Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-10-29, 16:56
  #1
Medlem
Japhys avatar
Jag har nu läst igenom ett antal vetenskapliga rapporter om aspirins hälsofrämjande effekter. De flesta forskare och läkare menar att det minskar risken för:
Stroke
Hjärtattack
Alzheimers
Magcancer
Tjocktarmscancer
Åderförkalkning

och mer därtill. Här har ni några länkar:

http://www.mayoclinic.org/diseases-c...y/art-20046797

http://www.webmd.com/men/features/aspirin-day-not

http://www.health.harvard.edu/press_...-often-misused

http://www.nhs.uk/news/2014/08august...udy-finds.aspx

De flesta verkar mena att man ska ligga på en låg dos - runt 80 mg per dag. Riskerna med högre doser av aspirin handlar framför allt om att det innehåller acetylsalicylsyra, vilket bidrar till att sänka pH-värdet i magsäcken och ger en ökad risk för magsår.

Jag har just påbörjat min lågdosterapi, med förhoppningen att jag ska slippa några av de problem som hör samman med åldrande och som, bevisligen, motverkas av aspirinterapi.

Varför talas det inte om denna mirakelkur i media? I skolan? På anslagstavlan i TV? Struntar våra svenska läkare i detta och, i så fall, varför? Konspirationsteoretikerna skull givetvis svara att det beror på att acetylsalicylsyra inte är ett patent längre, då det upptäcktes för så läng tid sedan. Därför är det svårt för big pharma att tjäna pengar på detta preparat. Men om vi inte vill vara konspirationsteoretiker, kanske det finns andra orsaker?

Kände du till det jag skrivit? Är det bara jag som har varit ignorant och därför blundat för informationen? Varför går inte läkemedelsverket ut med rekommendationer?

Och, viktigast av allt, varför säljer inte apoteket aspirin i lågdoser? Jag fick köpa 500 mg tabletter. Det blir lite svårt att skära upp dem i 81/500-bitar. Men det är klart att det går.
Citera
2014-10-29, 17:41
  #2
Medlem
NisseGhandis avatar
Nu är jag inte säker men visst tunnar Aspirin ut blodet så att det får svårare att koagulera. Kan vara fatalt vid inre skador.
Citera
2014-10-29, 18:11
  #3
Medlem
lithionits avatar
att börja självmedicinera med aspirin i form av sjukdomsförebyggande syfte är nog inte så bra, annat vore ifall du har någon sjukdom som är en ren indikation på att du behöver det.

Kan bla. ha många risker ff.a. magbesvär och i värsta fall inre blödning, ökad risk för hjärtsvikt, njurpåverkan.
Självklart är dosen en viktig faktor i spelet, men som sagt du kan få problem av själva medicinen som kan bli långt värre än den ev. förebyggande effekten på vissa sjukdomstillstånd.
Citera
2014-10-29, 19:08
  #4
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
att börja självmedicinera med aspirin i form av sjukdomsförebyggande syfte är nog inte så bra, annat vore ifall du har någon sjukdom som är en ren indikation på att du behöver det.

Kan bla. ha många risker ff.a. magbesvär och i värsta fall inre blödning, ökad risk för hjärtsvikt, njurpåverkan.
Självklart är dosen en viktig faktor i spelet, men som sagt du kan få problem av själva medicinen som kan bli långt värre än den ev. förebyggande effekten på vissa sjukdomstillstånd.
Jo, jag är givetvis medveten om problemen. Kanske jag var otydlig i min TS, men jag skrev faktiskt att de kan medföra en ökad risk för pH-relaterat magsår. Skulle vara spännande att få lite annan info om aspirin. Lågdosterapi verkar dock vara ganska riskfritt och väldigt hälsofrämjande.

Jag menar, lägre risk för cancer, stroke, hjärtattack, alzheimer, demens och så vidare. Jag har börjat idag. En femtedels tablett. Kommer nog köra på detta om inte någon visar att jag är helt fel ute. Därav tråden.
Citera
2014-10-29, 19:14
  #5
Medlem
Om du inte tillhör en grupp med förhöjd risk för hjärt/kärlsjukdomar vinner du inget på behandlingen. Där är kruxet.
Citera
2014-10-29, 19:49
  #6
Avstängd
Powerfulnesss avatar
Tänkte länka en film om exakt det här, trodde det skulle gå att hitta på youtube.
Men det var nog på SVT den visades.

De tog upp om man skulle göra precis vad du snackar om, ta aspirin varje dag, bayers VD tyckte att man skulle göra det, själv tog han en om dagen.
Du får leta efter den filmen.
Citera
2014-10-29, 21:23
  #7
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modre
Om du inte tillhör en grupp med förhöjd risk för hjärt/kärlsjukdomar vinner du inget på behandlingen. Där är kruxet.
Fast alla säger länkar säger ju att man ska ta aspirin i förebyggande syfte. Hur har de fel?
Citera
2014-10-29, 21:26
  #8
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerfulness
Tänkte länka en film om exakt det här, trodde det skulle gå att hitta på youtube.
Men det var nog på SVT den visades.

De tog upp om man skulle göra precis vad du snackar om, ta aspirin varje dag, bayers VD tyckte att man skulle göra det, själv tog han en om dagen.
Du får leta efter den filmen.
Ja, det verkar onekligen som att detta är en oerhört nyttig kemikalie. Jag kommer använda detta. Hoppas jag gör rätt. Det finns så mycket desinformation som sprids, så jag tänkte att någon skulle vara intresserad av denna frågeställning. Varför, om det nu är så bra, sänds inte propagandafilmer om denna medicin? Mycket konstigt.
Citera
2014-10-31, 11:07
  #9
Medlem
Asa används ju mycket i vården efter hjärtinfarkter, stroke mm, så att man skulle ha "struntat" i detta förstår jag inte vad du menar med. Nästan alla gamlingar står på Trombyl 75 mg så det låter som att du är lite "ignorant" som du själv föreslår Däremot har man ju policyn att generellt inte behandla primärprofylaktiskt, eftersom man bedömer att riskerna inte vägs upp av nyttan. Asabehandling innebär en signifikant högre risk för fatal magblödning och hjärnblödning, ganska seriösa dödliga biverkningar.
Citera
2014-12-09, 23:55
  #10
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exjuvantibus
Asa används ju mycket i vården efter hjärtinfarkter, stroke mm, så att man skulle ha "struntat" i detta förstår jag inte vad du menar med. Nästan alla gamlingar står på Trombyl 75 mg så det låter som att du är lite "ignorant" som du själv föreslår Däremot har man ju policyn att generellt inte behandla primärprofylaktiskt, eftersom man bedömer att riskerna inte vägs upp av nyttan. Asabehandling innebär en signifikant högre risk för fatal magblödning och hjärnblödning, ganska seriösa dödliga biverkningar.
Jag är långt ifrån en gamling, men tänkte ändå att jag skulle ta acetylsalicylsyra. Köpte den lägsta dosen de hade på apoteket, men det var själva märket asprin och dosen ligger på 500 mg. Blir lite jobbigt att dela upp. Det är alltså trombyl jag ska köpa. Tack!

Hade själv aldrig hört talas om att ACsyra skulle kunna ge så många positiva effekter, vilket är lite pinsamt med tanke på utbildning.

Dessutom har du givetvis rätt i att den blodtunnande effekten leder till olika risker. Kan säga att jag själv kände mig ganska sur i magen under mitt inledande försök och att jag därför avbröt det, men det kan ju ha berott på att jag låg på en högre dos än 80 mg/dag. Sen skrev jag ju faktiskt att det just var min egen ignorans som fått mig att förbise denna medicins hälsobringande effekter.

Jag tippar på, men saknar djupare grund för detta tips, att de som drabbas av akut magsår, gör så pga överkonsumtion.
Citera
2014-12-10, 00:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Fast alla säger länkar säger ju att man ska ta aspirin i förebyggande syfte. Hur har de fel?
Nej de är förebyggande och det som skrivs ut, till hjärt och stroke personer är bara i ett annat namn.
Trombyl tex
Citera
2014-12-10, 01:14
  #12
Medlem
Man kan inte kan rekommendera vem som helst att ta ASA eftersom en del lider av åkommor där intag av ASA skulle vara direkt livsfarligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback