Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-02-05, 06:45
  #61
Medlem
Mr Bs avatar
Har I kina avbildar man Sig sjalv ofta pa detta visit I tecknade server etc man at some manga vet ocksa sjukt rasistiska har och driver med svarta och Vita.
Men jag antar att det ok att driva med sin egen ras I form av nidbild men inte med en annan.

Trams.
Citera
2017-02-05, 09:55
  #62
Medlem
Linguass avatar
Jag skulle väll snarare säga att hon är rasistisk i och med att hon inte tycker det är okej att avbilda asiater. Sen kan man undra vad som fick henne att anta att det är just en kines som avbildas? Det finns fler asiater än kineser i Asien...
Citera
2017-02-06, 09:03
  #63
Avstängd
AkoBakos avatar
Bilden är ju uppenbarligen en nibild av en kines. Klart att den kan uppfattas som kränkande. En sak är att tillhöra majoriteten i ett samhälle och skratta åt nidbilder av kineser men frågan är hur en svensk hade uppfattat nidbilder på svenskar i Kina? Även om det inte är hela världen så är det ändå en ganska ful generalisering. Märkligt att all denna smygrasism verkar komma ifrån USA. blackface, kinesbilder, judar med kroknäsor. USA för att vara en smältdegel med olika folkgrupper är utan tvekan det mest raiststiska landet på planeten.
Citera
2017-02-06, 09:05
  #64
Avstängd
AkoBakos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Jag skulle väll snarare säga att hon är rasistisk i och med att hon inte tycker det är okej att avbilda asiater. Sen kan man undra vad som fick henne att anta att det är just en kines som avbildas? Det finns fler asiater än kineser i Asien...

Fast varför ska man behöva avbilda kineser på ett så ful sätt med en ful gul färg som f.ö inte överenestämmer med asiaters hudfärg. Stora tänder och en hatt som risbönder använder. Lite som att göra en nidbild av svensken med lack och läder samt en strap-on uppkörd i baken.
Citera
2017-02-06, 09:38
  #65
Medlem
Hur skulle man avbilda en svensk på liknande sätt och hur många kineser hade känt sig kränkta å våra vägnar?

En blondin i folkdräkt?
En man i vikingakläder?

Hade vi blivit upprörda för en sådan nidbild?
Citera
2017-02-15, 09:26
  #66
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Det behövs ingen motivering, det är en taskig och dålig nidbild som inte har någonting med företaget att göra. Ett företag som dock fått en väldigt bra reklam nu.

Jag tycker inte det är rasistiskt ur min synvinkel men förstår att en del reagerar.

Sedan har vi typer, en del väljer att kalla er vita kränkta män, som dig som drar upp något helt annat, vad har arlakossan med saken att göra, hur upplever du den diskriminerande? En del blir kränkta av vita bönor etc Rätt korkad jämförelse och det hoppas jag att du förstår för din skull, att du försökte dig på att vara ironisk. Det är typer som du som ger näring till konstiga människor och att deras trånga åsikter.
Huruvida det är en bra eller dåligt gjord nidbild är irrelevant.
Nu har jag inte artikeln färsk i minnet, men de hade själva någon association mellan företaget och bilden, och återigen, huruvida den är bra eller dålig spelar ingen roll. Vill de ha den så låt dom ha den!

Jag tycker inte heller den är rasistisk men jag kan också förstå att folk reagerar. Inte pga bilden i sig utan folks extrema driv att leta rasism i allt dom ser.

För att du ska slippa läsa om mitt föregående inlägg så tar jag det en gång till.
Det fanns ingen motivation till varför bilden var rasistisk, och så länge man kan anmäla saker utan motivering så hakade jag på tåget.
Varför behöver du veta vad jag ser för diskriminerande i arlakossan? Räcker det inte med att jag säger att den är diskriminerande?
Citera
2017-02-15, 09:28
  #67
Medlem
brianmolkos avatar
Har några av er SDare tvingat dem att ta bort den än ?
Citera
2017-02-17, 23:22
  #68
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Vad är kopplingen ? Menar du att loggan är dålig för att man inte förstår kopplingen ?
Man ska inte behöva få en förklaring för att förstå en logga. Loggans syfte är att synas, skapa associeringar till produkten/tjänsten/avsändaren samt fastna i minnet.

När jag ser loggan så tänker jag mig typ en betonghåltagare som också kränger kinamat (eller tvärtom). Blir inte sugen på kinamat med betongdamm i...
Citera
2017-03-16, 17:31
  #69
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Det handlar väl inte om det faktum att det är en kines, utan att det är en nidbild av en kines.
Tex stora framtänder.

Det var väl samma med dockan i Disneys tomteverkstad och andra afrikaner som avbildas med (för) stora läppar mm.

Men att kalla det rasism tycker jag är fel.
Det finns väl kanske afro-kineser också, men poängen hade nog gått förlorad om man använt en afro-kines, istället för just en nid-bilds-kines.

Att nidbilder, karikatyrer, och satir, om av vissa folkgrupper skulle vara rasistiskt, är en väldigt rasistisk idé.
Citera
2017-03-16, 23:34
  #70
Medlem
När man hittar nyheter som journalist genom att skrolla på facebook så vet man att det är en tidning man inte skall läsa (eller ge uppmärksamhet till).
Citera
2017-03-26, 10:35
  #71
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
http://www.jonkopingsposten.se/artik...-ar-rasistiskt



När Kinapuffshistorien avslutats och loggan censurerats bort är det dags för nästa företag att attackeras. Vad säger ni? Är loggan rasistisk eller är det bara PK-griller i hjärnan på kränkta Svenskar?



Mod får flytta tråden om den hamnat i fel forum.


En trist kärring med kortklippt hår, hästansikte, övre medelålder och med förkärlek till ensamkommande flyktingbarn? Inget nytt där inte.
Citera
2017-04-02, 01:04
  #72
Medlem
gersmans avatar
Om man gräver tillräckligt djupt hamnar man i Kina. Så hette det när jag var liten. Gräva-håltagning. Någon mer som uppfattar bildvitsen "vi gör hål så långt det behövs"?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback