Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-10-29, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Jag tycker Tarzan helt enkelt inte är verklighetsbaserad.

Detta står jag för. 100%
Detta är filosofi. Jag anser att vi kan bortse ifrån vare sig Tarzan är verklighetsbaserad eller ej. Alltså en teoretisk fråga.
Citera
2014-10-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnkenLuft
Någon uppfann ju stenredskap utan mycket att gå på.

Så varför skulle inte Tarzan kunna återuppfinna dem?
Det tog många, många generationer innan man lärde sig att skapa verktyg. I Tarzans fall klarar han det på "första försöket". Det är därför jag anser att det är osannolikt att han skulle besitta den uppfinnerikedomen. De flesta uppfinningar är förbättringar på andra uppfinningar, och Tarzan är helt utan inspiration i hans fall.
Citera
2014-10-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ett spjut är bara en vässad pinne. Det finns tusentals sätt som han skulle ha kunnat inse att en vass pinne är farlig och att man kan vässa en pinne.
Spjutet i detta fall är ett konstruerat verktyg. Inte en slipad pinne.
Citera
2014-10-30, 09:33
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dylanolog
Spjutet i detta fall är ett konstruerat verktyg. Inte en slipad pinne.
Om du menar ett riktigt spjut gjort av kärnvirke så är det klart att han inte kommer att kunna göra det. Det kräver rätt mycket för att kunna inse att om man hugger ned ett träd och täljer ut en rak bit av mitten så är den väldigt slitstark. Att däremot vässa en någorlunda rak pinne, eller binda fast en stenspets på den, klarar han nog av.
Citera
2014-10-30, 14:06
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dylanolog
Tarzan har pinne + rep + sten (jag antar någon sorts flinta eftersom stenen är så pass vass). Jag talar alltså inte om en slipad pinne utan ett konstruerat redskap.

Frågan är om han blir kognitivt handikappad av apstimulans. Annars är det helt teoretiskt möjligt. Ju högre intelligens, desto sannolikare att han hittar lösningar på sina redskapsbehov.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in