Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-01, 12:05
  #1
Medlem
Bajsfacistens avatar
Köper Sverige Radio facebook likes? Gör de som F! men varför gör det de?


Jag brukar följa och mäta av olika mediala och alternativmedia sidor på facebook och alexa mest bara för att se hur utvecklingen går i absoluta och relativa termer i t.ex antal följare.

Rätt var det var så såg jag att Sveriges Radio facebook sida helt plötsligt fått ca 2500 nya följare på en dag, nu för några dagar sedan. Jag kollade upp det på även på sidan Socialbakers. Tidigare så har Sveriges Radio bara haft ca haft en daglig ökning på ca 30-60 följare per dag. Mellan 28-29 oktober så tog Sveriges Radio ett regält språng men hade bara två alldagliga nyheter utan någon viral spridning, en om värnplikt om delats 29 gånger och en riksbanken styrränta som ingen har delat.


De ökade alltså med 6% på en dag och inget kampanjande för SR facebooks likes verkar föregått heller. Rätt uppenbart att de köper likes i detta fallet. Frågan är ju om det är trovärdigt för ett mediaproducent att göra så och är det motiverat att licenspengar går till att köpa facebooklikes?

http://www.socialbakers.com/facebook...sveriges-radio
https://www.facebook.com/sverigesradio?fref=ts
__________________
Senast redigerad av Bajsfacisten 2014-11-01 kl. 12:13.
Citera
2014-11-01, 12:17
  #2
Medlem
tOpOffs avatar
Självklart har inte SR köpt likes, utan det är en typisk 'gillaattack' de blivit utsatta för, precis som Miljöpartiet blev innan valet.
Citera
2014-11-01, 12:19
  #3
Medlem
MegaAgamers avatar
Alla medier i Sverige köper likes på facebook då dom vill att det ska framstå som att dom har mer förtroende (10% av folket) än vad dom i själva verket har.


Svenskafolket har mer förtroende för SD än vad vi har för medierna.
Citera
2014-11-01, 12:24
  #4
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tOpOff
Självklart har inte SR köpt likes, utan det är en typisk 'gillaattack' de blivit utsatta för, precis som Miljöpartiet blev innan valet.

Det borde inte då spegla av sig på deras sida i ökning av kommentarer och gilla av deras nyheter, delningar eller inlägg? De har inte gjort något scoop eller någonting som motiverar en som du kallar det gillattack. Sannolikheten att öka på en dag med lika mycket som de ökat på en över en månad är ytterst osannolikt utan någon extraordinär medialbevakning.

Miljöpartiet ökade så som alla partier innan valet och då över en längre period och inte under 24 h utan ett spår på sidan. Dessutom så bedrev de en massiv kampanj på alla medier som alla partier under valrörelsen.
__________________
Senast redigerad av Bajsfacisten 2014-11-01 kl. 12:26.
Citera
2014-11-01, 13:05
  #5
Medlem
Om man vill så kan man jävlas lite och köpa likes till andras sidor.

Testade en gång och köpte 500 likes för 5 USD åt en gammal arbetsgivare som jag tyckte bekövde några fler.
Citera
2014-11-01, 13:19
  #6
Medlem
salxars avatar
Med tanke på fiaskot Radiotjänst fick utstå när de tvingades betala tillbaka TV-avgift till folk så skulle det inte förvåna mig om de vill tröstspendera lite pengar på Facebook.
Citera
2014-11-01, 14:34
  #7
Medlem
Polyklorfenols avatar
Verkar långsökt. Vi får betala licensen vare sig vi gillar SR eller ej.
Citera
2014-11-01, 21:42
  #8
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Verkar långsökt. Vi får betala licensen vare sig vi gillar SR eller ej.

Men det känns mer naturligt om vi tror vi gillar SR.
Citera
2014-11-01, 22:26
  #9
Medlem
Visserliggen så håller jag med dig om att det inte ser ut som några naturliga likes men tvivlar på att det är SR som köpt dem, mer troligt i så fall att någon vill jävlas med dem.
Citera
2014-11-01, 22:28
  #10
Medlem
Grattis TS, din teori har tagits upp av Fria Tider:
http://www.friatider.se/sr-anklagas-...lla-p-facebook
Citera
2014-11-01, 23:15
  #11
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Verkar långsökt. Vi får betala licensen vare sig vi gillar SR eller ej.

Vi är mitt uppe i en total förändring av hur vi konsumera nöje och inte minst tv tappar stort. I det här läget är det en ren fråga om överlevnad för speciellt SVT att långsiktigt säkra sina intäkter.

Det kan de inte göra genom frivillighet från "kunderna" utan endast genom tvångsmedel och speciellt då en obligatorisk skatt. Detta är dock mycket kontroversiellt och för att kunna få gehör för det är det en förutsättning att de kan visa upp ett stort folkligt stöd. Att annars kunna kräva obligatorisk tvångsanslutning kommer inte gå, detta är en relik från 80-talet då facket ägnade sig åt det.
Citera
2014-11-02, 05:29
  #12
Medlem
Jisses vad lite som behövs för att sätta igång rykten när det hade räckt att nån av er ställt en fråga på nämnda facebooksida! (Har kollat både wallen och inbox där, om jag missat nåt svar ber jag om ursäkt).

Tur att nån av er skrivit på vår supportsida iaf (Kundo) eftersom jag inte kollat Flashback på helgen. Såhär svarade jag där, ska bli intressant att se om Fria tider citerar vårt svar också eftersom de säger att de sökt oss.

Citat:
Hej!

Inget tyder såvitt jag vet på att vi "köpt" likes, bortsett det faktum att vårt antal gillare tog ett rejält skutt uppåt den dagen. Det är bra att du frågar hos källan eftersom det motverkar att rykten drar igång baserat på brottstycken av information.

Det vi gjorde i veckan var att slå ihop en flera år gammal inaktiv kampanjsida som vår marknadsavdelning skapade typ 2011 som hette "gilla Sveriges Radio" med den vanliga Sveriges Radio-sidan. Vi hade i många många omgångar varslat på den sidan om att den skulle komma att "mergas" med den centrala och att man skulle avgilla den om man inte ville följa med, men att det tycktes som ett logiskt intresseöverlapp för publiken, vilket facebook verkade hålla med om.

Några andra sidor vi ansökt om att merga och som väntar på att slå igenom är exempelvis "Puls P4 Halland" med "P4 Halland" och "Idaacadda Iswiidhen Soomaali Codka" med "Sveriges Radio - Somaliska".

Jag ser inget skäl för oss att köpa bluffgillare, ens om vi skulle tycka att det var ett reko förfaringssätt. På facebook avgörs genomslaget hos publiken (långt ifrån alla ser ju det man postar) av algoritmen previously known as edgerank. Det vill säga att om spridning är det man är ute efter så kan man nå rätt långt även med en mindre mängd gillare så länge man investerat i sitt community, och bluffkontonton sabbar istället den viktiga procentsatsen på hur stor andel av ens sidas gillare som interagerar med det man postar.

Facebook premierar community building framför likes - tur då att det gör Sveriges Radio också.

Eftersom du verkar hänga på vår facebooksida är du välkommen att ställa följdfrågor där om du vill för snabbast svar, nu blev jag alertad av vår support - kan inte se några i inboxen just nu. Jag ska copy/paste:a in det här svaret i flashbacktråden där ni diskuterar detta också, om ni inte hinner före.


(Jag jobbar alltså med sociala medier på utvecklingsavdelningen på Sveriges Radio, med särskilt facebookquirks som specialitet. Svarar gärna så gott jag kan om det är nåt mer ni undrar över Sveriges Radio och socmed så ska jag försöka svara efter bästa förmåga! ).
__________________
Senast redigerad av jasminen 2014-11-02 kl. 05:41.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback