2014-10-26, 02:01
Medlem
Empatonautens avatar
För nåt år sen bodde jag en tid i Estland. Under några månader hade jag en lägenhet i Tallinn och skrev då på ett internetabonnemang till bostaden. 12 månader, som skulle gå att bryta när man ville och då betala resterande tid i en klumpsumma och avsluta abonnemanget. Så gjorde jag till sist, och betalade in de ca 100 € eller så som fakturerades. Flyttade till en annan del av staden, och sedan återvände jag till Sverige.

I förra veckan fick jag ett mail från en estnisk inkassofirma med nyssnämnda internetleverantör som borgenär. Den är på lite under 200 € och avser något jag tror är samma månader som jag betalade för vid slutfakturering. Nåt måste alltså ha blivit fel hos dem, eller kanske mer troligt - nåt estniskt samtal gick in i mitt ena öra och ut ur det andra.

Nu till min fråga:
Bör jag oroa mig för att skulden förs över till mig i Sverige? Nån som vet om de jobbar så? Hur ser förfarandet isåfall ut - nån som har exempel?
Senast redigerad av Empatonauten 2014-10-26 kl. 02:07.
Citera
2014-10-26, 02:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empatonauten
För nåt år sen bodde jag en tid i Estland. Under några månader hade jag en lägenhet i Tallinn och skrev då på ett internetabonnemang till bostaden. 12 månader, som skulle gå att bryta när man ville och då betala resterande tid i en klumpsumma och avsluta abonnemanget. Så gjorde jag till sist, och betalade in de ca 100 € eller så som fakturerades. Flyttade till en annan del av staden, och sedan återvände jag till Sverige.

I förra veckan fick jag ett mail från en estnisk inkassofirma med nyssnämnda internetoperatör som borgenär. Den är på lite under 200 € och avser något jag tror är samma månader som jag betalade för vid slutfakturering. Nåt måste alltså ha blivit fel hos dem, eller kanske mer troligt - nåt estniskt samtal gick in i mitt ena öra och ut ur det andra.

Nu till min fråga:
Kan skulden överföras till mig här i Sverige på nåt sätt eller är det långsökt?

Ja tyvärr. Vi är ju med i EU och det är en gemensam marknad. Numera är det svårt att smita ifrån räkningar, vignetter, fortkörningsböter m.m. Om du lyckas smita så berätta gärna hur du gick tillväga...
Citera
2014-10-26, 02:08
Medlem
bithaxs avatar
Måste ju gå att bestrida den om du har betalat.
Det är inte lagligt att göra som dom har gjort ens i Estland tror jag.

Jobbigt om det blir rättstvist där dock.

Kolla upp skiten btw. kan vara bluff.
Citera
2014-10-26, 02:19
Medlem
Empatonautens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Måste ju gå att bestrida den om du har betalat.
Det är inte lagligt att göra som dom har gjort ens i Estland tror jag.

Jobbigt om det blir rättstvist där dock.

Kolla upp skiten btw. kan vara bluff.
Det är ett land som är risigt på flera sätt, men kanske främst när det gäller regelverk, register och dylikt. Detta faktum verkar de dock inte mindre ödmjuka inför, så att bestrida eller så ser jag inte som ett alternativ. Jag har inte för avsikt att kontakta internetleverantören eller betala något tills vidare.

Tack för svaren.
Citera
2014-10-26, 02:24
Medlem
Empatonautens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
[/b]

Ja tyvärr. Vi är ju med i EU och det är en gemensam marknad. Numera är det svårt att smita ifrån räkningar, vignetter, fortkörningsböter m.m. Om du lyckas smita så berätta gärna hur du gick tillväga...
Tänker mig att det är en ansenlig arbetsbelastning att spåra en person utanför riket, och att de inte lägger mer pengar på det än att låta räntan rulla på och möjligen söka mig i Estland.

Om skulden nu skulle hitta till mig i Sverige undrar jag hur det går till. Först måste de ju inse att jag har flyttat till ett annat land, och sedan sälja skulden till ett bolag i detta land. Eller kan det gå direkt från dem till Kronofogden, tro?
Citera
2014-10-26, 02:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empatonauten
Tänker mig att det är en ansenlig arbetsbelastning att spåra en person utanför riket, och att de inte lägger mer pengar på det än att låta räntan rulla på och möjligen söka mig i Estland.

Om skulden nu skulle hitta till mig i Sverige undrar jag hur det går till. Först måste de ju inse att jag har flyttat till ett annat land, och sedan sälja skulden till ett bolag i detta land. Eller kan det gå direkt från dem till Kronofogden, tro?

Jag blev ganska nyligen kontaktad av ett Europeiskt inkassobolag angående en överträdelse i Ungern (som jag inte är skuld i) allt är utrett, men likt förbannat så förlorar man stålar. Se till att minimera dina förluster. EU i all ära men man är i princip rättslös med de regler som föreligger. Har du en skuld är du ju de facto skyldig. Jag var ta mig fan oskyldig, men åker ändå på en "avgift"... Ungefär som: jättebra att du betalt dina böter, men vi tar ut en administrativ avgift ändå. Jag visste att jag var oskyldig men har varken ork eller lust att låta maktens kvarnar mala med ett hot om massiva avgifter för något jag inte gjort fel. Det handlar om kanske 300 kronor, men vad fan?!!?
Citera
2016-01-22, 18:53
Medlem
Vet ej om det hjälper längre, men så länge man har ingen kontrakt med inkassot är man inte skyldig en enda krona/euro till dom. I det här fallet är det ISP som har en kontrakt med inkassot, inte du.

Visst ska man betala ursprungliga skulden, men det är allt. Jag vet om många fall i Estland där den som var i skuld har betalat skulden, och inkasson har inte kunnat göra något åt det, och lämnat personer i fred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in