Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-02, 15:41
  #1
Medlem
Tror ni på medium och att dom kan tala med personer som dött? Förstår inte varför ni tror på det såfall. Medium är bluffmakare och lever på att lura folk. De enda som är ett plus i kanten med ett medium är att dom ger hopp åt människor, men varför ge ett falskt hopp? Ett medium arbetar på att bygga upp en bild på reaktioner av personen den talar med.. Eller använder sig av de mest vanligaste sakerna som har kunnat finnas runt den döde personen.

Tycker det är vidrigt att spela på folks känslor på de sättet, tycker inte ni det?
Citera
2014-11-02, 15:47
  #2
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Tänk på att vissa medium som Terry Evans gör det för att lura på sig pengar, medans vissa andra medium gör det för att dom själva tror att dom faktiskt kan prata med döda.
Citera
2014-11-02, 16:05
  #3
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag tror, observera TROR, att det finns människor som är mediala, men jag tror också att det finns jäkligt många bluffmakare också.
Citera
2014-11-02, 16:30
  #4
Medlem
Absolut inte.

De är lika som spåkärringar och andra "lurafolkpåpengarsålängedetrorpådetjagsäger"
Citera
2014-11-02, 18:49
  #5
Medlem
obin_gams avatar
Antal bevis och avslöjade fejkmedium: [hur många som helst]
Antal bekräftade riktiga medium: [0]

So...
Citera
2014-11-02, 23:14
  #6
Medlem
Nej, jag är som tur är inte efterbliven.
Citera
2014-11-03, 00:19
  #7
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Helt klart gör jag det. Övertygad om att det finns riktiga magiker, healers, schamaner och sådant. Självklart en drös charlataner också. Inte intresserad av att argumentera för det dock. Varför skulle jag det? Anekdotiska bevis är inte mycket av värde ur ett skeptiskt perspektiv, det vet jag.

Men puss på er. Låt påhoppen regna.

Fred.
Citera
2014-11-04, 15:35
  #8
Medlem
HasseBanans avatar
Tyvärr så förstör de många bluffmakarna mycket för de få seriösa och äkta medium som finns, det är därför medium och siare har fått så allmänt dåligt rykte. Tänk på Saida t.ex. som kunde se var folk hade förlagt sina saker, det kan knappast råda någon tvekan om att hon var ett sant medium.

Själv kontaktade jag ett medium i slutet på 90-talet och fick en hel lunta om framtida händelser och tips och råd inför dem. Vill inte gå in på enskilda detaljer i detta inlägg, men det visade sig att 90% av det som han hade förutsett kom att inträffa, och ändå var det enda mediumet visste om mig vad jag hette, var jag bodde och vilket årtal jag var född..
Citera
2014-11-04, 15:42
  #9
Medlem
tigerpops avatar
Tror inte på medium. I alla fall inte på medium kända från tv. Egentligen tror jag lika mycket på medium som organiserade religioner, nada.
Citera
2014-11-04, 17:10
  #10
Medlem
Kobolds avatar
En miljon dollar väntar på den som kan uppvisa förmågan att tala med de döda, eller vilken medial/paranormal förmåga som helst.
http://web.randi.org/the-million-dollar-challenge.html

Det hela är väldigt enkelt. Säg vad du påstår dig kunna göra, gör det, ta hem pengarna. Om du inte kan göra det du påstår dig kunna göra, då ska du inte heller ta betalt av andra när du låtsas göra det du egentligen inte kan.
Citera
2014-11-04, 18:43
  #11
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
En miljon dollar väntar på den som kan uppvisa förmågan att tala med de döda, eller vilken medial/paranormal förmåga som helst.
http://web.randi.org/the-million-dollar-challenge.html

Det hela är väldigt enkelt. Säg vad du påstår dig kunna göra, gör det, ta hem pengarna. Om du inte kan göra det du påstår dig kunna göra, då ska du inte heller ta betalt av andra när du låtsas göra det du egentligen inte kan.

Våra medvetanden är mångfaceterade och fungerar samexisterande på många dimensioner och nivåer. Vi skapar vår verklighet både individuellt och kollektivt, genom våra medvetandestrukturer.

Är du inte någonstans öppen för, att en viss typ av fenomen är möjligt, så är det just så det är i din upplevelse av din verklighet. Så länge detta är i vår kollektiva konsensus.

Har du provat balansera på lina någon gång? När du är fullt fokuserad och övertygad genom nuet i alla nivåer av ditt jag om att du kan gå på den, så kan du gå på den. Som om ingenting. Även som ovan nybörjare. Sekunden (som ovan linbalanserare), du tillåter ett tvivel komma in, faller du.

Ingår det inte alls i ditt individuella trosystem att man exempelvis kan känna av en annan persons känslor, utan att först läsa av kroppspråk, se ansiktsuttryck, lyssna på tonlägen etc, så kan du inte det.

Att tro är med andra ord förmågan att kunna se, medan en starkt skeptisk person vill hävda motsatsen. Vilket är helt okej. Det är din väg.

Jag vet hur det här låter utifrån ditt perspektiv, som rent trams så klart. Men så får det vara då.

Vad jag menar är att om 10 stycken stenskeptiska personer ska kontrollera något som de har den fulla övertygelsen om att det är omöjligt och rent ut sagt nonsens i deras upplevelse av verkligheten, rakt igenom alla nivåer av deras individuella psyken & medvetanden, så är det just så. Det blir som en självuppfyllande profetera. Igen, så länge detta är den kollektiva överenskommelsen, som är dominant i det perspektivet av nuet.

Inom "tid" kommer detta att luckras upp mer och mer. Personligen tror jag inte det lär dröja särskilt många år innan vi som kollektiv börjar se på livet på väldigt annorlunda sätt än vad vi gjort hittills.

Materien i sig själv är ett mirakel. Att något, ja allt som vi rent vetenskapligt känner till kan påstås dyka upp ifrån en singularitet är när det kommer till kritan, helt otänkbart. Materien som dessutom består utav 99.99999....% tomrum. Men om Det är möjligt, i sin otänkbara omöjlighet vad är då inte Möjligt?

Utifrån min förståelse är alltså hur verkligheten ser ut och ter sig endast en reflektion av våra kollektiva och individuella medvetanden.

Aja, nu kände jag för att ge min syn på saken ändå.

>Kärlek<
__________________
Senast redigerad av BreatheDeeply 2014-11-04 kl. 18:46.
Citera
2014-11-04, 20:31
  #12
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreatheDeeply
Våra medvetanden är mångfaceterade och fungerar samexisterande på många dimensioner och nivåer. Vi skapar vår verklighet både individuellt och kollektivt, genom våra medvetandestrukturer.

Är du inte någonstans öppen för, att en viss typ av fenomen är möjligt, så är det just så det är i din upplevelse av din verklighet. Så länge detta är i vår kollektiva konsensus.

Har du provat balansera på lina någon gång? När du är fullt fokuserad och övertygad genom nuet i alla nivåer av ditt jag om att du kan gå på den, så kan du gå på den. Som om ingenting. Även som ovan nybörjare. Sekunden (som ovan linbalanserare), du tillåter ett tvivel komma in, faller du.

Ingår det inte alls i ditt individuella trosystem att man exempelvis kan känna av en annan persons känslor, utan att först läsa av kroppspråk, se ansiktsuttryck, lyssna på tonlägen etc, så kan du inte det.

Att tro är med andra ord förmågan att kunna se, medan en starkt skeptisk person vill hävda motsatsen. Vilket är helt okej. Det är din väg.

Jag vet hur det här låter utifrån ditt perspektiv, som rent trams så klart. Men så får det vara då.

Vad jag menar är att om 10 stycken stenskeptiska personer ska kontrollera något som de har den fulla övertygelsen om att det är omöjligt och rent ut sagt nonsens i deras upplevelse av verkligheten, rakt igenom alla nivåer av deras individuella psyken & medvetanden, så är det just så. Det blir som en självuppfyllande profetera. Igen, så länge detta är den kollektiva överenskommelsen, som är dominant i det perspektivet av nuet.

Inom "tid" kommer detta att luckras upp mer och mer. Personligen tror jag inte det lär dröja särskilt många år innan vi som kollektiv börjar se på livet på väldigt annorlunda sätt än vad vi gjort hittills.

Materien i sig själv är ett mirakel. Att något, ja allt som vi rent vetenskapligt känner till kan påstås dyka upp ifrån en singularitet är när det kommer till kritan, helt otänkbart. Materien som dessutom består utav 99.99999....% tomrum. Men om Det är möjligt, i sin otänkbara omöjlighet vad är då inte Möjligt?

Utifrån min förståelse är alltså hur verkligheten ser ut och ter sig endast en reflektion av våra kollektiva och individuella medvetanden.

Aja, nu kände jag för att ge min syn på saken ändå.

>Kärlek<
Nej. Ett medium har inte mer rätt för att du tror. Det är en etta eller nolla. Antingen kan ett medium läsa tankar eller prata med döda eller så kan mediet inte göra det. Vi kommer tolka det mediet säger olika, men det ändrar inte det som sägs.

Du jämför detta "kollektiva medvetande" med en massa vetenskaplig beskrivna fenomen som du inte förstår utan ser som "magi", varför sätter du inte samma krav på ditt "kollektiva medvetande"?

Man kan tro på medium eller välja att tro att de bluffar. Man kan även tro varken eller, men man kan inte förklara att ett medium aldrig klarar av ett blindtest med att "du tror inte".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback