Citat:
Ursprungligen postat av
cokemaniac
Tänkte faktiskt på detta igår. När jag var 15 och inte orkade skaffa mig moped så började jag "hänka" på mina kompisars mopeder. Jag höll alltså tag i lämplig del på deras moped med en av mina armar och den andra armen var kvar på styret. Jag gjorde detta utan hjälm och kom upp över 45 km/h flertalet gånger innan jag släppte. Nu i efterhand så inser jag att det hade kunnat sluta väldigt illa. Räcker att en broms hugger, ett hjul sitter dåligt eller att en grop är på ett olyckligt ställe för att jag skulle ha trillat och skadat mig allvarligt.
Samtidigt som jag inte skulle vilja göra detta idag då jag själv inser riskerna så kommer jag ihåg hur kul jag tyckte det var. För mig var det frihet att befinna mig över gränsen för vad min dåvarande cykel klarade av. Överlag var jag lyckligare då, när jag inte oroade mig över livet. Kanske borde jag ägna mig åt befriande vårdslöshet igen.
Att tolka (använder folk fortfarande det ordet?) gjorde man endel i sin ungdom, ta tag i en moped så fick de gasa på, inga bekymmer i världen eller en tanke på att man skulle falla och slå sig (utan cykelhjälm såklart). Man tänkte inte alls att man skulle göra illa sig då. Har kommit på mig själv flera gånger med att nojja mig över småbarn som klättrar i träd eller på stolar/skåp i hus och blivit räd datt de ska slå sig. När jag var barn sa jag att jag aldrig skulle bli sån och det fanns ingen risk att falla då inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
racedog
har alltid gillat adrenalin påslaget och gör det än i dag , man känner sej otroligt levande och får ett totalt fokus jag önskar jag även kunde få ha till vardags också

Samma här, men jag har helt klart ett annat tänk. Lite konsekvensmedveten är jag. Viss gör jag mycket mer adrenalinladdade saker men lite kan man tänka sig för. Var utomlands och skulle ta en moppetaxi (gjorde det 2 gånger) och är sällan jag är nervös i trafik men då var jag. Mittmellan bilraderna körde dem i 50km/h för att ta sig fram till stoppljus, sicksacka mellan filer var inget problem heller. Hade det varit i mellanstadiet hade jag bara tyckt det var kul men nu var man rätt nervös i stället.
Racedog: 
tänker på alla dessa galna ryska filmer eller liknande där de går uppe på kranar eller byggnadsställningar, som att det inte är nog ska de börja hänga från balkarna utan livlina. Kanske inte riktigt lika extremt men konsekvenserna blir lätt detsamma. Förstår varför föräldrar ibland är oroliga för sina barn