2014-11-05, 13:44
Medlem
Hej

Så här ligger det till:

Jag äger en mobiltelefon men använder den sällan. (Ja, det finns människor som inte smsar och ringer 24/7) Någon gång då och då skickar jag iväg ett sms eller ringer ett samtal. Har telenor och fyller på med pengar genom att köpa kvitton med nummer som jag knappar in för att ladda. Detta har funkat bra, dock har det hänt något senaste och mina sms tycks vara super dyra, 2kr/st? och jag undrar om jag kan komma undan billigare på nåt sätt.

Var utomlands för några veckor sedan och då skickade jag ett sms till Sverige (befann mig i Asien) och hade ca 30kr kvar på telefonen. Smset kom ej fram och alla mina pengar va borta, alltså måste det ha kostat 30kr+ att skicka 1 sms från utlandet...

Men till frågan i alla fall: För någon person som använder sin mobil sällan, skickar väl kanske 1 sms i veckan, vad är det bästa alternativet? Fortsätta som jag gör idag, alltså ja fyller på med 100kr då och då eller köra på något annat?

Tack
Senast redigerad av sleeppartypeople 2014-11-05 kl. 13:47.
Citera
2014-11-05, 14:45
Medlem
Nereons avatar
Först ska du väl gå till Telenor och fråga ang. det dyra smset som inte kom fram? Hur ofta fyller du på med100kr?
Citera
2014-11-05, 15:03
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Borde då inte ett abonnemang som detta passa dej: http://www.tele2.se/abonnemang/mini#

med en av dessa mobiler.. ??
Citera
2014-11-05, 16:51
Medlem
Det ser ut som att du använder Telenor Enkel kontantkort. Om du laddar det med 100 kr så gäller de här priserna i 60 dagar:

Startavgift 0,99 kr
Minutpris 0,59 kr/min
Sms 0,59 kr/st
Mms 1,99 kr/st

Efter 60 dagar är priserna istället:
Startavgift 1,99 kr
Minutpris 1,99 kr/min
Sms 1,99 kr/st
Mms 1,99 kr/st

så om du fått betala ca 2 kr för SMS beror det nog på att du hade kvar pengar på kortet men att det var mer än 60 dagar sedan du laddade det med pengar.

Sen beror det kanske på var i Asien du var vad kostnaden för att skicka ett SMS är. Men om man kollar på Telenors sida där man kan välja mellan lite olika länder så verkar det vanligaste priset för att skicka ett SMS från Asien vara 3:50 kr så att det skulle försvinna 30 kr för ett SMS verkar lite mycket. Du ringde inte eller fick något samtal när du var där för det kostar betydligt mer än SMS.

Om du har en smartphone är väl billigaste alternativet Wifog som är gratis och som ger dig 120 min telefontid och 200 SMS per månad, men du måste titta på lite reklam då och då så därför det bara fungerar med en smartphone. Dessutom är det lite delade åsikter om hur bra det fungerar. Många har inga problem alls medan andra tycker att det strular lite mer.
Citera
2014-11-05, 18:31
Medlem
borguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleeppartypeople
Hej

Så här ligger det till:

Jag äger en mobiltelefon men använder den sällan. (Ja, det finns människor som inte smsar och ringer 24/7) Någon gång då och då skickar jag iväg ett sms eller ringer ett samtal. Har telenor och fyller på med pengar genom att köpa kvitton med nummer som jag knappar in för att ladda. Detta har funkat bra, dock har det hänt något senaste och mina sms tycks vara super dyra, 2kr/st? och jag undrar om jag kan komma undan billigare på nåt sätt.

Var utomlands för några veckor sedan och då skickade jag ett sms till Sverige (befann mig i Asien) och hade ca 30kr kvar på telefonen. Smset kom ej fram och alla mina pengar va borta, alltså måste det ha kostat 30kr+ att skicka 1 sms från utlandet...

Men till frågan i alla fall: För någon person som använder sin mobil sällan, skickar väl kanske 1 sms i veckan, vad är det bästa alternativet? Fortsätta som jag gör idag, alltså ja fyller på med 100kr då och då eller köra på något annat?

Tack

Om man använder mobilen så lite som du tycks göra, skulle jag rekommendera dig att titta på en operatör som heter Delight (i Telias nät).

http://www.delightmobile.se

Deras kontantkort har inga "bäst-före-datum" och inga påladdningstvång alls.
De har nog marknadens absolut sämsta kundtjänst, t.o.m. sämre än Comviq och Halebop, men det kanske du kan stå ut med.

De fyra drakarna Telia, Tele2, Telenor och Tre har egentligen inga kontantkort kvar, utan bara förklädda abonnemang som man mer eller mindre tvingas fylla på med jämna mellanrum.
Senast redigerad av borgus 2014-11-05 kl. 18:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in