• 1
  • 2
2014-10-27, 21:23
Medlem
LampknappeNs avatar
Jag ber om ursäkt om jag har lagt tråden fel.

Går i tankebanorna att flytta till Norge och bo i en container (vanlig fraktcontainer) som är ca 15 x 2.5 meter i ett halvår. Har tillgång till en container och frakt men jag undrar lite om vad ni tror om isolering samt el och vatten. Om ni bortser från allt runt om kring (camping, tillstånd, förflyttning, lås osv osv) hur tror ni man skulle kunna lösa just de här bitarna på ett bra sätt?

Tack på förhand!
Citera
2014-10-27, 22:17
Medlem
AndersM79s avatar
Är inte en husvagn en bättre idé på alla plan? Att inreda en container till bostad med pentry, wc, dusch och uppvärmning kommer kosta skjortan. Eller hade du tänkt dig primuskök och en spann att skita i?
Citera
2014-10-28, 03:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Att bygga bostad i container är ingenting nytt, har du provat att söka?
Vatten i 25L dunke, några solpaneler på taket kan stå för elen.
Citera
2014-10-28, 03:44
Medlem
morbrostewarts avatar
Spännade. Det finns som redan påpekats folk som gjort detta, med varierande resultat. Man bör tänka på att lösa problemet med kondens på ett vettigt sätt.
inspiration: http://tinyhousetalk.com/tin-can-cab...ner-tiny-home/
http://www.aaronsenvironmental.com/2...rs-repurposed/
samt googla på shipping container cottage typ.

Lite ot; så tycker jag att det är djupt jävla olyckligt att vi gödslar med både bostäder och i de fall intresse finns, jobb till främlingar så våra egna medborgare/(ungdomar?) måste flytta in i en container i grannlandet. Något är ruttet i den "fina" bukett av politiker vi dras med.
Citera
2014-10-28, 11:53
Medlem
LampknappeNs avatar
Tack för de fina svaren. WC och dusch bör finnas på campingen och ett litet primuskök och mikro bör duga alldeles utmärkt.

Solpaneler tänkte jag inte ens på, men det skulle kunna vara en ypperlig idé. Såg någonstans att det kostar ca 2kr/kwh på någon camping, vilket skulle motsvara ungefär 5000 kr i månaden vid full styrka dygnet runt (16 amper). Är rätt saftigt ändå, om rätten att nyttja elen inte ingår i själva campingpriset. Hur mycket el genererar solpaneler i genomsnitt om man har 15 x 2.5 meter tak att förfoga över?

Tack för länkarna och tipsen, ska titta närmare på dessa!
Citera
2014-10-28, 12:33
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LampknappeN
Hur mycket el genererar solpaneler i genomsnitt om man har 15 x 2.5 meter tak att förfoga över?
Inte mycket, i bästa fall omkring 200W per kvadratmeter mitt i sommaren med fullt solsken i rät vinkel mot panelerna och mycket mindre än så under mindre optimala förhållanden. Dessutom ger det ju bara el dagtid, framförallt mitt på dagen, så man behöver även en rejält tilltagen batteribank för att lagra el, och växelriktare för att få ut 230V...

Det tar många år innan en solcellsanläggning producerat så mycket el att det ens täcker kostnaden för inköp av solcellspanelerna, så ekonomiskt sett finns det inte mycket nytta med solceller om man har möjlighet att använda el från annat håll. Däremot kan solfångare för värme (antingen luft- eller vattenvärmande) vara nått, det är relativt enkelt att bygga själv för låg kostnad.
Citera
2014-10-28, 14:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Alternativ är 1-2st blybatterier som laddas på jobbet eller i värsta fall via bilen om körsträckan är lång nog.

Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Däremot kan solfångare för värme (antingen luft- eller vattenvärmande) vara nått, det är relativt enkelt att bygga själv för låg kostnad.
På sommaren kanske det rentav räcker att bygga en svart vattensäck på taket som värmer vatten, värmen lagras i 200L fat som avges under natten.

Ved eller gasolkamin för att värma mat och koka vatten.
http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4...3%A4kt/40-9503
Citera
2014-10-28, 18:53
Medlem
LampknappeNs avatar
Återigen, tack! Vad tror ni om att isolera containern? Kan man bara använda sig av reglar CC60 (?) ,isolering och någon plyfaskiva, alternativt gips för att göra den brandsäkrare/mer ljudisolerad? Eller tror ni på någon annan lösning? Och golvet, hur löser man det? På samma sätt?

Edit: Hur löser man ventilationsproblemet? Behövs ju både "vanlig" ventilering samt något när man lagar mat antar jag.
Senast redigerad av LampknappeN 2014-10-28 kl. 18:57.
Citera
2014-10-29, 21:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Återigen, tack! Vad tror ni om att isolera containern? Kan man bara använda sig av reglar CC60 (?) ,isolering och någon plyfaskiva, alternativt gips för att göra den brandsäkrare/mer ljudisolerad? Eller tror ni på någon annan lösning? Och golvet, hur löser man det? På samma sätt?

Edit: Hur löser man ventilationsproblemet? Behövs ju både "vanlig" ventilering samt något när man lagar mat antar jag.
Vi har använt renoverade begagnade containrar som teknikhus till en del små projekt på jobbet. Nu är det några år sedan men då köpte jag en 40' (c:a 12 m lång) container för 40 000 kr. Då var den lätt begagnad men bara någon liten buckla, nymålad, nyisolerad med målad plyfa på väggarna, ny plastmatta på golvet, en innervägg med dörr och två ytterdörrar. Djävligt bra pris per m². En bättre begagnad standardcontainer på 40' som det inte är gjort något med kan du nog få för runt 15 papp.

Isolering kan du göra med cellplast utan reglar så slipper du köldbryggor, eller kanske plåtreglar som stöd för skivorna. En idé är ju att köpa en kylcontainer, de är redan isolerade men jag vet inte hur tjockt. Golvet isolerar du under originalgolvet där det sitter en massa balkar så slipper du förlora takhöjd, antingen med cellplastskivor eller spruta på PU-skum (börja med golvisoleringen då det är smidigt att välta hela skiten på sidan för detta jobb).

Ventilation ja, jag vet inte om ett FTX-aggregat betalar sig i en så här liten bostad, annars finns det ett rätt litet och billigt här. Uppvärmning med luft-luftvärmepump, kanske kompletterad med någon sorts eldningsmöjlighet. Åtminstone en fotogenkamin som reserv vid strömavbrott, en sån här låda blir utkyld snabbare än en riktig kåk.

Vatten och avloppslösning beror ju helt på om du kan koppla dig till fast nät för sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av morbrostewart
[...]

Lite ot; så tycker jag att det är djupt jävla olyckligt att vi gödslar med både bostäder och i de fall intresse finns, jobb till främlingar så våra egna medborgare/(ungdomar?) måste flytta in i en container i grannlandet. Något är ruttet i den "fina" bukett av politiker vi dras med.
Visst är det fantastiskt att det inte finns något djävla ämne på hela satans Flashback som inte kan vändas till att handla om invandringen.
Citera
2014-10-29, 23:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Bör nog välja isolering som tål väta till exempel frigolit för att minimera risken för mögel, Pu-skum torde tåla väta.

Citat:
Ställbar mekanisk ventilation över spisen och justerbar väggventil, är ingången inte helt tätt kan det räcka med en ventil i vägg.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Visst är det fantastiskt att det inte finns något djävla ämne på hela satans Flashback som inte kan vändas till att handla om invandringen.
Bara på flashback, bara på flashback.
Citera
2014-10-30, 01:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bör nog välja isolering som tål väta till exempel frigolit för att minimera risken för mögel, Pu-skum torde tåla väta.
PU-skum har bättre isoleringsförmåga än alla sorters ull (glas- sten-) och även lite bättre än cellplastskivor och det tål väta (vilket även cellplasten gör). Jag ser ändå några skäl att inte skumisolera hela lådan: Nu tänkte jag precis skriva om giftiga isocyanater som kan avges till rummet men har inte just du och jag snackat om det förut och du sa att det inte är alla PU-skum som avger sådant? I så fall utgår den tidigare nackdelen. Det är i alla fall dyrare än skivor och har en ojämn yta som kan vara knepigare att fästa plyfan mot eller vad man nu ska ha för skiva innerst. På väggar och tak är det ju enkelt att smälla upp cellplastisolering. Möjligen kan det vara värt en viss merkostnad för att ha tunnare isolering (för givet U-värde) när nu "husets" yttermått är begränsade.

Däremot under golvet så kan man både fullkomligt skita i eventuella giftiga gaser då det lilla som kanske kan avgå hamnar utomhus, sen gör ju de många balkarna att det vore jobbigt att fästa skivor undertill. Fördel skum.

Hm, man ska nog ha en fuktspärr utanför plyfan (utanför i betydelsen rummet är inne, sedan går vi ut genom väggen) även om isoleringen tål fukt, annars kan det väl bli så det rinner kondens längs golvet.

Jo TS, du måste ju såga upp och sätta i en vanlig dörr och ett par fönster med. De vanliga containerdörrarna spärrar du permanent.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ställbar mekanisk ventilation över spisen och justerbar väggventil, är ingången inte helt tätt kan det räcka med en ventil i vägg.
Ska det lagas mat ofta så är nog en kolfilterfläkt ett energiekonomiskt alternativ då den inte suger ut en massa go varmluft.
Citera
2014-10-30, 20:33
Medlem
LampknappeNs avatar
Återigen, tack! Att fixa dörr och fönster låter lite overkill, men det kanske även kan vara nyttigt att få in lite solljus. Hur är bäst att såga i containern? Och hur ska man fästa fönsterna? Ska man sätta fast fönsterna med kilar sen täta med något tätningsskum? Det kommer ju inte se särskilt bra ut från utsidan då det blir svårt att sätta dit någon trälist. Tips?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in