Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-05, 17:05
  #1
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
http://www.jonkopingsposten.se/artik...-ar-rasistiskt

Citat:
När Malin Skreding la upp en bild på Betonghåltagarnas logga som föreställer en glad kines på sin Facebook-sida fick hon omedelbar respons.
- Jag har reagerat länge på deras logga som jag tycker är rasistisk, säger hon.

När Kinapuffshistorien avslutats och loggan censurerats bort är det dags för nästa företag att attackeras. Vad säger ni? Är loggan rasistisk eller är det bara PK-griller i hjärnan på kränkta Svenskar?



Mod får flytta tråden om den hamnat i fel forum.
Citera
2014-11-05, 17:07
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Vad skulle vara rasistiskt? Att det är en kines? Eller att kinesen har hatt?
Citera
2014-11-05, 17:08
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Är det inte väldigt motsägelsefullt att Malin, en medelålders, vit kvinna tycker att den är kränkande men samtidigt anser att "normen/majoriteten inte kan ta på sig att bestämma vem som blir kränkt utan tolkningsföreträdet har den kränkte."?
Citera
2014-11-05, 17:11
  #4
Medlem
Det handlar väl inte om det faktum att det är en kines, utan att det är en nidbild av en kines.
Tex stora framtänder.

Det var väl samma med dockan i Disneys tomteverkstad och andra afrikaner som avbildas med (för) stora läppar mm.

Men att kalla det rasism tycker jag är fel.
__________________
Senast redigerad av pommac69 2014-11-05 kl. 17:16.
Citera
2014-11-05, 17:16
  #5
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag ser att tanten har dubbla efternamn & jobbar med "människors lika värde" inom offentlig sektor, oväntat.

Sen tror jag mest hon är sur för att hon själv har likadana framtänder som kinesen i loggan.
Citera
2014-11-05, 17:19
  #6
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Är det inte väldigt motsägelsefullt att Malin, en medelålders, vit kvinna tycker att den är kränkande men samtidigt anser att "normen/majoriteten inte kan ta på sig att bestämma vem som blir kränkt utan tolkningsföreträdet har den kränkte."?
Jo, jag reagerade också på det. Det här är ett paradexempel på politisk korrekthet: Någon som följer regelboken för hur man ska tänka snarare än att ha låtit tankarna mogna fram av sig själv. Gissningsvis är det viktigare för henne att känna sig duktig än att reflektera över sitt eget handlande.
Citera
2014-11-05, 17:25
  #7
Medlem
Schlaktads avatar
Klart man måste gå in och rösta "Ja, loggan kan uppfattas som rasistisk"

Hahahaha, vad ska man säga?
Citera
2014-11-05, 18:01
  #8
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Hoppas att Patrick Malmqvist inte viker sig i frågan. Blir sjukt trött på att man ska leta efter rasism i företagsloggor, bakverk, serietidningar, maskeraddräkter etc etc. Det skulle väl snarare vara rasism om bara vita personer med typiskt svenskt utseende får fungera som logga.

Att det är en nidbild av en kines håller jag inte med om. Har själv varit på kinesiska landsbygden och sett många personer liknande "nidbilden".
Citera
2014-11-05, 18:06
  #9
Medlem
detgillardus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktad
Klart man måste gå in och rösta "Ja, loggan kan uppfattas som rasistisk"

Hahahaha, vad ska man säga?


Man måste älska såna formuleringar. En bajskorv "kan uppfattas som" rasistisk. Om man är en idiot.

Malin Skedring "kan uppfattas som" en förmäten liten meningslös navelskådare som borde lägga sina goda avsikter på saker som faktiskt spelar roll.

Min gode kinesvän J (som iofs inte är från Kina utan Hong Kong, vilket han aldrig glömmer att påpeka, men ändå) tycker loggan är ful och undrar om det fortfarande varit rasistisk om den föreställt Jackie Chan. Han hälsar också att han är glad att Skedring (eller Skedling, som han själv säger) tar strid för denna extremt brännande fråga, eftersom han själv är husneger och inte vågar. (Problemet med Kineser är att de inte har någon humor. Dessutom är han upptagen med att spela ping-pong).
Citera
2014-11-05, 18:06
  #10
Medlem
Ode-Ns avatar
Blev lite förvånad när det var en gammal hagga som tagit upp det, trodde bara det var 80- och 90-talstjejer som letade rasism i vardagen

Men vad är problemet, det framgår ju inte av artikeln?

Jag kan ju häva ur mej att arlakossan är diskriminerande då, och hoppas på att jag får en egen artikel med, för någon motivering behövs tydligen inte.
Citera
2014-11-05, 18:17
  #11
Medlem
Sånt här skrämmer mig, på riktigt. Och att det är hela 7% som tycker loggan är rasistisk.
Av någon outgrundlig anledning blev jag inte förvånad över hur hon såg ut som anmälde heller. Och det är ännu mer skrämmande.
Må tiotusen myror besöka hennes hem. Så får hon något att sysselsätta sig med.
__________________
Senast redigerad av ypsilonsport550 2014-11-05 kl. 18:19.
Citera
2014-11-05, 18:23
  #12
Medlem
bergochdals avatar
Här har vi en halvkines som till råga på allt är "journalist":

http://www.jonkopingsposten.se/artik...tar-at-kinesen

Han tycker inte att det är kul med en traditionell bild av hur svensken tyckte att en kines såg ut.

Här har vi en vars koreanske vän gråter över bilden (man måste vara medlem för att kunna läsa):

http://www.jonkopingsposten.se/artik...ska-van-grater
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback