer i filmen.....................

Med vänliga häsningar: Eufomode...
Vist går det men det blir ju ingen behaglig upplevelse som återspeglar vad som händer i filmen. Själv gillar jag både högt ljud och mycket bas men då ska det självklart vara i hi-fi standard.
Citera
2014-11-14, 21:22
  #16
Medlem
Eufomodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Vist går det men det blir ju ingen behaglig upplevelse som återspeglar vad som händer i filmen. Själv gillar jag både högt ljud och mycket bas men då ska det självklart vara i hi-fi standard.

Vad har ni då för högtaare förstärkare sub..?... Cerwin Vega..?... Antar detta då ni rekomenderade detta...

Med vänliga hälsningar: Eufomode...
Citera
2014-11-15, 06:38
  #17
Medlem
smygolfs avatar
Att PA prylar inte skulle passa till Hi Fi stämmer inte, dock får du vara beredd på att bygga själv.

Fördelen med PA element hemma är många, skyhög känslighet, effektålighet och elementen tål i princip allt. Beg marknaden är stor och du kan hitta hur mycket som helst på ebay. Och du kan designa efter dina egna behov!!

Ett par passande 10" - 12" i tappade horn spelar i princip brallorna av det mesta inom hifi när det kommer till bas. Du kan till o med göra dom löjligt små, 6,5" basar i det här fallet.
http://www.minhembio.com/wahlstrand81/338735/
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=442296.jpg

Fast det kommer att kosta dig en del i elementkostnad......
Citera
2014-11-15, 15:33
  #18
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smygolf
Att PA prylar inte skulle passa till Hi Fi stämmer inte, dock får du vara beredd på att bygga själv.

Fördelen med PA element hemma är många, skyhög känslighet, effektålighet och elementen tål i princip allt. Beg marknaden är stor och du kan hitta hur mycket som helst på ebay. Och du kan designa efter dina egna behov!!

Ett par passande 10" - 12" i tappade horn spelar i princip brallorna av det mesta inom hifi när det kommer till bas. Du kan till o med göra dom löjligt små, 6,5" basar i det här fallet.
http://www.minhembio.com/wahlstrand81/338735/
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=442296.jpg

Fast det kommer att kosta dig en del i elementkostnad......


Intressant! Jag har testat en del bilbyggen med 6,5" subbasar och lyckats ganska bra både med djupbas och "skaka skyltfönstrena man åker förbi"-bastryck, dock gick det åt 4st basar och 2 styck monoblock att driva dem, i en ganska specialbyggd basreflexlåda i just det fallet.

Vad är det för element som används i det bygget du länkar till?
Citera
2014-11-15, 19:19
  #19
Medlem
smygolfs avatar
Det är Vifa P17 om jag minns rätt.
Tapped horn är ganska kul och den enda nackdelen är att du kan sällan gå över 120hz.
Sen måste TS värdena givetvis stämma.
Citera
2014-11-17, 22:11
  #20
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eufomode
Vad har ni då för högtaare förstärkare sub..?... Cerwin Vega..?... Antar detta då ni rekomenderade detta...

Med vänliga hälsningar: Eufomode...
Själv kör jag Klipsch RF serien tillsammans med en SVS PB12-Ultra/2 sub och en Onkyo förstärkare till det Mer bas än jag behövde både i lägenhet och villa, för fest är det klockrent i hus och för lägenhet är det inte alls bra
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback