Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-08, 15:32
  #1
Medlem
Eufomodes avatar
Vilcka högtalare ska jag välja som uppfyller följande krav...

!. Superstark bas spark såpass att golvet och fönstren vibrerar och helst såpassa att man faller omkull av tryckvågen och det tar i bröstkorgen...

2. Obegränsade ljudtrycksresurser som inte tar slut t.o.m såpass att det kommer så högt ljud att det susar i öronen flera veckor efteråt och kittlar i öronen när man lyssnar...

3. Superhög känslighet så det kommer superhögt ljud med en liten förstärkare...

4. Superhög effekttålighet så man kan ha hur stora slutsteg som helst...

5. Snyggt utsende som inte skapar spisknaster hos kvinnan i hushållet...

Med vänliga hälsningar: Eufomode...
Citera
2014-11-08, 15:49
  #2
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eufomode
Vilcka högtalare ska jag välja som uppfyller följande krav...

!. Superstark bas spark såpass att golvet och fönstren vibrerar och helst såpassa att man faller omkull av tryckvågen och det tar i bröstkorgen...

2. Obegränsade ljudtrycksresurser som inte tar slut t.o.m såpass att det kommer så högt ljud att det susar i öronen flera veckor efteråt och kittlar i öronen när man lyssnar...

3. Superhög känslighet så det kommer superhögt ljud med en liten förstärkare...

4. Superhög effekttålighet så man kan ha hur stora slutsteg som helst...

5. Snyggt utsende som inte skapar spisknaster hos kvinnan i hushållet...

Med vänliga hälsningar: Eufomode...

De högtalarna går inte att hitta. Punkt 1-4 går säkert att ordna, men då du lyckats med det så omöjliggör dem uppfyllandet av punkt 5. Dock ej för utseendets skull, utan för de övriga egenskaperna.
Citera
2014-11-08, 16:22
  #3
Medlem
Budget för paketet? och jag skulle nog köpa en subwoofer.
Hur många högtalare har du tänkt skaffa?
Läs på Sweclockers forum där finns en massa tips.
om du vill ha en diskret förstärkare så är denna ett förslag. https://www.hifiklubben.se/stereo/fo...are/nad-d3020/
Finns ju billigare alternativ eller likvärdiga recievers för den pengen.
Gå till affären och lyssna på vad du tycker låter bra. Sedan vet jag också att det finna nätbutiker som låter dig skicka tillbaks högtalarna om du inte är nöjd.
Citera
2014-11-08, 16:31
  #4
Medlem
Eufomodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
De högtalarna går inte att hitta. Punkt 1-4 går säkert att ordna, men då du lyckats med det så omöjliggör dem uppfyllandet av punkt 5. Dock ej för utseendets skull, utan för de övriga egenskaperna.

Men då slopar jag punkt 5 och konstaterar att det räcker med högtalare som uppfyller punkterna 1-4 och jag sätter ingen budget då jag fått ärva mycket pengar men det räcker med 2 st högtalare för musik...

Med vänliga hälsningar: Eufomode...
Citera
2014-11-08, 16:33
  #5
Medlem
oyegies avatar
Kanske skulle sänka kraven lite.
Citera
2014-11-08, 16:49
  #6
Medlem
Eufomodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Kanske skulle sänka kraven lite.

Enda kravet jag lite kan ge efter med är känsligheten...

Med vänliga hälsningar Eufomode.
Citera
2014-11-08, 17:07
  #7
Medlem
franges avatar
Cerwin-Vega XLS-215?

Citat:
XLS-215 är toppmodellen i XLS-serien från Cerwin-Vega. Med dubbla 15-tumsbasar är den en fullständigt hänsynslös högtalare som kan spela öronbedövande högt med en brutal och tung bas. Äntligen kan du få äkta livekänsla hemma!

XLS-serien generellt är ju rätt lättdrivna (för sin storlek) och kan ju samtidigt hantera enorma effekter, och spela riktigt grishögt. Dock var det väl tur att du kan släppa lite på kärringkravet, för de ser ju rätt... eh, ja... Inte så passande i en lägenhet designad av Apple, kanske

https://www.hifiklubben.se/hogtalare...-vega-xls-215/

Blir du dessutom inte nöjd med basen så finns det dessutom en "rätt" stor aktiv subbas att matcha dem med, en 21" på 2,4kW, vikt strax över 88kg, kostade någonstans runt 20k på Hifiklubben men verkar ha utgått ur sortimentet av någon anledning.

Den här "lille" rackaren är det
http://www.cerwinvega.com/home-audio...cvhf-a21s.html

Citat:
Maybe you have a system that needs some bottom end punch. How about a little shock and awe for your friends? Forget the extra amps and just add our CVHF Subwoofers. With massive low-end drivers, and built in high-powered amps, these are sure to break the lease or the windows. Originally designed for on stage use, they are now available with their high performance amp and driver but tuned for use in the home.
__________________
Senast redigerad av frange 2014-11-08 kl. 17:12.
Citera
2014-11-08, 18:19
  #8
Medlem
herregud "vilcka" krav
Citera
2014-11-09, 15:45
  #9
Medlem
Eufomodes avatar
För tillfälet har jag Dynavoice Dynamite 12 och dom uppfyller dom flesta kraven t.e.x. som bas så har dom 2x12" vilcker ger större konarea än 1x15" men är lättare för slutsteget och dom är relativt lättdrivna för sin storlek och som mellanregister så har dom 1x6,5" som är av samma konstruktion som basarna vilcket gör att basen smälter ihop med mellanregistret steglöst.

Och som diskant så har dom 1x1" hornladdad och 2 st basreflex rör på baksidan. Efetersom dom har 2x12" i basarna så kommer det ganska rejält med ljudtryck från dem men till skillnad från t.e.x Cerwin Vega som mera är som en party låda med många modifieringar som gör att det går att uppnå högt ljudtryck från den t.e.x. så har man tagit bort dom lägsta basfrekvenserna med delningsfilter för att uppnå högt ljudtryck och ge ökad mekanisk effekttålighet osv.

Men på Dynavoice Dynamite 12 har man inte gjort dylika modifieringar som försämrar ljudkvaliteten och därför är inte Dynavoice dynamite 12 bara en party låda utan dom har samma hifi ljud som Dynavice's mindre modeller som har fått bra recensioner i tester så därför är Dynavoice Dynamite 12 mera som en hifi högtalare som också lämpar sej för party.

Dynavoice Dynamite 12 väger 33 kg st och har tunga stabila kabinett med många exstra stag i bassektionen och separata lådor för diskant och mellanregister och med tjocka piano lakerade sidor så är högtalaren snygga att se på och med frontskydden på plats så ser dom små och diskreta ut så då uppfuller dom också kärrinskravet.

Men eftersom jag har Cerwin Vega XLS-15S som sub med samma utsenede som Cerwin Vega XLS-215 så går kärringkravet förlorat plus att jag har en annan setup med EVM-SA 153 högtalare (Electro Voice) med 1" hornladda mellanregiser/ Diskant och 15" bas och Yamaha P4500 pa-slutsteg och Alto L-12 mixer så bidrar också detta till att kärringkravet går förlorat.

Och Cerwin Vega XLS-15S som subbas passar inte ihop riktigt bra med mina Dynavoice dynamite 12 högtalare då högtalarena går lägre ån subasen alltså högtalarna går till 22 hz medan Cerwin vega XLS-15S bara går till 35 hz men när jag köpte den så hade jag Cerwin Vega D-9 som högtalare med 15" bas och till dem passade den bättre ihop med sen jag haft cerwin Vega D-9 högtalarena ett antal år så torkade 0-ringarna på baselementen och då skaffade jag Dynavoice dynamite 12 som högtalare och Cerwin vega XLS 15S subbasen har blivit kvar från den tiden. Men nymera så har jag bytt baselement på Cerwin Vega d-9 högtalarna och sålt den och för pengarna skaffat min pa -setup.

Som slutsteg till mina Dynavoice dynamite 12 har jag Cerwin Vega CV-900 men inte heller detta är speciellt kärringvänligt. Men jag har fått ett nytt poijkrum på Vehkoon Hoitokoti i Multi nära Ähtäri i Finland och fått dit transporterat och instalerat mina prylar och bilder på det nya pijkrummet finns på http://www.minhembio.com/bass45cm

Men jag skulle vara taksam om ni kunde komma med förslag på en kärringvänlig 15" aktiv subbas och slutsteget och övriga hifi prylar blir säkert mera kärringvänliga om man gömmer undan den bakom en stereobänk med glasdörrar med rökfärgade glas och den andra setupen kan man säkert sälja och köpa en beganad bil för pengarna.

Med vänliga hälsningar: Eufomode.
Citera
2014-11-09, 17:06
  #10
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eufomode
För tillfälet har jag Dynavoice Dynamite 12 och dom uppfyller dom flesta kraven t.e.x. som bas så har dom 2x12" vilcker ger större konarea än 1x15" men är lättare för slutsteget och dom är relativt lättdrivna för sin storlek och som mellanregister så har dom 1x6,5" som är av samma konstruktion som basarna vilcket gör att basen smälter ihop med mellanregistret steglöst.

Och som diskant så har dom 1x1" hornladdad och 2 st basreflex rör på baksidan. Efetersom dom har 2x12" i basarna så kommer det ganska rejält med ljudtryck från dem men till skillnad från t.e.x Cerwin Vega som mera är som en party låda med många modifieringar som gör att det går att uppnå högt ljudtryck från den t.e.x. så har man tagit bort dom lägsta basfrekvenserna med delningsfilter för att uppnå högt ljudtryck och ge ökad mekanisk effekttålighet osv.

Men på Dynavoice Dynamite 12 har man inte gjort dylika modifieringar som försämrar ljudkvaliteten och därför är inte Dynavoice dynamite 12 bara en party låda utan dom har samma hifi ljud som Dynavice's mindre modeller som har fått bra recensioner i tester så därför är Dynavoice Dynamite 12 mera som en hifi högtalare som också lämpar sej för party.

Dynavoice Dynamite 12 väger 33 kg st och har tunga stabila kabinett med många exstra stag i bassektionen och separata lådor för diskant och mellanregister och med tjocka piano lakerade sidor så är högtalaren snygga att se på och med frontskydden på plats så ser dom små och diskreta ut så då uppfuller dom också kärrinskravet.

Men eftersom jag har Cerwin Vega XLS-15S som sub med samma utsenede som Cerwin Vega XLS-215 så går kärringkravet förlorat plus att jag har en annan setup med EVM-SA 153 högtalare (Electro Voice) med 1" hornladda mellanregiser/ Diskant och 15" bas och Yamaha P4500 pa-slutsteg och Alto L-12 mixer så bidrar också detta till att kärringkravet går förlorat.

Och Cerwin Vega XLS-15S som subbas passar inte ihop riktigt bra med mina Dynavoice dynamite 12 högtalare då högtalarena går lägre ån subasen alltså högtalarna går till 22 hz medan Cerwin vega XLS-15S bara går till 35 hz men när jag köpte den så hade jag Cerwin Vega D-9 som högtalare med 15" bas och till dem passade den bättre ihop med sen jag haft cerwin Vega D-9 högtalarena ett antal år så torkade 0-ringarna på baselementen och då skaffade jag Dynavoice dynamite 12 som högtalare och Cerwin vega XLS 15S subbasen har blivit kvar från den tiden. Men nymera så har jag bytt baselement på Cerwin Vega d-9 högtalarna och sålt den och för pengarna skaffat min pa -setup.

Som slutsteg till mina Dynavoice dynamite 12 har jag Cerwin Vega CV-900 men inte heller detta är speciellt kärringvänligt. Men jag har fått ett nytt poijkrum på Vehkoon Hoitokoti i Multi nära Ähtäri i Finland och fått dit transporterat och instalerat mina prylar och bilder på det nya pijkrummet finns på http://www.minhembio.com/bass45cm

Men jag skulle vara taksam om ni kunde komma med förslag på en kärringvänlig 15" aktiv subbas och slutsteget och övriga hifi prylar blir säkert mera kärringvänliga om man gömmer undan den bakom en stereobänk med glasdörrar med rökfärgade glas och den andra setupen kan man säkert sälja och köpa en beganad bil för pengarna.

Med vänliga hälsningar: Eufomode.
Varsågod bara att välja.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...8211#prodlista
Citera
2014-11-09, 17:29
  #11
Medlem
smygolfs avatar
Det ts söker i första inlägget kostar ungefär 100K, bara att köpa loss.
Citera
2014-11-09, 17:57
  #12
Medlem
Eufomodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Varsågod bara att välja.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...8211#prodlista

Kanske sälja pa-setupen och köpa en 15 subbas för pengarna...

Med vänliga hälsningar: Eufomode...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback