Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-03-31, 18:42
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Mig veterligen framkom inte "psykopati" som diagnos efter att utredningen blev färdig.
Det var därför jag skrev psykopat snedstreck narcissist. Breivik är klassad som narcissist:

Den 10 april 2012 publicerades den andra psykiatriska utvärderingen, där det konstaterades att Breivik inte var psykotisk under attackerna och att han inte var psykotisk under utvärderingen;[51] snarare ansågs han vara en extrem narcissist.[52]
/Wikipedia.

Empati är en grundläggande mänsklig kvalitet. Om den saknas kan man tala om en korrupt personlighet, enligt expertis på området. Det är därför inte rimligt att låta en empatistörd få definiera vad ondska är och inte är, det var så jag menade.
Citera
2015-04-01, 00:33
  #26
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Det var därför jag skrev psykopat snedstreck narcissist. Breivik är klassad som narcissist:

Den 10 april 2012 publicerades den andra psykiatriska utvärderingen, där det konstaterades att Breivik inte var psykotisk under attackerna och att han inte var psykotisk under utvärderingen;[51] snarare ansågs han vara en extrem narcissist.[52]
/Wikipedia.

Empati är en grundläggande mänsklig kvalitet. Om den saknas kan man tala om en korrupt personlighet, enligt expertis på området. Det är därför inte rimligt att låta en empatistörd få definiera vad ondska är och inte är, det var så jag menade.

Jag är rätt säker på att rätt många politiker passar in på det.

Problemet är att politiker är psykopater/narcissister men ofta intelligenta nog att nå sin position, medan de flesta "vanliga" männniskor är friska i hjärnan men mindre intelligenta och för veka för att fatta brutala sanningar som att ett litet blodbad kan vara det minst onda i en mycket svår fråga. Det hade inte funnits sådana som Breivik om vi inte hade haft skendemokrati och massinvandring och annat. Att de flesta människor är friska i hjärnan och har konsekventänkande bevisas tvärtom av att så politiker får sina moraliskt välförtjänta straff. De flesta politiker förtjänar att lynchas på öppen gata, men det sker nästan aldrig i Västerlandet, eftersom folk har en spärr i hjärnan också mot att behandla ett odjur som ett odjur, särskilt om odjuret hycklar tillräckligt bra.
Citera
2015-04-01, 01:09
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag är rätt säker på att rätt många politiker passar in på det.
Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Problemet är att politiker är psykopater/narcissister men ofta intelligenta nog att nå sin position, medan de flesta "vanliga" männniskor är friska i hjärnan men mindre intelligenta och för veka för att fatta brutala sanningar som att ett litet blodbad kan vara det minst onda i en mycket svår fråga. Det hade inte funnits sådana som Breivik om vi inte hade haft skendemokrati och massinvandring och annat. Att de flesta människor är friska i hjärnan och har konsekventänkande bevisas tvärtom av att så få politiker får sina moraliskt välförtjänta straff.
Nej. Bara nej.
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De flesta politiker förtjänar att lynchas på öppen gata, men det sker nästan aldrig i Västerlandet, eftersom folk har en spärr i hjärnan också mot att behandla ett odjur som ett odjur, särskilt om odjuret hycklar tillräckligt bra.
Kan faktiskt diskuteras.
Citera
2015-04-01, 01:25
  #28
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveknox
Vad godhet är är ju en bättre fråga tycker jag..
för mig är det: öppna kort och någorlunda fair play. (vi lever inte i paradiset)

vilket är något som inte kan finnas i det nuvarande systemet. - Vilket både Nazi tyskland och Breivik ville ändra på, på sitt sätt.

ska dom anses som onda eller goda? - Jag tror båda parter ville åstadkomma något gott ur sin synvinkel.


Det är lätt att bara sitta och vara neutral jämt och följa strömmen. Och sen lägga benämnelser på andra som agerar mot det dom tycker är fel; samtidigt som du håller med om att det nuvarande systemet är felaktigt, å bara sitter och tuggar tuggummi i dina trygga fittvrå. Din onda människa!
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Breivik är framför allt ett komplett psykfall. Och ja, han är ond.
istället för att besvara på Breiviks syfte, vilket är att hans eget etniska folk, utplånar sig självt. - Så svarar du med en sån här kommentar... farligt förhållningssätt att bara dela ut en diagnos för att sedan ignorera att diskutera budskapet.

Fast det är klart. Vi FÅR inte ens diskutera det. vi FÅR inte diskutera det. jag upprepar; vi FÅR inte diskutera det.
__________________
Senast redigerad av Nurjenf 2015-04-01 kl. 01:38.
Citera
2016-10-23, 04:39
  #29
Medlem
Svart.Karismas avatar
Jag gissar på att han med röd tuppkam kommer predika Evilism vid rättegången efter årsskiftet.
Citera
2016-10-24, 21:16
  #30
Medlem
Men existerar ondska egentligen? Är man verkligen "ond" bara för att man utför en handling som är socialt oaccepterat i det mänskliga samhället? För om man tar en titt i djurvärlden så har de inga problem med att döda någon, de har liksom inget moraliskt förstånd.

Jag ser inte Breivik som en ond människa, utan snarare psykiskt sjuk. Eller med andra ord, jag ser inte människor som goda eller onda. Man är inte sin handling. Är han t.ex forrfarande klassad som ond enligt det mänskliga samhället (säger det mänskliga då moral inte existerar utanför) även om han visar kärlek för sina föräldrar?
Citera
2016-10-25, 12:45
  #31
Medlem
Breivik är ond.

I vårt samhälle har vi ett system som heter demokrati. Om man vill förändra samhället så måste man arbeta inom de ramar som demokratin sätter upp. Allt annat är ondska.
Citera
2016-10-25, 17:00
  #32
Medlem
dstructs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyis
Men existerar ondska egentligen? Är man verkligen "ond" bara för att man utför en handling som är socialt oaccepterat i det mänskliga samhället?

Ondska är ett ord. Om någon hugger av huvudet på din mamma och spelar fotboll med det med motivationen att det var en kul grej, hur ska du beskriva det? Eller om någon går ut och mördar 50 barn på ett dagis för nöjes skull?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback