Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-10-30, 10:05
  #13
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XRAH
Jag tror jag vet vem du menar. Var det där där storvuxne (inte fet, men typ lång), mörkhåriga gubben som alltid svepte förbi i rutan klappandes och med ett fett smile?
Jo nog det är Bertil Monegrim alltid! Denna man är även expert på att få in skitsmöriga insändare i stilen "Jag älskar världen" på olika tidningars insändarsidor. Karln är besatt av att synas, och Flashbacks moderatorer skall nog tacka gudarna för att han inte har hittat hit än!
Citera
2014-10-30, 15:19
  #14
Medlem
dagsmejas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seventy
Har själv varit på några tv-inspelningar. Det är sjukt tröttsamt. Allting tar lång tid och det är även väldigt fejk.

Mellan reklamavbrotten brukar det komma in en så kallad "komiker" som ska värma upp publiken. Brukar skämta lite, sjunga eller göra något annat fjantigt. Utanför studion brukar de även sälja korv med bröd eller liknande under pausen. Sen så är ofta inspelningen sponsrad av något bolag, så det kan finns gratis dricka eller chokolad från något företag.

Du vet när man ser en kamera som panorerar över publiken som klappar händerna och ser ut att heja? Det spelas in när det inte ens är någon på scenen framför en. Det kommer ut en studioman och säger "Vi ska ha ett klipp på publiken när ni hejjar på 'Hasse'. Se riktigt glada ut och applådera så högt ni kan!"

Brukar resutera i att man applåderar 2 timmar i stäck och har ont i händerna därefter. Rekommenderar inte att gå på någon tv-inspelning. Bättre att se allt ihopklippt i tvsoffan istället. Då slipper du ha slösat 5 timmar av ditt liv, lagt ner 70-spänn på korv och har inte ont i händerna.
Haha, instämmer. Särskilt det där med applåderna är ju ett jävla skämt. De kan ju också klippa in applåder och publikbilder i andra program än det man själv medverkade i. Dock kan jag tycka att det kan vara intressant att gå en gång som jag gjorde, för då får man se hur en tv-inspelning går till och se hur mycket det fuskas och fejkas och inte alla ser lika glattigt ut som i TV.
Citera
2014-10-30, 17:05
  #15
Medlem
Har varit publik på flera program. Vissa är bättre än andra. Direktsända program som Körslaget är bäst för där blir det inga omtagningar och man vet när man slutar och börjar.

Vissa inspelade program som Parlamentet kör man på som om det var direktsänt utan paus.

Sen är vissa program som Partaj jobbigare då studion måste göras om.

Kamerorna kan ibland vara jobbiga om man vill se då de kan vara ivägen.

På inspelade program är de dåliga på släppa in då det ska också.
Citera
2014-10-30, 18:34
  #16
Medlem
Tiqui-tacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Bertil Monegrim heter/hette en märklig karl som alltid satta i publiken till diverse tvprogram. Han var där enbart för att synas. Så man kan nog bli känd den vägen också.
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Jo nog det är Bertil Monegrim alltid! Denna man är även expert på att få in skitsmöriga insändare i stilen "Jag älskar världen" på olika tidningars insändarsidor.

TV-inslag om Bertil Monegrim
http://youtu.be/eLDNGS5FTEY

Finns dessutom en hel tråd om mannen.
(FB) Bertil Monegrim(Gubben som ALLTID e med på TV !!)
Citera
2014-10-31, 21:44
  #17
Medlem
JerryCottons avatar
Har varit med på en TV-inspelning, Svensson Svensson. Detta var i mitten av 90-talet. En kollegas lillebror var med i casten och skaffade plåtar till alla på jobbet. Det bjöds på bira och snacks innan inspelningen. I pausen var det någon komiker som drog lite skämt.
Citera
2014-10-31, 21:50
  #18
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seventy
Har själv varit på några tv-inspelningar. Det är sjukt tröttsamt. Allting tar lång tid och det är även väldigt fejk.

Mellan reklamavbrotten brukar det komma in en så kallad "komiker" som ska värma upp publiken. Brukar skämta lite, sjunga eller göra något annat fjantigt. Utanför studion brukar de även sälja korv med bröd eller liknande under pausen. Sen så är ofta inspelningen sponsrad av något bolag, så det kan finns gratis dricka eller chokolad från något företag.

Du vet när man ser en kamera som panorerar över publiken som klappar händerna och ser ut att heja? Det spelas in när det inte ens är någon på scenen framför en. Det kommer ut en studioman och säger "Vi ska ha ett klipp på publiken när ni hejjar på 'Hasse'. Se riktigt glada ut och applådera så högt ni kan!"

Brukar resutera i att man applåderar 2 timmar i stäck och har ont i händerna därefter. Rekommenderar inte att gå på någon tv-inspelning. Bättre att se allt ihopklippt i tvsoffan istället. Då slipper du ha slösat 5 timmar av ditt liv, lagt ner 70-spänn på korv och har inte ont i händerna.
Exakt såhär!

Har varit på ett par inspelningar, av Hasselhoffs svenska talkshow, samt något annat soffprogram, de senaste åren. Vet att jag var på några inspelningar för länge sedan också via gymnasiet men jag minns faktiskt inte vad det var för några.

Det kan vara kul en gång för att se hur det går till, men det är ingenting värt att prioritera framför valfri annan aktivitet.
Citera
2014-10-31, 23:08
  #19
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seventy
Brukar resutera i att man applåderar 2 timmar i stäck och har ont i händerna därefter. Rekommenderar inte att gå på någon tv-inspelning
Sjukt bra inlägg! Jag har under en lång tid önskat vara med i TV-publik, då jag är seriefanatiker och alltid kommer vara det. Efter att ha läst ditt inlägg tror jag däremot att jag lägger ner mina planer att vara med i någon publik, för det där lät inte kul alls. Vad händer om man inte applåderar, däremot? Blir man utbytt?


Men men, för att tillföra något till tråden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Judge_Judy#Inner_workings
Judge Judy hyr in statister för att fylla ut sin publik, vilket känns lite fusk faktiskt.
Citera
2014-11-01, 01:05
  #20
Medlem
Seventys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Sjukt bra inlägg! Jag har under en lång tid önskat vara med i TV-publik, då jag är seriefanatiker och alltid kommer vara det. Efter att ha läst ditt inlägg tror jag däremot att jag lägger ner mina planer att vara med i någon publik, för det där lät inte kul alls. Vad händer om man inte applåderar, däremot? Blir man utbytt?
Äh, testa att dra på en inspelning så vet du. Man kan ju alltid smita ut ifall det är för segt.
Det är ingen som märker ifall du inte gör något. Men ser det lite dött ut när alla vevar med armarna så brukar de säga det. "Kom igen nu! Det här är ju kul!"
Nej det är det inte.

Jag och de andra jag var där med blev så trötta efter en stund att vi började jävlas med de som klipper programmet sen. Vi växlade kläder i pauserna och bytte plats. Kan tänka mig att de slet sitt hår ordentligt i redigeringsstudion veckan därpå. När man såg programmet sen så såg det ut som att personerna i bakgrunden transporterades och att färgerna hoppade runt mellan varje klipp!
Citera
2014-11-01, 13:10
  #21
Medlem
Jag har varit på en inspelad gala. Ett sådant där insamlingsprogram som spelades in. Fick en inbjudan. Det var en lördag på Cirkus i Stockholm. Vi fick instruktioner om hur det skulle gå till. Nu har det varit en rolig sketch så ni får ni skratta så ska vi spela in det. Eller nu ska ni sucka och låta imponerande.

Det blev en hel del omtagningar för att det skulle verka spontant.

Det var intressant att uppleva.
Citera
2014-11-01, 16:21
  #22
Medlem
cykelsadels avatar
Det brukar väl stå på kanalernas hemsidor att de söker publik lite då och då.

Men det verkar helt klart att några har som jobb att sitta i publiken då man kan se ett par bekanta ansikten då och då som alltid är med i olika program.
Citera
2014-11-02, 06:09
  #23
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Kollade på ett av Filip & Fredriks program. Nej, men var student vid tillfället.

Några exempel:

http://www.studiopublik.se/partaj
Du får till och med ersättning, hela 200 kr!


http://www.svt.se/tittarservice/hitt...i-vara-program

Med andra ord är det bara arbetslösa, pensionärer och dylik som kommer. 200 kr för en hel dag = .

SVT är dock värre då man tar betalt för garderoben.
Citera
2014-11-02, 17:33
  #24
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag vet en som har anmält sig till statist.se och denne får bland annat vara tv-publik till olika program, bl.a. Hellenius hörna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback