2014-11-05, 22:20
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerwin
Du har ju i princip svarat på din egen fråga, vad exakt är det du vill veta?

Detta:

Citat:
Tanken med denna tråd är att samla tillverkarens namn av olika produkter

Kan jag köpa en burk ICA-tonfisk för 14 spänn när det är exakt samma innehåll som i burken från X som kostar 20 spänn så... tja... do the math
Citera
2014-11-05, 22:35
Medlem
Arla i Skövde tillverkade tex både Willys samt Icas Keso samt sin egen (innan mejeriet la ner)
Var ingen skillnad på deras egna märke samt konkurrentens, samma innehåll och receptet var detsamma, Scan gjorde Icas köttbullar ett tag tills de själva tog över produktionen.

Köper dock aldrig Willys Icas eller Coops egna märken och absolut inte Garant som har all möjlig skit i sina varor, köper enbart märkesvaror om jag köper något.
Citera
2014-11-06, 17:49
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Detta:

Kan jag köpa en burk ICA-tonfisk för 14 spänn när det är exakt samma innehåll som i burken från X som kostar 20 spänn så... tja... do the math

Hur kan du vara säker på att innehållet är detsamma? bara för att det kommer från samma fabrik behöver inte innehållet vara exakt lika
Citera
2014-11-06, 19:09
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesom-o-4k
Hur kan du vara säker på att innehållet är detsamma? bara för att det kommer från samma fabrik behöver inte innehållet vara exakt lika

Det vet jag naturligtvis inte, men om man vet vem som tillverkar en t ex viss ICA Basic produkt kan man själv jämföra med tillverkarens varumärke. Är smak, lukt, utseende samma kan man vara ganska säker på att det är samma. Sen gav jag ju exempel i trådstarten på ett par produkter som faktiskt är identiska med dyrare varumärken.
Citera
2014-11-06, 21:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vet inte riktigt var denna tråd passar bäst men tycker nog den hör hit.
<snip>

Bra och intressant trådstart. Har tyvärr inte så mycket att komma med.
Men jag gillar verkligen en genomlysning av "varumärke" vs kvalitet.
Tvivlar starkt på att "Svenska äggs" burhöneägg är bättre än ICAs ekologiska ägg.

Så ur mitt perspektiv handlar det inte om varumärke utan om kvalitén på det man faktiskt köper.

Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Köper dock aldrig Willys Icas eller Coops egna märken och absolut inte Garant som har all möjlig skit i sina varor, köper enbart märkesvaror om jag köper något.

Jag köper ofta Garants ekologiska mellanmjölk.
Vad är det för fel på den, vilken typ av "skit" har de i den och varför är den sämre än Arlas icke ekologiska mjölk?

Det finns ingen som helst smakskillnad mellan produkterna och för mig är valet självklart: hellre en ekologisk produkt än en icke ekologisk.
Citera
2014-11-07, 07:57
Medlem
Iloveludas avatar
En sak med detta som varit uppe i Plus på den gammla goda tiden med Sverker. Det var Icas skagenröra vs Euroshopper som basic hette då. Tillverkade i samma fabrik och samma recept.
Enda skillnaden var att den som det stog Ica på var nästan dubbelt så dyr. Bedrägeri kallas sådant.
Citera
2014-11-07, 09:56
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Tvivlar starkt på att "Svenska äggs" burhöneägg är bättre än ICAs ekologiska ägg.

Så ur mitt perspektiv handlar det inte om varumärke utan om kvalitén på det man faktiskt köper.

Som jag skrev tidigare så råkar jag ha en väldigt god insikt just i äggbranschen. Går lite grann off topic här, men när det kommer till ägg så är faktiskt följande rena sanningar:

- Vill du ha allra högsta kvalitet ska du köpa burägg. Frigående (inkl ekologiska) håller inte samma kvalitet, generellt sett, som burägg. Produktionen är betydligt mer kontrollerad när hönsen sitter i bur och bonden kan påverka kvaliteten mycket lättare. Mask är också vanligare i ägg från frigående höns.

- Det är en ganska vanlig missuppfattning att ekologiska produkter, inkl ägg, skulle vara bättre rent näringsmässigt. Det är helt fel. Ett ägg är ett ägg. Det finns vissa varianter man säljer som ska ha extra vitaminer eller omega 3 fetter, men skillnaden gentemot "vanliga" ägg är så liten att den i praktiken är försumbar. De enda som tjänar något på detta trams är äggpackerierna som kan sälja äggen för ett högre pris. Om man verkligen behöver dessa fetter eller mineraler så finns det betydligt billigare och effektivare livsmedel (eller kapslar/piller) att köpa.

- Höns som lever i burar är betydligt friskare än frigående/ekologiska. Bland frigående uppstår ett flockbeteende som leder till mobbing, utstötning och "mord" bland hönsen.

- Frigående höns blir följdaktligen mer stressade vilket leder till fler sjukdomar, vilka dessutom sprids lättare i dessa stora flockar, ibland på tiotusentals höns. Det finns en handfull ekologiska producenter som verkligen försöker ha en god djurhållning där man försöker motverka denna negativa (naturliga) process, men de är mycket få av den enkla anledningen att det kostar extra pengar.

- Bilden av fluffiga, ekologiska höns som går och käkar mask på gröna ängar är alltså helt felaktig. I verkligheten är det en grusplan med hönsnät runt omkring där hönsen dessutom riskerar att smittas av vilda fåglar. Bestämmelserna säger att ekologiska höns ska ha tillgång till utevistelse vid tjänligt väder, men vad som är tjänligt väder är det bonden som avgör. Regnar det stängs luckan, precis som när det snöar, blåser, är för varm osv. Jag vet om en ekologisk producent som låter sina höns komma ut sådär 1-2 dagar per år.

Summa summarum: Burhöns lever ett bättre liv, är friskare och lägger bättre ägg än frigående/ekologiska. Ekologiska har dessutom i slutändan en större miljöpåverkan genom de speciella regler man måste följa. Vill man verkligen äta ägg med ett gott samvete är det enda sättet att ha ett eget hönshus med en handfull höns och en tupp i.
Citera
2014-11-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Bra och intressant trådstart. Har tyvärr inte så mycket att komma med.
Men jag gillar verkligen en genomlysning av "varumärke" vs kvalitet.

Jag köper ofta Garants ekologiska mellanmjölk.
Vad är det för fel på den, vilken typ av "skit" har de i den och varför är den sämre än Arlas icke ekologiska mjölk?

Det finns ingen som helst smakskillnad mellan produkterna och för mig är valet självklart: hellre en ekologisk produkt än en icke ekologisk.
Några nissar hittade en hårtuss i deras mjölk
I deras kött så har varbölder återfunnits och på det bacon jag köpte så fanns det både svinhud och svinborst kvar på produkten. Garant är något man håller sig ifrån.
Citera
2014-11-08, 09:27
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Detta:

Det finns ju tusentals EMV-varor men är det nån speciell du undrar över så ska jag hjälpa dig.

Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Arla i Skövde tillverkade tex både Willys samt Icas Keso samt sin egen (innan mejeriet la ner)
Var ingen skillnad på deras egna märke samt konkurrentens, samma innehåll och receptet var detsamma, Scan gjorde Icas köttbullar ett tag tills de själva tog över produktionen.

Ica tillverkar inte sina egna köttbullar.
Citera
2014-11-08, 10:12
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Det finns ju tusentals EMV-varor men är det nån speciell du undrar över så ska jag hjälpa dig.

De intressanta är ju de EMV som finns som dyrare alternativ i annan förpackning. Ingen särskild alltså, utan jag tycker konsumenter över lag är alldeles för lättlurade.

Ett exempel skulle vara ICA Basics tvättmedel. Jag har svårt att tänka mig att tillverkaren skulle få en förfrågan från ICA om att ta fram ett "lite sämre" tvättmedel. Jag är nästan säker på att samma innehåll finns i en annan, lite dyrare förpackning på hyllan sidan om. Det handlar naturligtvis om mängdgarantier från ICA's sida vid upphandlingen, plus eventuellt att dyrmärket får sin plats i ICA's grundsortiment.
Senast redigerad av iSlash 2014-11-08 kl. 10:18.
Citera
2014-11-08, 13:35
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
De intressanta är ju de EMV som finns som dyrare alternativ i annan förpackning. Ingen särskild alltså, utan jag tycker konsumenter över lag är alldeles för lättlurade.

Det gäller ju ca 80% av alla EMV.

Citat:
Ett exempel skulle vara ICA Basics tvättmedel. Jag har svårt att tänka mig att tillverkaren skulle få en förfrågan från ICA om att ta fram ett "lite sämre" tvättmedel. Jag är nästan säker på att samma innehåll finns i en annan, lite dyrare förpackning på hyllan sidan om. Det handlar naturligtvis om mängdgarantier från ICA's sida vid upphandlingen, plus eventuellt att dyrmärket får sin plats i ICA's grundsortiment.

I princip alla Ica Basic-varor tillverkas utomlands av enorma företag som tillverkar åt alla möjliga företag. Just tvättmedel hittar du nog inte liknande, dock om du jämför "vanliga" Ica mot konkurrenter så kan det vara samma.

Ska väl tillägga att det är Icas EMV jag har mest kunskap om.
Citera
2014-11-08, 16:04
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Det gäller ju ca 80% av alla EMV.

I princip alla Ica Basic-varor tillverkas utomlands av enorma företag som tillverkar åt alla möjliga företag. Just tvättmedel hittar du nog inte liknande, dock om du jämför "vanliga" Ica mot konkurrenter så kan det vara samma.

Ska väl tillägga att det är Icas EMV jag har mest kunskap om.

Ja när det gäller ICA's EMV så har de ju olika prisklasser, vet inte om det är unikt för ICA då jag nästan bara handlar där. Men "ICA's egna varor" eller vad det kallas är ju ett snäpp uppåt alltså, förstår jag dig rätt så är det alltså främst dessa man kan hitta likadana med dyrare pris då? Typ ICA's köttbullar = Mamma Scans (eller liknande), medan ICA Basic köttbullar tillverkas av Deutscher Mega Fabriken? Vill dock minnas att ICA ställde frågan till svenska äggpackerier om att packa ICA Basic-ägg, men det föll på att de inte fick ner priset till den nivån man ville ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in