Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-07, 11:14
  #13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-hunchback
Fast det centrala är ju då fortfarande hur lagen är formulerad, inte vad ni vänsterextremister tycker. Det står i lagen "ägnad att utsätta denne för andras missaktning", vilket det inte kan handla om när namnet är rätt men bilden är fel.

Däremot är ju Dagens medias artikel och Jack Werners uttalanden uppenbart ägnade att utsätta för missaktning. Frågan blir då om Dagens media hade kunnat fällas för förtal om Widar Nord gjort en motanmälan med motiveringen att det är honom Dagens media vill förtala, eller om tingsrätten istället hade menat att det är den juridiska personen Fria Tider som är måltavla för artikeln.

Jack Werners formulering tyder däremot på det förstnämnda, dvs att han vill "visa vilka oansvariga klåpare som ofta ligger bakom de nya propagandasidorna". Det är den/de bakom sidan som han vill förtala, och han gör det med uppsåt, och då kan det (eventuellt) finnas utrymme i lagen för att fälla Dagens media för förtal.

Osäker på hur detta är ett svar på mitt inlägg, som alltså löd:

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att vänsterextremist X dömts för exempelvis misshandel innebär inte att vänsterextremist Y dömts för misshandel. Så jag tycker nog inte riktigt att det är sak samma, faktiskt. (I den mån Jack Werner nu är "vänsterextremist", jag har då aldrig uppfattat honom som det.)

Som i sin tur var ett svar på:

Citat:
Ursprungligen postat av the-hunchback
Fria Tider (Widar Nord?) polisanmäls för förtal efter en felaktig bildpublicering. Istället för en bild på Martin Fredriksson laddades en bild på Jack Werner upp. Lite roligt tycker jag, de är ju båda vänsterextremister så det känns lite som sak samma, men men...

Jag förstår faktiskt inte hur det du skrev har med mitt inlägg att göra. I alla fall inte den del du citerar, men jag kan besvara det ändå.

Osäker på om det finns något prejudikat på att fel bild men rätt namn inte kan vara förtal. Mårten Schultz, professor i civilrätt, verkar dock tycka det är värt att pröva. Jag vet inte vad du har för kunskaper i juridik som gör att du kan påstå att Mårten Schultz har självklart fel, men det är möjligt att du har rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback