• 1
  • 2
2014-11-06, 19:30
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkburk92
Har haft strul med posten efter flytten och en trängselskatt räkning kom sent, 15kr handlar det om. Betalar den idag och de va slutdatum idag..

Tror ni dom kommer sätta mig på en 500kr böter? :S de får pengarna på söndag/måndag väl.

Självklart så har även jag gjort detta.
Det vara bara att betala dessa 500 kronor extra i straff.
Frågan är om din inbetalning registrerades i tid? Då går du ju fri.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-11-06 kl. 19:34.
Citera
2014-11-07, 20:28
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Snack. Du får fortfarande fakturan och har minst 40 dagar på dig att överklaga och/eller stoppa autogirot, det dras inte förrän 2 bankdagar före förfallodatum.

/capmac

Du förstod nog inte vad det handlade om. Det berör inte eventuell faktura eller annat du kan få. Det gäller själva dragningen från kontot och berör bland annat filerna som skickas. Så när dom gör själva dragningen kan det bli fel och det påverkar inte du.

Som jämförelse kan du ta den snaste tiden dubbeldragningar av banken som gorts på kunder som betalat med kort. Principen är liknande. Eller du tror alla som betalade med kort drog kortet två gånger i läsaren?
Citera
2014-11-07, 20:37
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tills den dag då du glömmer att betala och får betala 500 spänn för 1 dags försening. Då inser du varför autogiro var bättre men framför väldigt mycket billigare.

Vill man betala extra för eget slarv så visst, en enda miss så är man rökt. Jag vet med mig att jag skulle kunna missa - alltså skaffade jag autogiro.

Blir det feldraget så får man bestrida i efterhand ändå, pengarna skall betalas in hur som helst och brevet med den makulerade fakturan kommer ändå i brevlådan så man ser alla passager och hur mycket som skall dras lång innan det dras - gott om tid att agera och korrigera alltså.

1. Jag gör aldrig fel och missar ingenting
2. Ja, blir det feldraget så rättar det oftast till sig inom några dagar. Jag hävdade inte att det var ett bestående problem.
3. Jag ville inte avsckräck någon från att använda Autogiro, bara påtala saker som kan och har hänt. Det är denna typ av saker som jag inte gillar och därför väljer jag själv att inte använda Autogiro.

4. Sen att dom är några jävla kommunister då dom tar en löjligt summa om man betalar försent är en annan sak. Vanligen åker man på 50 eller 100 spänn i påminnelseavgift och då ligger fakturan oftast inte på så låga belopp som typ 8kr.
Citera
2014-11-07, 21:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
1. Jag gör aldrig fel och missar ingenting
2. Ja, blir det feldraget så rättar det oftast till sig inom några dagar. Jag hävdade inte att det var ett bestående problem.
3. Jag ville inte avsckräck någon från att använda Autogiro, bara påtala saker som kan och har hänt. Det är denna typ av saker som jag inte gillar och därför väljer jag själv att inte använda Autogiro.

4. Sen att dom är några jävla kommunister då dom tar en löjligt summa om man betalar försent är en annan sak. Vanligen åker man på 50 eller 100 spänn i påminnelseavgift och då ligger fakturan oftast inte på så låga belopp som typ 8kr.

Kul för dig, den dag du får 500 spänn i böter så kommer du bita dig i läppen och fundera över hur vist detta tankesätt egentligen var

Anledningen till den höga avgiften är för att det är en skatt och staten, dvs normala förseningsavgifter behöver inte tillämpas och därmed kan staten plocka in upp emot 10-20% av hela summan de får in i trängselskatt enbart från förseningsavgifterna.

DET är anledningen till att jag har autogiro på skiten, staten kan åtminstone inte blåsa mig den vägen då...
Citera
2014-11-07, 22:29
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Du förstod nog inte vad det handlade om. Det berör inte eventuell faktura eller annat du kan få. Det gäller själva dragningen från kontot och berör bland annat filerna som skickas. Så när dom gör själva dragningen kan det bli fel och det påverkar inte du.

Jag är väl insatt i hur medgivanden och debiteringsfiler för Autogiro fungerar. Det har ju hänt att de dubbeldebiterat pga tekniska problem, men då har det snabbt korrigerats. Jag är inte själv förtjust i AG för privata utgifter utan vill ha efaktura. Men i fallet trängselskatt överväger fördelarna.

Det var dock inte detta som du skrev om, utan :

Citat:
.. om någon kör med dina plåtar dras det direkt från ditt konto...

Vilket är, som jag redan skrivet, skitsnack, eftersom det då kommer på fakturan precis som övriga passager. Det handlar inte alls om betalfiler eller dubbeldebiteringar. Antingen kommer du inte ihåg vad du skriver eller så kom du på att det var korkat och försöker hitta på nån efterhandskonstruktion. I vilket fall är det inte jag som är ute och cyklar (trängselskattefritt).

/capmac
Citera
2014-11-08, 10:37
Medlem
Fick 8kr att betala i göteborg förra månaden, de blev 508. Bara att acceptera.
Citera
2014-11-08, 11:57
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Jag är väl insatt i hur medgivanden och debiteringsfiler för Autogiro fungerar. Det har ju hänt att de dubbeldebiterat pga tekniska problem, men då har det snabbt korrigerats. Jag är inte själv förtjust i AG för privata utgifter utan vill ha efaktura. Men i fallet trängselskatt överväger fördelarna.

Det var exakt vad jag skrev tidigare, alltså att det skett fel och att dom oftast löst sig inom kort. Läser du ens vad andra skriver innan du svarar?

Citat:
Det var dock inte detta som du skrev om, utan :

Vilket är, som jag redan skrivet, skitsnack, eftersom det då kommer på fakturan precis som övriga passager. Det handlar inte alls om betalfiler eller dubbeldebiteringar. Antingen kommer du inte ihåg vad du skriver eller så kom du på att det var korkat och försöker hitta på nån efterhandskonstruktion. I vilket fall är det inte jag som är ute och cyklar (trängselskattefritt).

/capmac

Om du läser inlägg #10 så finner du att båda sakerna behandlats.

Lägg ner din dåliga attityd, speciellt när du har fel så får det dig att se riktigt dum ut.
Citera
2014-11-08, 12:06
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Kul för dig, den dag du får 500 spänn i böter så kommer du bita dig i läppen och fundera över hur vist detta tankesätt egentligen var

Anledningen till den höga avgiften är för att det är en skatt och staten, dvs normala förseningsavgifter behöver inte tillämpas och därmed kan staten plocka in upp emot 10-20% av hela summan de får in i trängselskatt enbart från förseningsavgifterna.

DET är anledningen till att jag har autogiro på skiten, staten kan åtminstone inte blåsa mig den vägen då...

Vet inte om det är speciellt vist att inte vara ansluten via autogiro men jag gillar inte autogiro så den dagen den sorgen...

Jo, självklart finns det en orsak till att man har ett högt pålägg. Främst är det för att man behöver flis, men även för att täcka förlusterna av att skicka ut en massa fakturor på 8kr. Bara att behandla varje faktura kostar kring 20-40kr så att skicka ut en faktura på 8kr är en riktig förlustaffär.
Citera
2014-11-08, 19:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vet inte om det är speciellt vist att inte vara ansluten via autogiro men jag gillar inte autogiro så den dagen den sorgen...

Jo, självklart finns det en orsak till att man har ett högt pålägg. Främst är det för att man behöver flis, men även för att täcka förlusterna av att skicka ut en massa fakturor på 8kr. Bara att behandla varje faktura kostar kring 20-40kr så att skicka ut en faktura på 8kr är en riktig förlustaffär.

Jag är egentligen inte pigg på autogiro men just trängselskatten är ett viktigt undantag eftersom påföljden om man missar är helt sjuk, men vill du sponsra statskassan vid minsta mänskliga misstag så fine by me
Citera
2014-11-08, 19:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strax65
Fick 8kr att betala i göteborg förra månaden, de blev 508. Bara att acceptera.

Nja, betala in och överklaga pga någon hittepå anledning. Skulle alla som åkte på den där avgiften verkligen göra på det viset så skulle det snabbt bli dyrt för staten.

Aktion framkallar reaktion, även staten behöver lära sig det emellanåt eftersom den är så glömsk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in