Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-02, 14:45
  #1
Medlem
molotowtoys avatar
hej

Jag har en fråga som gäckat mig en tid nu och det är varför man övergav AM till förmån för kortvågs-fm-radio. AM sänder ju mycket längre och bör ju således vara ett billigare alternativ? Senast för en månad sen så lyckades jag få in en radiokanal i firmabilen när jag stod och rastade. Efter att lite snabbt ha googlat på frekvensen så visade det sig vara en polsk kanal - Långt upp i SVERIGE! Så nu är frågan ställd, vad vet ni som inte jag vet? :-)

/m
Citera
2014-11-02, 14:52
  #2
Medlem
Kvaliteten blir bättre. (tex stereo)...

Det beror på att FM tar i beslag en stor andel av LSB och USB (ett ökat frekvensomfång - i en fiktiv x axel)
Citera
2014-11-02, 14:54
  #3
Medlem
kinesarsles avatar
En nackdel med AM (om jag har förstått det hela rätt) är att volymen är proportionell mot signalstyrkan.
Citera
2014-11-02, 15:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molotowtoy
hej

Jag har en fråga som gäckat mig en tid nu och det är varför man övergav AM till förmån för kortvågs-fm-radio. AM sänder ju mycket längre och bör ju således vara ett billigare alternativ? Senast för en månad sen så lyckades jag få in en radiokanal i firmabilen när jag stod och rastade. Efter att lite snabbt ha googlat på frekvensen så visade det sig vara en polsk kanal - Långt upp i SVERIGE! Så nu är frågan ställd, vad vet ni som inte jag vet? :-)

/m


Du kan med lätthet få in tex Iransk radio (AM) om du väntar mitt i natten tills Iranska radiovågor kan studsa (i atmosfären)...möjligen bör du parkera ganska högt upp.
Citera
2014-11-02, 15:32
  #5
Medlem
Findmucks avatar
AM är fantastiskt på det sättet att det kan sända långt. Men det kräver också stark sändareffekt och rätt stora antenner. FM kräver inte så stor antenner och inte lika hög sändareffekt, men då är räckvidden väldigt begränsad om man jämför med AM.

Sen har FM mycket bättre ljudkvalité än AM.
Citera
2014-11-02, 15:51
  #6
Medlem
Frekvenser med kortare räckvidd kan väl andra länder sända på samma frekvens på grund av att avståndet gör att frekvenserna inte stör ut varandra?

Om alla länder skulle vilja ligga på AM-bandet så skulle inte frekvenserna räcka till.

Sen så är andra länder lika roade av att lyssna på svensk radio som jag är av att knappa in någon iransk radiokanal på AM-bandet
__________________
Senast redigerad av DaCrap 2014-11-02 kl. 15:55.
Citera
2014-11-02, 16:13
  #7
Medlem
Sverige sänder inte i AM längre.....Hela skiten är avskaffad.

Det är bara militärerna - som fortfarande roar sig. De har tom tillgång till ULF för att snacka med ubåtar.

Förr i tiden kunde man lyssna på svensk radio i hela världen - om man bara kunde rattarna på apparaten. (Den tjänsten var till Ambassader - sjöfolk och präster i utomlandstjänst)
__________________
Senast redigerad av Saltl 2014-11-02 kl. 16:27.
Citera
2014-11-02, 16:39
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Det var tyskarna som började experimentera med de då ultra-höga frekvenserna.
Det passade också bra med frekvensmodulering, då det fanns gott om plats bland de frekvenserna.
Fördelen med FM stog snart klart!
Citera
2014-11-02, 17:04
  #9
Medlem
Vem lyssnar på AM? I länder där AM radio sänds lyssnar man väl på FM? Vilka kända radiokanal sänds på AM? Jag kan namnge ett gäng radiokanaler som sänder på FM men inte ett enda AM kanal? Varför vill någon station sända på AM och sänder dessa bara på AM eller parallell sänder de på FM också?
Citera
2014-11-02, 17:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det var tyskarna som började experimentera med de då ultra-höga frekvenserna.
Det passade också bra med frekvensmodulering, då det fanns gott om plats bland de frekvenserna.
Fördelen med FM stog snart klart!

Och idag har alla en Gigahertz mottagare....dvs kontakt med satellit - man bugar sig inför radiovågorna.
Citera
2014-11-02, 17:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Vem lyssnar på AM? I länder där AM radio sänds lyssnar man väl på FM? Vilka kända radiokanal sänds på AM? Jag kan namnge ett gäng radiokanaler som sänder på FM men inte ett enda AM kanal? Varför vill någon station sända på AM och sänder dessa bara på AM eller parallell sänder de på FM också?

Galna präster i USA gillar AM....dvs klar signal över hela prärien. Alla bilister som passerar det bältet vet vad jag menar.

Man är så långt från en FM station att man tvingas lyssna på AM... Den typen av problem finns inte idag kan jag säga.
__________________
Senast redigerad av Saltl 2014-11-02 kl. 17:18.
Citera
2014-11-02, 17:24
  #12
Medlem
Styrgallers avatar
Rent historiskt så var det så att FM-utbyggnaden i Sverige tog fart analogt med utbyggnaden av ett
riksomfattande sändarnät för TV i slutet av 50-talet.
I samband med fotbolls VM sommaren 1958 var en stor del av distributionsnätet färdigt och man kunde sända och länka från olika arenor.
I och med att infrastrukturen för länkstationer, slavsändare m.m ändå skulle
uppföras så var det naturligt att bygga ut FM-nätet vid denna tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback