• 2
  • 3
2014-11-08, 10:28
Medlem
Isnatts avatar
Det är en väldigt bra idé att göra som du tänkt ts. I podcasten sparpodden så berättade Günther att hans 'Gühnterns' hade räknat på vad man skulle få om man gjorde som du, och vad det skulle resultera i om 4 barn var födda mellan 1981-1990 och vad värdet var på deras insatta 216 000:-, det visade sig att den som fick mest skulle få runt 2 miljoner, och den som var född på sämsta året 'bara' skulle få ut ca 400 000:-

Men jag tror du får kolla lite hur moget ditt barn är och när det bör få pengar.
Hade jag fått massa stålar när jag var 18 hade dom nog försvunnit på skit. Jag har själv fått pengar i omgångar, 20-30 000:- när jag var drygt 20 som jag hade nytta av då.
Ett par hundra tusen när jag var runt 25, som gjorde att jag kunde klara mig även när jag hade dåliga inkomster och kunde börja göra mig av med möbler och sånt som jag fått när jag flyttade hemifrån när jag var 18, och drygt 1 miljon när jag var i 30 årsåldern vilket gjorde att jag kunde köpa en bostad utan att belåna mig för tungt.
Visst hade det varit bättre att köpa lägenhet tidigare, men jag var inte mogen för det då.
Jag har alltid tagit väl hand om dom pengar jag fått och själv sparat när det funnits utrymme under dom där åren.

Jag fick reda på att jag skulle få pengar när jag blev 'vuxen' redan när jag var 10 år vilket faktiskt gjorde mig lite slö, jag visste ju att dom skulle komma så jag var väl inte så sparsam som jag borde när jag var mellan 18-25.
Citera
2014-11-08, 11:33
Medlem
Vanilla-Ices avatar
Några råd till TS:

* Indexfonder är i allmänhet bättre än aktivt förvaltade fonder.

* Det är viktigt att du från en väldigt tidig ålder lär barnet vikten av att spara och att det är äckligt och fel att spendera pengar (i allmänhet).

* Som Isnatt säger så bör du inte säga till barnet i fråga att hon ska få pengar när hon blir stor (och 18 år är nog lite väl tidigt att få en sådan gåva, men det beror såklart också på hennes mognadsnivå, som i och för sig kan vara svår att avgöra).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in