Citat:

Ursprungligen postat av 
madtop

Tvivlar starkt på att "Svenska äggs" burhöneägg är bättre än ICAs ekologiska ägg.
Så ur mitt perspektiv handlar det inte om varumärke utan om kvalitén på det man faktiskt köper.

Som jag skrev tidigare så råkar jag ha en väldigt god insikt just i äggbranschen. Går lite grann off topic här, men när det kommer till ägg så är faktiskt följande rena sanningar:
- Vill du ha allra högsta kvalitet ska du köpa burägg. Frigående (inkl ekologiska) håller inte samma kvalitet, generellt sett, som burägg. Produktionen är betydligt mer kontrollerad när hönsen sitter i bur och bonden kan påverka kvaliteten mycket lättare. Mask är också vanligare i ägg från frigående höns.
- Det är en ganska vanlig missuppfattning att ekologiska produkter, inkl ägg, skulle vara bättre rent näringsmässigt. Det är helt fel. Ett ägg är ett ägg. Det finns vissa varianter man säljer som ska ha extra vitaminer eller omega 3 fetter, men skillnaden gentemot "vanliga" ägg är så liten att den i praktiken är försumbar. De enda som tjänar något på detta trams är äggpackerierna som kan sälja äggen för ett högre pris. Om man verkligen behöver dessa fetter eller mineraler så finns det betydligt billigare och effektivare livsmedel (eller kapslar/piller) att köpa.
- Höns som lever i burar är betydligt friskare än frigående/ekologiska. Bland frigående uppstår ett flockbeteende som leder till mobbing, utstötning och "mord" bland hönsen.
- Frigående höns blir följdaktligen mer stressade vilket leder till fler sjukdomar, vilka dessutom sprids lättare i dessa stora flockar, ibland på tiotusentals höns. Det finns en handfull ekologiska producenter som verkligen försöker ha en god djurhållning där man försöker motverka denna negativa (naturliga) process, men de är mycket få av den enkla anledningen att det kostar extra pengar.
- Bilden av fluffiga, ekologiska höns som går och käkar mask på gröna ängar är alltså helt felaktig. I verkligheten är det en grusplan med hönsnät runt omkring där hönsen dessutom riskerar att smittas av vilda fåglar. Bestämmelserna säger att ekologiska höns ska ha tillgång till utevistelse vid tjänligt väder, men vad som är tjänligt väder är det bonden som avgör. Regnar det stängs luckan, precis som när det snöar, blåser, är för varm osv. Jag vet om en ekologisk producent som låter sina höns komma ut sådär 1-2 dagar per år.
Summa summarum: Burhöns lever ett bättre liv, är friskare och lägger bättre ägg än frigående/ekologiska. Ekologiska har dessutom i slutändan en större miljöpåverkan genom de speciella regler man måste följa. Vill man verkligen äta ägg med ett gott samvete är det 
enda sättet att ha ett eget hönshus med en handfull höns och en tupp i.