2014-11-01, 21:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Så är det! Stockholm är världens mest isolerade huvudstad uppe i den arktiska Östersjöns nordligaste hörn. Däromkring finns ingenting alls, så Stockholmare bryr sig uteslutande om Stockholm, man åker liksom inte till Eskilstuna för att festa en lördagskväll. Stockholmaren mäter sitt människovärde i form av sin bostads och arbetsplats avstånd från Stureplan. Och resten av Sverige är öde och isolerat och har inte ens ett Stockholm. Utom Skåne! Skåne är Sveriges mest utländska landskap. Dessutom finns i Skåne inte bara ett enda centrum, som Stockholm är för hela resten av landet, utan flera städer av betydelse. För stockholmaren är detta koncept svårt att begripa, att det finns mer än en ort på kartan som man verkligen kan åka till spontant utan att packa resväskor och boka flygbiljett. T.o.m. utlandet Köpenhamn finns bara en tågstation bort.

Det stämmer, jag skulle vilja utveckla det på följande sätt:

Skåne har egentligen allt som övriga Sverige inte har, Skåne har det bästa geografiska läget och är en del av den sammankopplade Metropolregionen i Norra Europa.
Skåne är tättbefolkat med ett invånarantal på 1,3 miljoner, i hela Öresundsregionen bor c.a 4 miljoner invånare -och detta på en förhållandevis liten yta.

Folkmängden, det kontinentala läget, ett flertal hamnar med en enorm transit-trafik dygnet runt direkt sammanlänkade med Polen, Tyskland och Danmark, en fantastisk infrastruktur med ett stort och modernt motorvägsnät, öresundsbron och mycket mycket mer, allt detta tillsammans ger Skåne en dynamik som man inte kan finna någon annanstans i Sverige.

Skåne känns helt enkelt lite mer som utomlands för en svensk.
Citera
2014-11-01, 21:43
Medlem
Veniconess avatar
Skåne är speciellt. Visst finns där mycket skit men också mycket fint. Visst kan skåningarnas patriotism verka lite löjlig ibland men det ligger nog inte alltid så mycket allvar bakom det.

Det jag däremot inte förstår är hur en del skåningar vill återförena Skåne med Danmark. Ingen vettig människa vill väl vara en del av den nationen istället för Sverige? En liten sanddyn utan vare sig skogar, sjöar, älvar eller fjäll.
Citera
2014-11-02, 01:43
Medlem
Carobnjaks avatar
För att andra vill förringa oss och det går minsann inte! Därför är man stolt skåning!
Citera
2014-11-02, 01:51
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Skåne är speciellt. Visst finns där mycket skit men också mycket fint. Visst kan skåningarnas patriotism verka lite löjlig ibland men det ligger nog inte alltid så mycket allvar bakom det.

Det jag däremot inte förstår är hur en del skåningar vill återförena Skåne med Danmark. Ingen vettig människa vill väl vara en del av den nationen istället för Sverige? En liten sanddyn utan vare sig skogar, sjöar, älvar eller fjäll.
Jag är född i Skåne men avskyr patriotismen som vissa envisas med här. Bonnigt och WT i mina öron. Men så är jag också mer lagd åt det kulturella hållet.
Citera
2014-11-02, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag är född i Skåne men avskyr patriotismen som vissa envisas med här. Bonnigt och WT i mina öron. Men så är jag också mer lagd åt det kulturella hållet.

Vems patriotism? Svenskens eller skåningens?

Jag frågar eftersom du bekräftar påståendet att det är skillnad på patriotismen i skåne mot något annat. Sen är det också intressant att du ställer patriotism mot kultur. Ofta är förhållandet det motsatta.

Påståendet att patriotism är bonnigt, outbildat etc, har man hört till leda. Jag skulle vilja påstå att det påståendet inte bara gäller skåne utan hela sverige. Däremot är det mer laddat att säga att man älskar skåne än om man t.ex skulle påstå att man älskar jämtland.
Citera
2014-11-02, 09:43
Medlem
Man ser ju inte samma lokalpatriotism i de andra 'danska' provinserna Halland, Blekinge och Bohuslän (norkst/danskt). Vem i Blekinge snackar om självständighet eller att återgå till Danmark?

Så svaret borde ligga i vad som skiljer Skåne från dessa.
Citera
2014-11-02, 13:00
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Vems patriotism? Svenskens eller skåningens?

Jag frågar eftersom du bekräftar påståendet att det är skillnad på patriotismen i skåne mot något annat. Sen är det också intressant att du ställer patriotism mot kultur. Ofta är förhållandet det motsatta.

Påståendet att patriotism är bonnigt, outbildat etc, har man hört till leda. Jag skulle vilja påstå att det påståendet inte bara gäller skåne utan hela sverige. Däremot är det mer laddat att säga att man älskar skåne än om man t.ex skulle påstå att man älskar jämtland.
Den skånska patriotismen såklart. Nej tror det skulle vara mer laddat att säga att man älskar Jämtland än Skåne (var skånsk patriotism är ganska vanlig). Nu var kanske Jämtland ett dåligt exempel för där finns en del patriotism där också (Republik Jämtland, Evert Ljusberg etc), men säg om någon hade visat lokalpatriotiska känslor för Närke.
Citera
2014-11-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Den skånska patriotismen såklart. Nej tror det skulle vara mer laddat att säga att man älskar Jämtland än Skåne (var skånsk patriotism är ganska vanlig). Nu var kanske Jämtland ett dåligt exempel för där finns en del patriotism där också (Republik Jämtland, Evert Ljusberg etc), men säg om någon hade visat lokalpatriotiska känslor för Närke.

Mer än vad jag vet om både jämtland och närke. Jag ska fundera på ditt svar. Spontant tror jag de ligger under radarn...
Citera
2014-11-02, 22:35
Medlem
joims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones

Bättre invandringspolitik, öppnare politik, bättre samhällsklimat, bättre infrastruktur, bättre social standard, bättre a-kassa, högre löner, bättre narkotikapolitik, billigare alkohol, godare öl och korv.

Finns skogar och sjöar i Skåne så att det räcker.
Citera
2014-11-02, 23:40
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joim
Bättre invandringspolitik, öppnare politik, bättre samhällsklimat, bättre infrastruktur, bättre social standard, bättre a-kassa, högre löner, bättre narkotikapolitik, billigare alkohol, godare öl och korv.

Danmark är inte mer exotiskt eller mer spännande än vad Sverige är, snarare tvärtom.
Däremot är Danmarks fördelar typ så som du skriver, eller sammanfattat:
- högre välfärd
- mindre kriminalitet
- mindre sociala problem
- stabilare ekonomi
- högre levnadsstandard

Sen att Danmark är ett ganska tråkigt land är en helt annan femma.
Citera
2014-11-03, 05:30
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Danmark är inte mer exotiskt eller mer spännande än vad Sverige är, snarare tvärtom.
Däremot är Danmarks fördelar typ så som du skriver, eller sammanfattat:
- högre välfärd
- mindre kriminalitet
- mindre sociala problem
- stabilare ekonomi
- högre levnadsstandard

Sen att Danmark är ett ganska tråkigt land är en helt annan femma.

Lite roligt att nu nämner mindre kriminalitet, har inte kollat statistiken men du har förmodligen rätt. För mig och många andra är dock sinnebilden av en typisk dansk en två meter lång anabolapumpad biff med blont snaggat hår, uppsvällt rött ansikte, stirrande blå ögon, guldkedja runt halsen, huvtröja eller skinnjacka och tatueringar som står på Pusher Street i Christiania och säljer knark. I sportbagen vid fötterna har han förmodligen ett avsågat hagelgevär.
Citera
2014-11-03, 05:38
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joim

Du tror väl inte att du automatiskt får ta del av de danska fördelarna bara för att Skåne skulle "återförenas" med Danmark?

Sen är det en överdrift det som så många påstår att skåningarna egentligen är danskar. Visst finns där danskt blod fortfarande men Karl XI:s försvenskning av Skåne var mycket framgångsrik. Det var många uppsvenskar som flyttade till Skåne och i gengäld fick skattelättnader och liknande förmåner, samtidigt som många skånska (danska) kvinnor "tvångsvigdes" med svenska män. Och dessutom hade många skåningar redan dödats i de många svensk-danska krigen.

Så ni skåningar är nog inte så danska som ni ibland vill göra gällande.

P.S: Sedan är det ju paradoxalt att ett parti som heter "Sverigedemokraterna" har sitt starkaste stöd i ett landskap som vill bli danskt!? Nej, nu lägger vi ner det här tramset om att återförenas med Danmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in