Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-06, 19:04
  #13
Medlem
Det finns små, liknande trosskydd. Sköterskan hjälper dej.
Citera
2014-11-07, 19:41
  #14
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Bajsnödig?

Är inte koffein laxerande också?

dels laxerande, och koffein gör att den inre ringmusklen slappnar av => rektum fylls lättare med avföring => faecesträngningar = toabesök med avföring :P
Citera
2017-10-15, 13:46
  #15
Medlem
troyanhorsefinders avatar
Jag är ingen kaffedrickare men har märkt flera gånger efter att ha druckit en kopp kaffe att jag kissat ganska mycket och kort efter att jag druckit kaffekoppen. Det påminner mig om hur mycket man kissar efter att man druckit en del öl och alkohol. Vilket i det andra fallet är kroppens försvarsmekanism mot något giftigt tror jag. Därför så är det väl samma sak med kaffet? Att kroppen försvarar sig mot kaffet som den betraktar som giftigt tror jag.
Det är väldigt populärt med kaffe i Sverige och västvärlden trots denna kroppsliga reaktion som enligt mig inte tyder på en nyttighetsaspekt av kaffedrickande.

Vad tror ni, är kroppens reaktion att det är giftigt, korrekt orsak till att man kissar ganska mycket, kort efter att ha druckit kaffe?
Citera
2017-10-15, 21:20
  #16
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Finns många teorier om varför man kissar mer efter kaffe. Jag kommer inte ihåg allt i detalj, men alkohol blockerar ADH som mekanism medan kaffe bland annat ökar adenosin i njurarna (men det förklarar inte det hela, utan är bara en delförklaring som bäst). Hur som helst så reagerar inte kroppen som att något av det skulle vara ett gift och vätskedrivningen i sig minskar inte koncentrationen av kaffe eller alkohol på något effektivt sätt, så den teorin ska du inte bekänna dig till åtminstone.
Citera
2017-10-15, 21:30
  #17
Medlem
svantejerlings avatar
Skilj på att "koffein har en vätskedrivande effekt" och "kaffe är vätskedrivande".
Kaffe innehåller även vatten, antagligen mer än de flesta kissar ut pga koffeinet.
Således kan kaffe vara vätskedrivande SAMTIDIGT som kaffe kan ge nettotillskott av vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback