Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-10-29, 23:57
  #1
Medlem
XRAHs avatar
Ja, som titeln lyder, vilka sitter egentligen i tv-publiken? Kollade nyligen på en repris av Idol och började fundera. Jag har aldrig träffat en människa, ingen kollega, polare eller bekant, som berättat att denne har suttit i en tv-studiopublik. Är det något man försöker hålla hemligt? Är publiken supersvensson? Hur låter ljudet i en tv-studio egentligen? Är alla kameror ett irritationsmoment? Hur mycket kostar biljetterna? Har någon här suttit i tv-publik och kan berätta lite om sin upplevelser?
Citera
2014-10-29, 23:59
  #2
Medlem
dagsmejas avatar
Eftersom inspelningarna ofta är mitt på dagen på vardagar och dylikt är det mycket pensionärer eller studenter och dylikt. Det kostar inget att kolla på inspelningar. Har varit på några i värtahamnen.
Citera
2014-10-30, 00:01
  #3
Medlem
endures avatar
Satt i publiken 2005, tror jag det var. Det var någon förälder i klassen som jobbade med produktionsbolaget som fixade in alla i klassen på det där, så vi betalade inget.

Tyvärr så minns jag inte de detaljer du eftersöker.
Citera
2014-10-30, 00:01
  #4
Medlem
XRAHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Eftersom inspelningarna ofta är mitt på dagen på vardagar och dylikt är det mycket pensionärer eller studenter och dylikt. Det kostar inget att kolla på inspelningar. Har varit på några i värtahamnen.

Vilka program har du sett i en studio? Är du pensionär?
Citera
2014-10-30, 00:23
  #5
Medlem
Algas avatar
Ja de har jag också tänkt över många gånger!!
Jätteskumt, för man kan liksom inte hitta vart man kan komma och kolla på vissa program som är då live, inspelning osv! o vad de kan kosta m.m.

Ett par vänner till min familj har varit med på Gladiatorerna (de gamla gladiatorerna showen då) uppåt någonstans i Sverige, då det kostade inget men det va jättetråkigt, allt tog långt tid och fördröjning. När dom skulle fixa och dona och ändra med banorna och allt dedära.

Hade varit kul att vara med på någon slags tv-program som publik! Men man vet ju fan inte vart/hur/när och vad de är.
Citera
2014-10-30, 00:26
  #6
Medlem
Kongruensbojds avatar
Bertil Monegrim heter/hette en märklig karl som alltid satta i publiken till diverse tvprogram. Han var där enbart för att synas. Så man kan nog bli känd den vägen också.
Citera
2014-10-30, 00:29
  #7
Medlem
dagsmejas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XRAH
Vilka program har du sett i en studio? Är du pensionär?
Kollade på ett av Filip & Fredriks program. Nej, men var student vid tillfället.

Några exempel:

http://www.studiopublik.se/partaj
Du får till och med ersättning, hela 200 kr!


http://www.svt.se/tittarservice/hitt...i-vara-program
Citera
2014-10-30, 00:31
  #8
Medlem
Mr.Maazes avatar
På Big Brothers utröstningar kan man väl köpa biljetter om jag inte har helt fel för mig. Man kunde det för ett par år sedan i alla fall.
Citera
2014-10-30, 02:02
  #9
Medlem
XRAHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alga
Ett par vänner till min familj har varit med på Gladiatorerna (de gamla gladiatorerna showen då) uppåt någonstans i Sverige, då det kostade inget men det va jättetråkigt, allt tog långt tid och fördröjning. När dom skulle fixa och dona och ändra med banorna och allt dedära.

Det där med fördröjningen är intressant. Hur stora fördröjningarna brukar det vara egentligen? Gladiatorerna måste vara riktigt segt med alla olika hinderbanor.

Och på tal om fördröjningar, hur är det med reklamavbrott och sånt när det är förinspelat? Kör man bara vidare eller brukar det vara en paus även i studion?
Citera
2014-10-30, 02:05
  #10
Medlem
XRAHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Kollade på ett av Filip & Fredriks program. Nej, men var student vid tillfället.

Några exempel:

http://www.studiopublik.se/partaj
Du får till och med ersättning, hela 200 kr!


http://www.svt.se/tittarservice/hitt...i-vara-program

Detta med ersättning är också intressant! Man får alltså stålar för att sitta i publiken? Kan detta vara en anledning till varför biljettinformation ändå är relativt svårfunnen. Notera ordet "relativt", man kan ju tycka att kanalerna borde smälla upp feta "köp dina biljetter!"-annonser på hemsidorna, men så brukar det väl inte riktigt se ut (tror jag).
Citera
2014-10-30, 02:07
  #11
Medlem
XRAHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Bertil Monegrim heter/hette en märklig karl som alltid satta i publiken till diverse tvprogram. Han var där enbart för att synas. Så man kan nog bli känd den vägen också.

Jag tror jag vet vem du menar. Var det där där storvuxne (inte fet, men typ lång), mörkhåriga gubben som alltid svepte förbi i rutan klappandes och med ett fett smile?
Citera
2014-10-30, 09:16
  #12
Medlem
Seventys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XRAH
Och på tal om fördröjningar, hur är det med reklamavbrott och sånt när det är förinspelat? Kör man bara vidare eller brukar det vara en paus även i studion?
Har själv varit på några tv-inspelningar. Det är sjukt tröttsamt. Allting tar lång tid och det är även väldigt fejk.

Mellan reklamavbrotten brukar det komma in en så kallad "komiker" som ska värma upp publiken. Brukar skämta lite, sjunga eller göra något annat fjantigt. Utanför studion brukar de även sälja korv med bröd eller liknande under pausen. Sen så är ofta inspelningen sponsrad av något bolag, så det kan finns gratis dricka eller chokolad från något företag.

Du vet när man ser en kamera som panorerar över publiken som klappar händerna och ser ut att heja? Det spelas in när det inte ens är någon på scenen framför en. Det kommer ut en studioman och säger "Vi ska ha ett klipp på publiken när ni hejjar på 'Hasse'. Se riktigt glada ut och applådera så högt ni kan!"

Brukar resutera i att man applåderar 2 timmar i stäck och har ont i händerna därefter. Rekommenderar inte att gå på någon tv-inspelning. Bättre att se allt ihopklippt i tvsoffan istället. Då slipper du ha slösat 5 timmar av ditt liv, lagt ner 70-spänn på korv och har inte ont i händerna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback