Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-05, 14:52
Medlem
Jag kan inte få det till annat än att SMFR (Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa) förordar islamisk censur.

Jag ber att få citera ur handlingsprogrammet:

"70. SMFR verkar för att fler får tillgång till möjlighet att sprida information i organiserad
form där personer med muslimsk identitet får en chans att bestämma innehållet.

71. SMFR anser att tolkningsföreträde är väldigt viktigt att belysa när beslut tas eller
information inhämtas.
SMFR arbetar för att inhämta och sprida mer nyanserad
information där fler får komma till tals."

http://muslimerforfred.org/sites/def...met%202014.pdf

Vad innebär tolkningsföreträde när information inhämtas? Låt oss granska ordet tolkningsföreträde:

Tolkningsföreträde innebär att en person/grupp/ideologisk riktning har förtur på tolkningen av ett avtal eller dylikt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tolknin...B6retr%C3%A4de

Kan det ses som att svenska journalister först måste skicka in uppsamlad information för granskning till en speciell islamisk censurbyrå?

Kan det vara en väg att gå för svenska journalister när känsliga fakta ang. ex. islamismen och islamister ska publiceras?

- Grabbar, vi sänder först texten till den islamiska censurbyrån så får vi en färdigrättad text tills imorgon. Alla bekymmer, i vilken riktning det än blåser, kommer att vara som bortblåsta!
Citera
2014-11-05, 15:29
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan det ses som att svenska journalister först måste skicka in uppsamlad information för granskning till en speciell islamisk censurbyrå?
Bara om man verkligen anstränger sig för att missförstå sammanhanget denna text är skriven i. Svenska journalister har ingen plikt att konsultera SMFF, och de kan inte åläggas någon sådan genom detta dokument. Svaret på din fråga är alltså nej.
Citera
2014-11-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Bara om man verkligen anstränger sig för att missförstå sammanhanget denna text är skriven i. Svenska journalister har ingen plikt att konsultera SMFF, och de kan inte åläggas någon sådan genom detta dokument. Svaret på din fråga är alltså nej.

På vilket sätt har jag missförstått textmassan? Jag bjuder dig härmed på tolkningsföreträde så att den rätta versionen av vad som verkligen står där kommer till allmänhetens kännedom.
Citera
2014-11-05, 15:35
Medlem
Louises avatar
Citat:
På vilket sätt har jag missförstått textmassan? Jag bjuder dig härmed på tolkningsföreträde så att den rätta versionen av vad som verkligen står där kommer till allmänhetens kännedom.
Jag har ju redan förklarat. Jag kan prova med andra ordalag: Att SMFF tycker att det är "viktigt att belysa tolkningsföreträde" är en sak. Det är en helt annan sak huruvida de tillerkänns ett tolkningsföreträde, och i så fall av vem. Klarnar det?
Senast redigerad av Louise 2014-11-05 kl. 15:38.
Citera
2014-11-05, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Att SMFF tycker att det är "viktigt att belysa tolkningsföreträde" är en sak.

Så du är helt tillfreds med att SMFR tycker att det är väsentligt att "belysa tolkningsföreträde"? Vad kan det innebära i en bortre förlängning? Är det en frågeställning som du helst inte vill beröra eller viftar du bara bort den?

Förlängningen, det kan ju aldrig hända eller...
Citera
2014-11-05, 16:40
Medlem
Citat:
Så du är helt tillfreds med att SMFR tycker att det är väsentligt att "belysa tolkningsföreträde"? Vad kan det innebära i en bortre förlängning? Är det en frågeställning som du helst inte vill beröra eller viftar du bara bort den?

Förlängningen, det kan ju aldrig hända eller...
Att belysa vem som har tolkningsföreträde är ju den enskilt viktigaste delen i källkritik.
Hur detta kan anses som en fara är för mig obegripligt.
Det är något varje tänkande människa ska göra närhelst information intages.
Citera
2014-11-05, 17:15
Medlem
Louises avatar
Citat:
Så du är helt tillfreds med att SMFR tycker att det är väsentligt att "belysa tolkningsföreträde"?
Ja. Eller rättare sagt: Det rör mig inte i ryggen.
Citat:
Vad kan det innebära i en bortre förlängning? Är det en frågeställning som du helst inte vill beröra eller viftar du bara bort den?
Ytterst lite. Det spelar sällan särskilt stor roll vad som står i sådana här policydokument. När det dessutom rör sig om en sådan här menlös formulering ser jag inte vad som överhuvudtaget står på spel. Du kanske kan upplysa mig?
Citera
2014-11-06, 02:53
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Som jag fattar det vill SMFR öppna fler kanaler i nyhetsflödet där dessa nya kanaler styrs av SMFR för att propagera för muslimers sak. Inte censurera det befintliga flödet. Men det kanske bara är jag.
Citera
2014-11-07, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Som jag fattar det vill SMFR öppna fler kanaler i nyhetsflödet där dessa nya kanaler styrs av SMFR för att propagera för muslimers sak. Inte censurera det befintliga flödet. Men det kanske bara är jag.

För att öppna en muslimsk kanal behövs det inget krav på tolkningsföreträde, än så länge har vi åsiktsfrihet i Sverige, såtillvida andemeningen i kravet inte är att ex. sunniinriktningen ska ha tolkningsföreträde gentemot shiainriktningen eller tvärtom.

Jag uppfattar SMFR:s krav på tolkningsföreträde som att det är riktat mot de som inte företräder muslimerna.

Informationen måste först ges till någon muslimsk organisation som har tolkningsföreträde gentemot dig och mig.
Citera
2014-11-07, 08:48
Medlem
Separatistens avatar
Tolkningsföreträde = Lättkränkt?
Citera
2014-11-07, 09:36
Medlem
Fylleannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL

Behövs det verkligen fler kanaler än SVT, SR, TV4 och övrig MSM för att propagera för muslimers sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in